«خونه مونه» عنوان مستندمسابقهای است که با هدف ترغیب خانوادههای ایرانی به مهاجرتی که بوی طبیعت و آرامش میدهد، آنان را از دنیای شلوغ شهرها جدا و با روستاهایی که حس زندگی و طراوت دارد، آشنا میکند.
«خونهمونه» در پی فرهنگسازی برای مهاجرت معکوس و محصول تولیدات غیرنمایشی مرکز سیمرغ است که فرهنگ کارآفرینی، سبک زندگی، گردشگری و مهارتهای زندگی روستایی را تصویر میکند؛ تصویری که امیدوار است خانوادهها را از تنگنای شهرها دور کند و به آغوش روستا بازگرداند.
محمدداوود صالحی، تهیهکننده و کارگردان «خونهمونه» درباره ایده شکلگیری این برنامه گفت: از ابتدای دهه ۹۰ که کار برنامهسازی را بهشکل حرفهای دنبال کردم، دوستی پیشنهاد داد که مستندهایی مرتبط با روستا تولید کنم و بر این اساس مجموعه «از کجا شروع کنم» را برای شبکه یک سیما ساختم. در ادامه نیز برنامه «نقشه گنج» را ساختم که خیلی مورد توجه قرار گرفت. دوست داشتم کارهای جدیدی برای روستاها انجام دهم.
وی افزود: طی این سالها یا برای روستا کار درخور توجهی ساخته نشده یا اینکه کارها اغلب کلیشهای بودهاند؛ بنابراین با این دید تلاش کردم طرح جدیدی عرضه کنم. با ارائه طرحهای پیشنهادی و راهنمایی و همراهی خوب مرکز سیمرغ و علیرضا رضاپور، مدیر کارگروه روستای ستاد تحول سازمان، موضوع مهاجرت معکوس انتخاب شد.
صالحی درباره هدف مستندمسابقه «خونهمونه» چنین توضیح داد: زندگی امروز با بحرانهای مختلفی چون متراکم شدن شهرها، حاشیهنشینی، از بین رفتن ارزشهای فرهنگی، فقر و ... همراه است و با این نگرش بر آن شدم در حد توانم قدمهایی برای برطرف کردن این مشکلات بردارم.
این تهیهکننده ادامه داد: از طرف دیگر، ظرفیتهای روستا و ارزشهای زندگی روستایی و زندگی اصیل ایرانی باعث شد که چنین طرحی را تنظیم و عملی کنم. در این برنامه به دنبال محقق کردن این موضوع هستم که مخاطب با دیدن این برنامه به این گزینه فکر کند که میتواند از دنیای شلوغ شهر فاصله بگیرد. در این برنامه بهطور ویژه بر بازنشستهها تمرکز کردهایم، چون بعد از دوران بازنشستگی با تمام تجارب و اندوختههایشان میتوانند زندگی پرباری را در روستا آغاز کنند. مأنوس شدن با طبیعت، یکی دیگر از مواردی بود که در این برنامه بر ترویج آن تأکید داشتیم.
ماموریتهای «خونهمونه»
کارگردان «خونهمونه» به مأموریتهای این برنامه پرداخت و افزود: توجه به بحث خودکفایی روستائیان از مهمترین مأموریتهای ما بود؛ اینکه این افراد با کسبوکار و نحوه درآمدزایی روستائیان آشنا شوند، چون هرکس میخواهد در روستا زندگی کند باید با نحوه درآمدزایی آنجا آشنا شود. مأموریت دیگر «خونهمونه» مهارتهای زندگی در روستا بود. اینکه شرکتکنندگان، زبان، آدابورسوم و فرهنگ آنها را یاد بگیرند.
صالحی تصریح کرد: تمام دغدغههای مهاجران شهر به روستا را در این برنامه اصل قرار دادهایم. ماجرای مهاجرت، تصمیمی شخصی نیست و باید کل خانواده در این زمینه موافق باشند. در «خونهمونه» از همه سنین داریم از سالمندان تا فرزندان دبستانی و نوجوانی که میخواهد مهاجرت کند.
این تهیهکننده درباره چالشهای شرکتکنندگان در مسابقه «خونهمونه» گفت: دغدغه درآمد و تأمین خانواده، تحصیل و سرگرمی کودکان و نوجوانان از جمله چالشهایی است که در قسمتهای مختلف شرکتکنندگان با آن روبهرو میشوند. با قرار دادن این چالشها میخواهیم ببینیم کسی که مهاجرت میکند با چه چالشهایی مواجه میشود و دراینباره چه راهکارهایی دارد تا در وقت مقتضی به جمعبندی درستی برسد.
صالحی درباره نحوه انتخاب شرکتکنندگان چنین گفت: بعد از فراخوان، حدود ۱۰۰ خانواده اعلام آمادگی کردند و بعد از گزینشهای مکرر خانوادههای واجد شرایط انتخاب شدند که باید از سه نسل مختلف باشند. دور شدن از محل زندگی به مدت یک ماه، انگیزه حضور، داشتن مهارتهای هنری و کشاورزی و ... ملاکهای گروه برنامهساز برای انتخاب شرکتکنندهها بود.
این کارگردان درباره ساخت فصلهای بعدی این مستند مسابقهای چنین توضیح داد: خوشبختانه این برنامه با اقبال خوب مخاطبان و مدیران سازمان مواجه شده است و بر این اساس قرار شده که فصل سوم این مجموعه مستند در هشت قسمت برای ماه رمضان و عید نوروز تولید شود. پیشنهاد دادیم که تعداد قسمتهای هر فصل بیشتر از این تعداد نباشد تا تنوع آن بیشتر دیده شود.
وی به تفاوتهای هر فصل برنامه اشاره کرد و گفت: هر فصل از «خونهمونه» با فصلهای دیگر آن متفاوت است، چون تمام ارکان آن از جمله فضای رقابت، خانوادهها، سوژهها، شخصیتپردازیها و ... تغییر میکند.
«خونهمونه» بهشدت واقعی است
صالحی در پایان به ویژگی مهم این برنامه اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگیهای خیلی مهم مستند مسابقهای «خونهمونه» واقعی بودن آن است. برخلاف خیلی از رئالشوهای دیگر که طراحی و هدایتشده هستند «خونهمونه» بهشدت واقعی است. در «خونهمونه» خانواده کوثری کاملاً زندگی خودشان را میکنند و ما سعی میکنیم تمام لحظات واقعی زندگی آنان را ضبط کنیم که البته این شکل از ارائه، کار خیلی پیچیدهای است.
این تهیهکننده ادامه داد: گروه باید خیلی چابک باشد و طراحیهای قبل و بعد و در موقعیت قرار دادن افراد باید کاملاً حسابشده و منطقی باشد. ضبط ما به شکلی است که شخصیتها باید جذاب و واقعی باشند و باید هر آنچه را که هست به تصویر بکشیم و بههیچعنوان مداخلهای در کار آنان نداشته باشیم.
نظر شما