یک کارشناس آموزشی در این باره به قدس آنلاین می گوید: نخستین نکته ای که باید دانش آموزان برای مطالعه در نظر بگیرند برنامه ریزی منظم است.
پروین طالبیان ادامه می دهد: بسیاری از کارشناسان معتقدند چنانچه دانش آموزان بتوانند در دوره زمانی مثلا ۲۰ یا ۲۱ روزه خودشان را به مطالعه عادت بدهند و زمان مشخصی را برای مطالعه در نظر بگیرند، می توانند در زمان و مکانی که به صورت ثابت در نظر گرفته اند، مطالعه اثربخش تری داشته باشند.
توصیه ما این است که در روزهای ابتدایی برنامه ریزی برای مطالعه، برای این که ذهنشان عادت مطالعه را برایشان بسازد، از مقدار کم شروع کنند و به ذهنشان سخت نگیرند.
هنگامی که این عادت کم کم ایجاد شد و ذهن یادش ماند که در زمان مشخصی مطالعه را انجام دهند می توانند بازه زمانی را افزایش دهند چراکه تمرکزشان در طی ایجاد این عادت افزایش پیدا می کند.
بهترین محل برای مطالعه
این کارشناس آموزشی بهترین محیط برای مطالعه را محیطی بی سروصدا و با نور مناسب می داند و توضیح می دهد: بهترین محل برای مطالعه جایی است که حواس پرتی کمتر، نور و دمای مناسب و متعادل داشته باشد.
طالبیان ادامه می دهد: برخی دانش آموزان فکر می کنند در حالت خوابیده یا درازکشیده می توانند مطالب درسی را بخوانند در حالی که اینطور نیست و برای اینکه ذهن فعال باشد و بتواند درک درستی از مطالبی که می خوانند داشته باشد بهتر است کاملا نشسته و با زاویه ۹۰درجه با حواس جمع پای مطالعه بنشینند تا نتیجه بهتری بگیرند.
چراکه وقتی حالت نشستن را تغییر می دهیم ذهن نیز احساس می کند که زمان استراحتش فرا رسیده و تمرکز لازم را برای مطالعه ندارد.
به همین دلیل توصیه می شود مکانی برای مطالعه انتخاب کنند که نور کافی داشته و به لحاظ دما نیز با توجه به فصل سرما جای خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد بلکه دمایی مناسب و متعادل برای بدن که معمولا دمای بین ۲۵ تا ۲۷ درجه است را انتخاب کنند. همچنین گوشی، تلویزیون و هر وسیله ای که تمرکز را کاهش می دهد نیز در محیط مطالعه وجود نداشته باشد.
آیا مطالعه با صدای بلند سبب یادگیری بیشتر می شود؟
این کارشناس آموزشی می گوید: هر فرد عادت خاص خودش را دارد. در مورد نحوه مطالعه نیز عده ای با آرام خواندن و حتی یادداشت برداری نتیجه خیلی خوبی می گیرند. برخی دیگر نیز مثل اینکه کسی در مقابلشان نشسته باشد نیاز دارند درس را بلند بلند بخوانند.
این افراد با بلند خواندن مطالب، در ذهنشان شبیه سازی می کنند و با این روش یادگیری شان افزایش می یابد. در حالت کلی این نوع شبیه سازی در یادگیری مطالب برای همه افراد مؤثر است اما برخی عادت به بلند خواندن ندارند و موضوعاتی را که یاد می گیرند می نویسند.
هرچند هر دو روش مطالعه مؤثر است اما توصیه می شود دانش آموزان متناسب با ذایقه مطالعه شان در این زمینه تصمیم بگیرند و براساس عادت خود یکی از دو روش مطالعه را انتخاب کنند.
بهترین زمان برای درک مطالب و مفاهیم
همواره گفته می شود صبح زود بهترین زمان برای یادگیری مطالب است. از این رو دانشگاه ها و مدارس نیز کلاس ها را صبح برگزار می کنند. این یک قاعده کلی است که صبح زود، ذهن شاداب است اما این موضوع به یک پیش زمینه یعنی خواب و استراحت کافی از شب قبل نیاز دارد.
برخی به شب بیداری عادت دارند و شب ها دیر می خوابند. این افراد شاید نزدیک ظهر ذهن شان فعال تر باشد بنابراین بهتر است مطالب را ظهر مطالعه کنند.
چگونه مطالب خوانده شده را فراموش نکنیم؟
این کارشناس آموزشی بیان می کند: دانش آموزان باید «مرور» را جدی بگیرند تا درس ها به خوبی در ذهنشان باقی بماند. در حقیقت به همان اندازه که «مطالعه» مهم است «مرور» نیز به همان اندازه اهمیت دارد.
بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزان باید سه زمان متفاوت برای مرور در نظر بگیرید:
«مرور اول» که ۲۴ ساعت پس از مطالعه مطالب است. یعنی اگر دانش آموزی خواندن درس را اول صبح شروع کرده است در پایان روز نگاهی به دروس خوانده شده بیندازد.
«مرور دوم»، یک هفته پس از مطالعه مطالب است و موضوعاتی را که دانش آموز، دسته بندی و خلاصه برداری کرده است، دوباره مرور شود تا در حافظه کوتاه مدت او جا بگیرد.
برای انتقال مطالب به حافظه بلندمدت نیز به «مرور سوم» نیاز است که یک ماه پس از مطالعه مطالب باید موضوعات خوانده شده، مرور شود تا در حافظه بلندمدت باقی بماند.
نظر شما