تحولات منطقه

حجت الاسلام والمسلمین خیاط، با اشاره به اهمیت تربیت اسلامی و برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای طلاب خواهر، بر لزوم اصلاح برنامه‌های آموزشی و تربیتی برای ارتقاء سطح علمی و فرهنگی آنها تأکید نمود.

مدیر حوزه علمیه خراسان مطرح کرد: نقش بی‌بدیل تربیت اسلامی در شکوفایی شخصیت علمی و اجتماعی طلاب خواهر
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط، در اجلاس سراسری مدیران و مسئولان مدارس علمیه خواهران استان خراسان در شهر قم، با اشاره به جایگاه والای حضرت ام‌البنین(سلام‌الله‌علیها) در تاریخ اسلام و اهمیت تربیت فرزندانی چون حضرت عباس(علیه‌السلام) در کربلا، یاد و خاطره این بانوی عظیم‌الشان را گرامی داشت و گفت: حضرت ام‌البنین(سلام‌الله‌علیها) یکی از نمونه‌های برجسته تربیت اسلامی است که زندگی ایشان درس‌هایی گرانبها برای همگان به ویژه مادران و مربیان دارد. شخصیت ایشان نمایانگر ایثار، فداکاری و ارادت عمیق به اهل بیت(علیهم‌السلام) است.

وی با تأکید بر اینکه تربیت اسلامی باید با معرفت عمیق به اهل بیت(علیهم‌السلام) و آموزه‌های دینی همراه باشد، خاطرنشان کرد: حضرت ام‌البنین(سلام‌الله‌علیها) با ایمان راسخ و معرفت کامل به اهل بیت(علیهم‌السلام) توانست فرزندانی را تربیت کند که نه تنها در عرصه‌های علمی بلکه در عرصه‌های اجتماعی و اخلاقی نیز به قله‌های افتخار رسیدند.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: اگر امروز حضرت عباس(علیه‌السلام) در کربلا جان خود را فدای امام حسین(علیه‌السلام) می‌کند، این حاصل تربیت مادر بزرگی است که همه‌چیز را فدای اصولی کرد که در راه اسلام و در راستای آرمان‌های عالی انسانی قرار داشت.

بررسی نقش مهم معرفت در تربیت فرزندانی شجاع و وفادار

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط در ادامه به جایگاه معرفت و شناخت در تربیت اشاره کرد و بیان داشت: در زندگی حضرت ام‌البنین(سلام‌الله‌علیها) معرفت به اهل بیت(علیهم‌السلام) و تعهد به اصول اسلامی به عنوان اصلی‌ترین عامل تربیت فرزندانی چون حضرت عباس(علیه‌السلام) و دیگر فرزندان ایشان تأثیرگذار بوده است.

وی تأکید کردند: یک مادر باید نخست به عمق معرفت دست یابد تا بتواند فرزندانی با بصیرت، شجاعت و وفادار به آرمان‌های اسلامی تربیت کند. حضرت ام‌البنین(سلام‌الله‌علیها) در تربیت فرزندان خود، از این معرفت استفاده کرد و توانست فرزندانی بسازد که در راه امام حسین(علیه‌السلام) جان خود را فدای اصول عالی انسانی کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به ویژگی‌های منحصر به فرد حضرت ام‌البنین(سلام‌الله‌علیها) در توجه به نیازهای روحی و جسمی فرزندان اشاره کرد و یادآور شد: وقتی ایشان وارد خانه حضرت علی(علیه‌السلام) شدند، علی‌رغم تازه‌عروسی و شرایط خاص، به سرعت وارد نقش مادری خود شده و هم‌زمان با نگهداری از فرزندان حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) که یتیم بودند، توانستند فرزندانی برجسته تربیت کنند.

چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو در حوزه علمیه خواهران و ضرورت توجه به نیازهای ویژه طلاب خواهر

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط در بخش دوم سخنان خود، به چالش‌های مختلفی که حوزه علمیه خواهران با آن مواجه است، اشاره کرد و از اهمیت تدوین برنامه‌های متناسب با نیازهای علمی، تربیتی و فرهنگی طلاب خواهر سخن گفت.

وی با تأکید بر اینکه در طول سال‌های اخیر برخی ضعف‌ها و کاستی‌ها در برنامه‌های آموزشی مدارس خواهران وجود داشته است، افزود: از جمله چالش‌های اساسی که باید به آن توجه شود، عدم تناسب برنامه‌های آموزشی مدارس خواهران با رسالت‌های ویژه این طلاب است. در برخی موارد، برنامه‌های آموزشی مشابه برنامه‌های مدارس برادران بوده است، در حالی که نیازهای آموزشی و تربیتی خواهران باید به طور خاص در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط تصریح کرد: از دیگر چالش‌های موجود، عدم توجه کافی به رشته‌های تحصیلی متناسب با نیازهای فرهنگی و اجتماعی زنان، کمبود برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مناسب و نداشتن مهارت‌های لازم برای ایفای نقش مؤثر در جامعه اسلامی است.

وی به لزوم ایجاد تغییرات بنیادین در این زمینه‌ها اشاره کرد و خواستار طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی متناسب با اقتضائات زنان و طلاب خواهر شد.

برنامه جدید آموزشی و تربیتی برای مدارس علمیه خواهران

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط به معرفی برنامه جدید آموزشی حوزه علمیه خواهران پرداخت و گفت: این برنامه که پس از مشورت‌های گسترده با اساتید و کارشناسان مختلف طراحی شده است، هدف اصلی آن اصلاح و بهبود نقاط ضعف موجود در برنامه‌های آموزشی است.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها بر مبنای نیازهای خاص طلاب خواهر تنظیم شده‌، افزود: یکی از اهداف اصلی این برنامه‌ها، رفع مشکلات موجود در یکسان‌انگاری برنامه‌های مدارس خواهران و برادران است. ما بر این باوریم که حوزه علمیه خواهران باید برنامه‌های آموزشی متناسب با رسالت‌های خاص خود را داشته باشد تا طلاب خواهر بتوانند با تخصص‌های ویژه خود در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی مؤثر واقع شوند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در این برنامه جدید، تأکید بر این است که رشته‌های تحصیلی متناسب با نیازهای اجتماعی زنان و فرهنگ اسلامی طراحی شوند و همچنین برنامه‌های تربیتی و فرهنگی برای پرورش شخصیت طلاب به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، گفت: یکی از اصول کلیدی این برنامه، فراهم آوردن فضایی مناسب برای پرورش شخصیت طلاب و آماده‌سازی آنها برای ایفای نقش مؤثر در جامعه اسلامی است.

اهمیت ارزیابی و اجرای دقیق برنامه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط همچنین بر لزوم ارزیابی دقیق برنامه‌های جدید آموزشی و تربیتی تأکید کرد و گفت: برنامه‌های جدید باید با دقت و به‌طور صحیح اجرا شوند تا تأثیرات مثبتی در حوزه علمیه خواهران به وجود آورند. این برنامه‌ها باید در عمل توانایی پاسخگویی به نیازهای آموزشی و تربیتی طلاب را داشته باشند و هرگونه ضعف در آنها باید سریعاً شناسایی و اصلاح شود.

وی به مسئولان و مدیران مدارس خواهران توصیه کرد که به‌طور مستمر عملکرد این برنامه‌ها را ارزیابی کرده و مشکلات موجود را برطرف کنند، چراکه ارزیابی‌ها باید به‌طور دقیق و گام‌به‌گام انجام شود تا در نهایت بتوانیم به یک نتیجه‌گیری قطعی در مورد کیفیت و کارایی این برنامه‌ها دست یابیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مدیران و مسئولان مدارس علمیه خواهران باید با دقت نظر و تعهد به اهداف این برنامه‌ها، زمینه‌های رشد علمی و تربیتی طلاب خواهر را فراهم کنند، گفت: در اجرای این برنامه‌ها به‌طور جدی و مسئولانه عمل کنید و هرگونه ضعف و نقص موجود را فوراً شناسایی و رفع نمایید.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط در پایان اظهار امیدواری کرد که این اقدامات، به ویژه برنامه‌های جدید آموزشی و تربیتی، به ارتقاء سطح علمی و فرهنگی حوزه علمیه خواهران کمک کرده و زمینه‌ساز تربیت طلاب موفق و تأثیرگذار در جامعه اسلامی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.