قوانین الهی همواره با قوانین بشری تفاوتی اساسی دارند. انسان با عقل محدود خود و شناخت ناقص از جهان مادی، غالباً از درک ابعاد معنوی عاجز است و تنها به طبیعت مادی توجه دارد. به همین دلیل، بسیاری از قوانین الهی که در عمق روح و جان انسان تأثیرگذارند، از نظر او پنهان میمانند. یکی از این قوانین، قانون اعتزال است که در آموزههای دینی، بهویژه در سیره اهل بیت (ع) و در قرآن کریم به آن اشاره شده است. امام صادق (ع) در این باره میفرماید: «هیچ پیامبر یا وصیای نبود مگر آنکه در زمان خود اعتزال را برگزید، یا در آغاز یا در پایان آن» (مصباح الشریعة، ص 100). این بیان نشان میدهد که اعتزال نه تنها در آغاز زندگی پیامبران و امامان، بلکه در مراحل مختلف آن ضروری بوده است.
اعتزال و پاکسازی روح؛ راهی برای نزول رحمت الهی
در بسیاری از آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع)، رابطه میان اعتزال و نزول رحمت الهی در قالب فرزندان صالح و ویژهای همچون پیامبران و اولیای الهی آمده است. این ارتباط معنوی بهویژه در داستانهای انبیا به وضوح مشاهده میشود. حضرت مریم (س) که از قوم خود جدا شده و به مکانی شرقی پناه میبرد، مورد توجه ویژه الهی قرار میگیرد: «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مَرْیَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکَانًا شَرْقِیًّا، فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا» (مریم: 16-17). در این آیه بهوضوح میبینیم که اعتزال بهعنوان مسیری برای نزول رحمت الهی و تولد حضرت عیسی (ع) بوده است.
همچنین در مورد حضرت ابراهیم (ع)، پس از آنکه از قوم خود فاصله میگیرد و از بتپرستی آنان جدا میشود، خداوند به او فرزندانی چون اسحاق و یعقوب (ع) میدهد که هر یک پیامبرانی بزرگ شدند: «فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَکُلًّا جَعَلْنَا نَبِیًّا» (مریم: 49). این حقیقت نشان میدهد که اعتزال، بهویژه در برهههایی از زندگی، بهعنوان عاملی برای پیوند انسان با فرزندان صالح و عطایای الهی عمل میکند.
حضرت فاطمه زهرا (س)؛ تجسم اعتزال و برکت الهی
اعتزال در معنای دوری از شر و ناپاکیهای دنیوی، در زندگی حضرت زهرا (س) بهخوبی نمایان است. حضرت زهرا (س) نه تنها بهعنوان نمونهای کامل از طهارت و پاکی شناخته میشود، بلکه در مسیر زندگیاش نیز از بسیاری از آثار و تأثیرات منفی دنیای جاهلی فاصله میگیرد. این ویژگی از زمان تولد ایشان آغاز میشود.
حضرت خدیجه(س) و شرایط اعتزال
حضرت خدیجه(س) پس از ازدواج با پیامبر(ص) و آغاز رسالت ایشان، با طرد اجتماعی از سوی قریش مواجه شد. این اعتزال و فشار اجتماعی بهویژه در زمان محاصره اقتصادی، فرصتی شد تا حضرت زهرا(س) در محیطی پاک و دور از آلودگیهای جاهلی رشد کند. حضرت خدیجه (س) در این شرایط دشوار، با ایمان و صبر، زمینهساز تولد دختری شد که به الگویی بیبدیل از تقوا و فداکاری در تاریخ بشریت تبدیل گردید.
نور فاطمه (س) قبل از خلقت آسمانها
در روایات آمده است که نور حضرت فاطمه زهرا(س) قبل از خلقت آسمانها و زمین آفریده شده بود. امام صادق(ع) در این باره میفرماید: «نور فاطمه پیش از آسمانها و زمین خلق شده بود». این حقیقت نمایانگر جایگاه والای ایشان در نزد خداوند است و نشان میدهد که حضرت فاطمه (س) بهعنوان یک حقیقت روحانی و الهی، از آغاز خلقت جهان تأثیر گذار بوده است.
اعتزال پیامبر اکرم(ص) و ثمردهی آن
یکی دیگر از تجلیات قانون اعتزال در سیره پیامبر اسلام (ص) قابل مشاهده است. خداوند به پیامبر (ص) دستور داد که برای چهل شبانهروز از حضرت خدیجه (س) دوری کند. این اعتزال و فاصلهگیری که به فرمان الهی بود، در نهایت بهعنوان مقدمهای برای تولد حضرت فاطمه (س) و ظهور شخصیتی عظیم در تاریخ اسلام عمل کرد. پیامبر (ص) در این مدت بهویژه با کمک جبرئیل، در ارتباط معنوی با خداوند قرار میگرفت و این اعتزال به معنای رشد روحانی و آمادهسازی برای تحولات عظیم بعدی بود.
اعتزال، کلید ظهور شخصیتهای الهی
در نهایت، زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) نمونهای کامل از ظهور شخصیتهای الهی است که از دل اعتزال و دوری از آلودگیهای دنیوی به ظهور میآیند. حضرت زهرا(س) با تحمل سختیها و فشارهای زمان خود، به تجسم عینی از اعتزال تبدیل شد. ایشان با ویژگیهای منحصر بهفرد خود در صبر، ایثار، ولایتمداری و فداکاری، الگویی بیبدیل برای تمامی مسلمانان بهشمار میآیند و جایگاه ویژهای در هدایت جامعه اسلامی دارند.
نظر شما