تحولات منطقه

با یک سلام شروع می شود و آن وقت قبل از پاسخ ات پیامی از پیش ضبط‌شده برایت پخش می‌شود؛ پیامی ناخواسته که با محتوای تبلیغ و معرفی یک محصول یا خدمت طراحی شده‌اند.

سلام های نخواستنی!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

این ماجرا تنها به تلفن‌های همراه محدود نمی‌شود؛ تماس‌های تبلیغاتی به تلفن‌های ثابت نیز راه پیدا کرده‌اند و آرامش خانه را برهم زده‌اند؛ تصور کنید در زمان استراحت تلفن منزل تان زنگ می‌زند و وقتی پاسخ می‌دهید، با پیامی تبلیغاتی مواجه می‌شوید که شاید به خدمات آن نیازی ندارید.

بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی از روش‌های جلوگیری از دریافت این تماس‌ها یا به دلیل پیچیدگی مراحل آن، از پیگیری صرف‌نظر می‌کنند؛ همین موضوع موجب تداوم این نوع تماس‌ها می‌شود.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه پیام های صوتی به‌صورت از پیش ضبط‌شده و یا آنی هستند که با محتوای خاص به یک فرد یا گروهی از افراد باهدف مشخص ارسال می‌شود، می گوید:ارسال این پیام های صوتی  از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف مثل صندوق ارسال پیام گوشی‌های موبایل (ویس مسیج)، از طریق شبکه‌های اجتماعی( واتس‌آپ، تلگرام) و ... انجام می شود.

داوود زارعیان در گفت و گو با قدس با اشاره به اینکه این پیام ها معمولاً توسط شرکت های فعال در حوزه ICT ارسال می شود، می گوید: معمولاً اپراتورهای اصلی یعنی همراه اول ،مخابرات ایران و ایرانسل این پیام ها را ارسال نمی کنند؛ برخی از شرکت ها در کشور شکل گرفتند که حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی کار می کنند که خطوظ و سرشماره هایی دارند و این پیام های صوتی در مواردی همچون تبلیغات کسب‌ و کارهای مختلف، اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری یک همایش یا گردهمایی، ارسال دعوت‌نامه شرکت در یک افتتاحیه یا بازگشایی یک مکان جدید و موارد این‌چنینی ارسال می شود.

تماس‌های تبلیغاتی و مزاحمت های ناخواسته
داوود زارعیان،معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران

وی با تأکید براینکه برخلاف تصور، این گونه نیست که ارسال این پیام ها برای مشترکانی باشد که از قبل شناسایی شده اند، می افزاید:شرکت ها بر اساس نامبرینگ و یا شماره بندی که تلفن ها در سطح کشور شده است پیام ها را ارسال می کنند؛به عنوان مثال این کسب و کارها می دانند که پیش شماره ۰۹۱۲ مربوط به تلفن هایی است که در تهران و یا شهرهای اطراف تهران فعال است و یا تلفن ۰۹۱۵ در مشهد و استان خراسان فعال هستند که از این قاعده و این نامبرینگ استفاده کرده و برای مشترکان پیام ارسال می کنند.

وی عنوان می کند: واقعیت این است که قانون مشخص و جدی در خصوص اینکه آیا ارسال پیام ممنوع و یا جرم است، نداریم که البته در این خصوص سازمان تنظیم مقررات به دنبال قانونمند کردن ارسال پیام های صوتی بوده، اما گویا هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.      

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران با تأکید بر اینکه در بحث پیامک های تبلیغاتی که در سال های قبل مشترکان اعتراضاتی داشتند خوشبختانه سازمان تنظیم مقررات ورود کرد، ادامه می دهد:سازمان تنظیم مقررات به اپراتورها ابلاغ کرد که اگر مشترکی پیام تبلیغاتی متنی را نخواهد اعلام کند و اپراتورها موظف هستند آن را مسدود کنند، که این کار در تلفن همراه انجام شده است .

زارعیان می افزاید: این موضوع در مورد تلفن ثابت کمی متفاوت است؛ به این صورت که  اگر شرکت ها و کسب و کارهایی که پیام تبلیغاتی ارسال می کنند به صورت انبوه نباشد، بلکه به صورت خاص سرشماره و مشترکانی را انتخاب کنند امکان مسدود کردن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده که این قانون در ایران هم قانونمند شود و یک ساختار مناسبی داشته باشد، ادامه می دهد: ارسال این گونه پیام ها در بسیاری از نقاط دنیا نیز مرسوم است و این موضوع مخصوص کشور ما نیست، اما تعداد آن در این کشورها به دلیل قوانین و مقررات محکمی که برای فعالیت این شرکت ها وجود دارد بسیار اندک و محدود است و زمان های خاصی این پیام ها ارسال می شود و مشترک امکان اینکه بتواند اعلام کند من این پیام را نمی خواهم وجود دارد.

واقعیت این است که متأسفانه در کشور ما این پیام ها به دلیل اینکه به صورت انبوه ارسال نمی شود، امکان حذف آن به سادگی وجود ندارد. وقتی پیامک های صوتی به صورت انبوه ارسال شود مشترک می تواند سرشماره های خاص را که پیامک ارسال می شود ببندد و یا به شرکتی که پیام را می فرستد اعلام کند که این پیام برای مشترک ارسال نشود،اما وقتی این پیام ها به صورت فرد به فرد ارسال می شود حذف و یا مسدود کردن آن سخت خواهد بود.

زارعیان می گوید: مشترکانی که از نحوه ارسال این پیام های صوتی شکایت داشته باشند می توانند برای ثبت شکایت به سازمان تنظیم مقررات خود مراجعه کنند، همچنین مشترکان برای ثبت شکایت از تماس‌های صوتی مزاحم و تبلیغاتی، می‌توانند شماره موردنظر را به سرشماره ۱۹۵ پیامک کنند تا پیگیری لازم انجام شود.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه ارسال این پیام ها لزوماً از طریق شماره های تجاری نیست و از طریق شماره های معمولی هم می توان این پیام ها را ارسال کرد، می افزاید: این ها شماره هایی است که از شرکت های FCT دریافت می شود و به دلیل اینکه به صورت اینترنتی و ارزان قیمت هستند برای ارسال پیام های صوتی استفاده می شوند.

وی ادامه می دهد:ارسال این پیام ها برای دریافت کننده هیچ هزینه ای ندارد و تمام هزینه برعهده ارسال کننده است و به طور کلی در سیستم شارژنینگ تلفن ایران تنها برای تماس گیرنده این هزینه اعمال می شود.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.