تحولات منطقه

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، تربیت نسل علاقه‌مند به محیط‌های علمی و فعالیت‌های پژوهشی، تحصیل، تحقیق و نوآوری را، زمینه‌ساز شناسایی و حل تدریجی مشکلات از مدرسه تا ابعاد بزرگ‌تر جامعه، عنوان کرد.

لذت یادگیری و پژوهش در محیط معنوی، شعار راهبردی مدارس امام رضا(ع)
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

سیدمحمدصادق علی پرست، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی مدارس امام رضا(ع) اظهار کرد: دانش آموزان از مسیر مطالعه، تحقیق و پژوهش، به خودآگاهی و دانایی می‌رسند، یعنی در قبال یادگیری خود نقش‌آفرین و مسئول‌اند. به این طریق، جریان آموختن، پیوسته و مداوم، ادامه پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در دنیای جدید، اطلاعاتی که دانش‌آموز از طریق فضای مجازی کسب می‌کند، می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد اما نیاز به کارشناسی دارد افزود: دانش‌آموز محقق و جستجوگر یاد می‌گیرد، آنچه را که می‌بیند و پیدا می‌کند، از طریق راستی‌آزمایی و تحقیق، بررسی کند و به‌راحتی هر حرف و پیامی را قبول نکند. آموختن روش علمی و تحقیق‌کردن، خود یک مهارت است که باید دانش‌آموز، آن را در بستر مدرسه بیاموزد و تمرین کند.

علی پرست تصریح کرد: اگر بخواهیم دانش‌آموزان، در بستر علمی آموزش ببینند، باید مسیر تحقیقی آن را بدانند؛ ابتدا مسئله را بیابند، سپس بیاموزند سوژه چطور شکل می‌گیرد و چگونگی جمع‌آوری اطلاعات مرتبط و دسته‌بندی و تحلیل آنها را، فرا بگیرند.  

وی در ادامه تصریح کرد: دانش‌آموزان در طول این مسیر، به‌تدریج به کار تحقیقی راغب و علاقه‌مند می‌شوند، چون انسان در حوزه‌هایی که به دانایی و مهارت می‌رسد و از بیرون تأیید و تشویق‌هایی دریافت می‌کند، زمینه علاقه‌مندی و تداوم فعالیتش فراهم می‌شود. دستاوردها، تولیدات و نتایج مثبت، تداوم فعالیت دانش آموز را تقویت می‌کند.  

این مقام مسئول در آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر نسلی علاقه‌مند به محیط‌های علمی و فعالیت‌های پژوهشی، تحصیل، تحقیق و نوآوری، تربیت کنیم، بسیاری از مشکلات آن‌ها، متولیان تربیتی مدارس و همچنین در ابعاد بزرگ‌ترجامعه حل خواهد شد. افکار نو، خلاقیت و نوآوری به تولید دانش و رشد عمومی آگاهی و علمی جامعه منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار مدارس امام رضا(ع)، «لذت یادگیری و پژوهش در محیط معنوی» است، اضافه کرد: اگر بتوانیم «شوق یادگیری» را به دانش آموزان‌مان بچشانیم، فرصت‌ مغتنمی را برای یادگیری و تحصیل علم و دانش و در نتیجه رشد، پیش روی آن‌ها گذاشته‌ایم.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با اشاره به نقش پژوهش‌سرای امام رضا(ع) به عنوان بستری برای زمینه‌سازی علمی دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) گفت: هر چقدر ارتباطات دانش آموزان به این محیط بیشتر شود، به تبع رشد دانش آموزان، نشان‌دهنده جهت صحیح حرکت این مجموعه است.

 با امکانات متنوع و مجهز پژوهش‌سرا که در کمتر مدرسه‌ای شاهد آن هستیم و همچنین تیم علمی که حضور دارند، بستر لازم برای یادگیری بیشتر از ساعات درسی و تحقق اهداف علمی و آموزشی، مهیا است.  

وی درباره دیگر مزیت‌های اشتیاق دانش‌آموزان به فضای پژوهش و مطالعه، ابراز کرد: دانش آموزانی که روی ریل می‌افتند و وارد میدان جست وجو، مطالعه و تحقیق می‌شوند، فرصت‌های خود را برای انجام فعالیت‌های مثبت صرف می‌کنند، نه اینکه با اتلاف وقت و وبگردی، والدین را نگران کنند.  

علی پرست یکی دیگر از دستاوردهای بنیاد فرهنگی رضوی در مسیر تحقیق و پژوهش را، حضور در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان خراسان رضوی برشمرد و تاکید کرد: دو سال پیاپی با ماحصل فعالیت‌های علمی و تحقیقی دانش آموزان و کادر مدارس امام رضا(ع) در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم و دانش‌آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی، خود، صحنه‌گردان غرفه‌ها و ارتباط با بازدیدکنندگان  بودند. 

وی در پایان یادآور شد: بنیاد فرهنگی رضوی با همکاری و هم‌افزایی مدارس و مجموعه پژوهش‌سرا، از رهگذر مسابقات و پویش‌های تحقیقی، برپایی نشست‌ها، وحضور در نمایشگاه، در پی زمینه‌سازی برای جهت‌دهی دانش آموزان و علاقه‌مند کردن آن‌ها به امر تحقیق و مطالعه و پژوهش است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.