محمدرضا توکلی زاده شامگاه ۵ دیماه در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» اظهار کرد: در رابطه با حوزه ترانزیت، ثروتی در کشور داریم که آن هم راههای ترانزیتی از جمله کریدور شمال به جنوب و کریدور شرق به غرب است. ایران از گذشته چهار راه ترانزیتی این بخش از جهان بوده اما متاسفانه امروزه این مزیت را از دست داده است.
وی در رابطه با از دست دادن مزیت ترانزیت توسط ایران افزود: این موضوع به این دلیل است که کشورها، تشکیلات و سازمانهای دیگر به حدی در این موضوع پیشرفت و سرمایهگذاری کردهاند که دستمان در این حوزه کوتاه شده و یک حمیت همهجانبه ملی نیاز داریم.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: کلیه بخشهای اقتصادی کشور باید جمع شده و با یک تصمیم ملی در این مسیر حرکت کنند تا بتوانیم عقبماندگی خود در این زمینه را جبران کنیم. در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه هیچ زیربنایی نداریم؛ بنادر، خط آهن و جادههای ما کشش و ظرفیت لازمه را ندارند و باید روی این موضوع سرمایهگذاری شود.
توکلیزاده اضافه کرد: مزیت ترانزیت میتواند در اقتصاد ما تاثیر فوقالعاده و بسزایی داشته باشد و اقتصاد ما را دگرگون کند. کشور کوچکی مانند امارات بدون داشتن صنایع به دلیل استفاده حداکثری از ترانزیت کالا رشد زیادی کرده است. حجم معاملات ایران با امارات ۲۲ میلیارد دلار در سال بوده که به این معنا است که این کشور ما را جذب کرده و امکاناتی برای ما فراهم کرده که این ۲۲ میلیارد دلار را از طریق آن جابهجا کنیم و ۱۰ تا ۱۵ درصد از این عدد سود ترانزیت کالا است. امیدوارم مسئولین و بخش خصوصی با کمک یکدیگر زیربنای مورد نیاز ترانزیت را ایجاد کرده و از آن بهرهبرداری کنند.
خسارت روزانه ۳۴۲ هزار دلار به دلیل خواب اضافه ناوگان ترانزیتی
سپس جعفر شهامت، مدیرکل راهداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این همایش نکات ارزشمندی مطرح شد و تغییر در دیدگاهها و سطح مطالبات نشان میدهد حرکت رو به جلو و عمیقی در بخش خصوصی شکلگرفته که امیدواریم در بخش حاکمیتی نیز قدرت بگیرد. بخش خصوصی خصوصا در حوزه ترانزیت باید دیدهبان اقتصادی ما باشد. در سطح خرد آمادگی خودمان را برای حل مشکلات اعلام میکنیم.
وی افزود: میتوانیم بخشی از مسائل سطح بالاتر از جمله میانی و ساختاری را از طریق استانداری پیگیری کنیم یا در کنار فعالان این حوزه این مسائل را از سطح ملی مطالبه کنیم. با توجه به ساختارهای خوبی که در برنامه هفتم توسعه چه به عنوان ستاد ملی لجستیک و چه به عنوان ستاد ترانزیت دیده شده، اینکه مجموعهای با اختیارات تجمیع شود حرکت مثبتی است.
مدیرکل راهداری خراسان رضوی تصریح کرد: در سطح ملی نیازمند یک همبستگی عمیق و تحول در نگاهها، سختافزار و نرمافزارها داریم. انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای حملونقل بینالمللی خراسان رضوی امروزه در سطح ملی مطرح بوده و دارای کرسی است. بر اساس برآورد ما در شب جاری به بیش از ۲۲۸۰ دستگاه ناوگان ما در مرزها خواب اضافه تحمیل شده و هر شب خواب اضافه ۱۵۰ دلار خسارت بهوجود میآورد؛ یعنی روزانه بیش از ۳۴۲ هزار دلار هزینه از دست میدهیم که با هماهنگیهای بهتر قابل حل است.
لزوم الگوبرداری از کشورهای موفق در حملونقل برای توسعه زیرساختها
حسن نوریزاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در بخشی از این همایش عنوان کرد: فرآیند مهم اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که حملونقل نیز یکی از بخشهای آن است، نیازمند چند نکته بوده و اگر واقعیتها را قبول نکرده و بر اساس آن حرکت نکنیم، مشکلات صرفاً با برگزاری جلسات حل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه ما ضعف و نقاط قوت اقتصاد ایران را متوجه هستیم، افزود: هماهنگی، تسریع و فعال بودن حوزه حملونقل بدون آمادهسازی زیرساختها امکانپذیر نیست و بدون زیرساختها پیشرفت اتفاق نخواهد افتاد. آمادهسازی و پیشرفت زیرساختها با اعتبارات دولتی و بازدهی کم حل نخواهد شد و تنها راه برونرفت از مشکلات، مشارکت بخش خصوصی در زیرساختهای اصلی کشور و اعتماد کردن بخش خصوصی به دولت است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به وجود الگوهای موفق در حوزه ترانزیت در دنیا، تصریح کرد: باید از کشورهای موفق در سه حوزه ریلی، جادهای و هوایی الگوبرداری کرده و آن را پیادهسازی کنیم. مسئله دوم هوشمندسازی اقتصاد ما است؛ اقتصاد یک موجود زنده بسیار حساس است که پارامترهای زیادی روی آن تاثیرگذار است. نمیتوان با بخشینگری و جدا بودن از دیگر مسائل دنیا مشکلات اقتصاد خود را حل کنیم.
نوریزاده با بیان اینکه با رویکرد مثبت استاندار خراسان رضوی در حوزه ترانزیت اقداماتی از جمله ارتقاء دو منطقه ویژه سرخس و دوغارون به مناطق آزاد و برگزاری اجلاس اکو در مشهد انجام شده، تصریح کرد: حل مشکلات به ترتیب اولویتها در حوزه ریلی از دیگر اقدامات استانداری خراسان رضوی است. جهت برقی کردن و ارتقاء ریل مشهد به تهران به ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز است اما برای سریعالسیر کردن آن به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است و منطقی نیست که در چنین شرایطی به سراغ ۲۰ میلیارد دلار برویم.
وی ادامه داد: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته ابتدا برقیکردن قطار مشهد به تهران و در انتهای آن تکمیل برقی کردن قطار سرخس به مشهد، تهران به تبریز و تبریز به چشمه ثریا در دستور کار قرار گرفت. تکمیل ریل سرخس به چابهار و تقویت حوزه جادهای بین این دو مورد نیاز فعالین اقتصادی در این حوزه است.
نظر شما