ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین یارانه را در حوزه انرژی پرداخت میکنیم. در زمینه بنزین نیز در حال پرداخت یارانه بالایی هستیم. بنزین با قیمت زیادی واردات میشود و با هزینه بسیار اندک و سرکوب شده در اختیار مصرفکنندگان نهایی قرار میگیرد.
از آنجائیکه سهمیه بنزین یارانهای به خودرو تعلق میگیرد، هر چقدر افراد تمکن مالی بیشتری داشته باشند و تعداد خودروهایشان بیشتر باشد، مبلغ یارانه آنها هم بالاتر میرود. در این شرایط، اقشار ضعیف کمترین بهره را از یارانه دارند.
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داده است به جای این که سهمیه بنزین یارانهای را به خودرو اختصاص دهیم، آن را مستقیماً به هر فرد بدهیم. به این ترتیب، یارانه بنزین به ازای هر کد ملی اعطا میشود و زمینه برای عادلانهسازی توزیع یارانه بنزین به وجود میآید.
اعطای سهمیه بنزین یارانهای به این معناست که عواید حاصل از اجرای طرح به جیب ضعفا میرود و بهبود ضریب جینی را شاهد خواهیم بود. در شرایط فعلی، در واقع در حال پرداخت یارانه به اقشار برخوردار هستیم.
رحمان سعادت، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به این موضوع که در بخش عرضه یارانه بنزین باید عدالت رعایت شود و توزیع عادلانه سوبسید را برای تمامی اقشار جامعه داشته باشیم، تصریح کرد: این که یارانه بنزین فقط به صاحبان خودرو تعلق بگیرد و کسانی که فاقد خودرو هستند، از این یارانه بی بهره باشند، قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: یارانهای که در حوزه بنزین پرداخت میشود، رقم قابل توجهی است. بنابراین، ضرورت دارد به سمت عادلانهسازی توزیع این یارانه برویم و همگان از آن بهره ببرند.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق میگیرد، توزیع یارانه در این بخش عادلانه نیست. اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند به بهبود این شرایط کمک کند و وضعیت بهتری را به وجود بیاورد.
سعادت گفت: خودروها شهروندان ایران نیستند و شاخص درستی برای عرضه سهمیه بنزین به شمار نمیروند. در همین راستا، نیاز است به اعطای یارانه بنزین به افراد بپردازیم و زمینه را برای بهرهمندی اقشار ضعیف از این سوبسید و کمک دولتی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: کسانی که تمکن مالی بیشتری دارند و میخواهند از خودروی بیشتری استفاده کنند و مصرف بنزین بالاتری داشته باشند، باید قیمت واقعیتری برای بنزین بپردازند. در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، همگان در یک سطح معقول از سهمیه بنزین یارانهای در ماه بهره میبرند و کسانی که مصارف بالاتری دارند، باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی هر طرحی که بتواند به توزیع عادلانهتر یارانه بنزین کمک کند و قیمت بنزین را تغییر ندهد، میتواند کمککننده باشد. اختصاص سهمیه بنزین به نفر این کارآیی را دارد و باید به سمت اجرای آن برویم.
سعادت گفت: در شرایط فعلی نمیتوانیم به واقعیسازی قیمت بنزین بپردازیم. زیرا در وضعیت تورمی هستیم و افزایش قیمت بنزین میتواند به بالاتر رفتن سطح عمومی قیمتها منجر شود. دولت باید به فکر رفع ناترازی فعلی در حوزه بنزین باشد و زمینه را برای حل و فصل مشکلات به وجود بیاورد.
وی ادامه داد: نیاز است بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر برای هر فرد در ماه سهمیه بنزین یارانهای در نظر بگیریم تا نیاز یک خانواده متوسط به بنزین برطرف شود. مقادیر کمتر خانوارها را با مشکل مواجه میکند.
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: باید دقت داشته باشیم که بخشی از بنزین در ترافیک از بین میرود. به طور کلی، برای مشخص کردن سهمیه بنزین یارانهای ماهانه خانوارها باید شاخصهای کارشناسی و دقیق را مدنظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: باید به اندازهای سهمیه بنزین یارانهای برای هر فرد در ماه در نظر بگیریم که از یک طرف نیاز افراد برطرف شود و از طرف دیگر، زمینه برای اسراف به وجود نیاید.
سعادت گفت: تغییر در سهمینهبندی بنزین مبتنی بر اختصاص ماهانه 30 لیتر بنزین به هر نفر معادل علاوه بر اینکه موجب صرفهجویی در مصرف بنزین به دلیل عواید مستقیم نقدی برای مردم خواهد شد؛ درآمد اقشار ضعیف جامعه را نیز بهبود خواهد بخشید و موجب بهبود ضریب جینی خواهد شد و با کاهش مصرف غیربهینه شخصی، مستقیما بر کاهش ناترازی بنزین اثر خواهد گذاشت.
نظر شما