به گزارش قدس آنلاین، قسمت هفدهم و پایانی قهوه پدری که دوشنبه هر هفته از فیلمنت منتشر می شد، در اولین دوشنبه اسفندماه از این سکوی نمایشی پخش می شود. سریالی که با وجود نام پرآوازه کمدی ساز کشورمان اما با اقبال مخاطبان روبرو نشده است.
اگرچه ضعف سناریو و بازی ها از قسمت های اول سریال مشهود بود اما طرفداران آثار مدیری، تماشاگران ناراضی را دعوت به صبوری کرند و مدعی شدند که طول می کشد تا موتور سریال گرم شود، باید به آن فرصت داد تا کمی جلو برود تا شخصیتها برای مخاطب جذابیت پیدا کنند اما سریال هرچه پیش رفت، نتوانست در دل مخاطبان جا باز کن و علتش فیلمنامه ضعیف و بازیهای بد این سریال بود. عده ای از ببینندگان معتقد بودند که فیلمنامه این سریال باری به هر جهت است و از دمدستیترین چیزها برای خنداندن تماشاگر استفاده میکند، دیگر خبری از شوخیهای خاص مدیری که در سریالهای دوران اوجش مثل «پاورچین» یا «شبهای برره» دیده می شد، نبود.
ضعف سناریو باعث شد که نتیجه مطلوب نباشد و جای خالی پیمان قاسمخانی که در آثار قبلی مدیری همچون «هیولا» و «دراکولا» به عنوان طراح و سرپرست فیلمنامه همکاری داشت، در «قهوه پدری» مشهود بود. اگرچه دو سریال اخیر مدیری- قاسمخانی هم از روزهای خوب این دو فاصله داشت ولی «قهوه پدری» حتی توانی برای خنداندن مخاطبان هم نداشت.
«قهوه پدری»، داستان خانوادهای را روایت می کرد که علاوه بر مشکلات کوچک و بزرگی که بر سر راه کسب و کارشان داشتند، درگیر مشکلات خانوادگی هم بودند. مدیری براساس فیلمنامه امیر برادران، داستان خانواده ادیب (سام درخشانی و ژاله صامتی) را کارگردانی کرد. خانواده ای که به بحران مالی خوردهاند و راه چاره را در کمک از یک فامیل میبینند. «اون» با بازی مهران مدیری کسی است که به خانواده ادیب بارها لطمه زده و حالا هم سرمایه آنها را به باد داده است.
او پیشنهاد خرید قهوه به قیمت پایین و فروش آن با قیمت بالا را می دهد اما بازار عملکرد معکوس دارد و میلیاردها تومان پسانداز و قرض خانواده ادیب بر باد می رود. اتفاقات دیگری هم در سریال رخ می دهد که البته چنگی به دل نمیزنند و گاهی آنقدر حوصله سر بر هستند که منجر به فقدان ریتم بالا در کار می شوند.
سریال در شخصیتسازی و حتی تیپسازی هم نمی تواند نمره قبولی بگیرد و سرآمد این ضعف در شخصیت پردازی، جواد رضویان است. تلاش او برای خلق یک کاراکتر بامزه، جواب نداده و به نقطه ضعف سریال تبدیل شده است. بازی ژاله صامتی هم در لحظات زیادی یادآور «زیرخاکی» است. سام درخشانی نیز جز گریم سنگینی که او را یکی دو دهه پیرتر کرده بود، بازی ویژه و چشمگیری ندارد.
به نظر می رسد مهران مدیری که روزگاری بر مسند امپراطوری کمدی تلویزیون نشسته و قلمرویش را تا نمایش خانگی هم وسعت بخشیده بود، کم کم در حال از دست مرزهایش است. قصه کم ملات و بازی های ضعیف در «قهوه پدری» حتی توان گرفتن خنده زورکی از مخاطب را هم نداشت درحالیکه علاقه مندان به سریالهای نمایش خانگی دلشان برای تماشای یک کمدی خنده دار تنگ شده بود و با اشتیاق منتظر دستپخت جدید این فیلمساز بودند. کارگردانی که روزگاری طناز بی رقیب تلویزیون و نمایش خانگی بود، در «قهوه پدری» نتوانست انتظارات را برآورده کند و طعم سوخته یک قهوه بد را برای مخاطبانش به جا گذاشت.
نظر شما