انتخاب چهاردهم

گروه هنر- تکتم بهاردوست: «سید ضیاءالدین دری» اگر چه کارگردان کم کار است، اما همواره در تلویزیون خبرساز بوده است. سریال کیف انگلیسی را که به خاطردارید؟ سریالی که با به تصویر کشیدن تاریخ معاصر از منظری تازه این سریال را به یکی از پر بیننده ترین سریالهای تاریخ تلویزیون تبدیل کرد. «دری» در کیف انگلیسی دوره پهلوی دوم را به روایتی عاشقانه تعریف کرد.

باسریالی که قرار است جایگزین «مختارنامه» شود آشنا شوید

کیف انگلیسی، سریالی تاریخی و تاثیرگذار بود که به گفته خود دری از لابه لای خاطرات واقعی پدرش جان گرفته بودند.
دری پس از موفقیت سریال کیف انگلیسی تصمیم گرفت طرحی دیگر را به شبکه یک ارائه بدهد که باز هم با تورقی به خاطرات پدرش آن را نوشته و پنج سالی زمان صرف نوشتن وساختن آن کرده است.
اکنون و پس ازسختی های زیاد وصرف زمان وهزینه فراوان کلاه پهلوی آماده پخش شده و براساس گفته ها قرار است جایگزین سریال مختارنامه شود.

ستاره ها در تلویزیون

نمی دانم شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که معتقدند حضورستاره هایی مانند فریبرز عرب نیا یا پارسا پیروزفر و مانند آن ها در سریالهای تلویزیونی درست نیست؟ که اگر بر این اعتقادید بد نیست بدانید که تجربه دو کارسریال «درچشم باد» و«مختارنامه» نشان داد که حضور ستارگانی مانند عرب نیا وپیروزفر چقدر در جذابیت این گونه سریالهای فاخر مؤثر است.
اکنون باید منتظر هنرنمایی امین حیایی در نقشی متفاوت در سریال کلاه پهلوی باشیم.بازیگری که بعد از سالها کسب تجربه در سینما و ایفای نقشهای گوناگون می تواند لحظاتی دیدنی را برای بینندگان این سریال فراهم کند.
امین حیایی در سریال کلاه پهلوی با شش گریم متفاوت حاضر خواهد شد که پس از مدتها حضور او در فیلمهای کمدی باید شاهد ایفای نقشی جدی از این ستاره سینما باشیم.
او در این سریال نقش کریم سورچی را بازی می کند، جوان بی سوادی که در شهر کوچک سامان، سورچی است اما پس از اتفاقات شهر و کشف حجاب با زرنگی درس می خواند و به دربار راه پیدا می کند.
کلاه پهلوی پر است از بازیگران صاحب نام وچهره ای که هر کدامشان می توانند برگ برنده ای برای این سریال میلیاردی باشند.از دیگر بازیگران این سریال می توان به داوود رشیدی ،رضا کیانیان، محمد رضا شریفی نیا،ثریا قاسمی، سیروس گرجستانی،داریوش فرهنگ،گوهر خیر اندیش،ماه چهره خلیلی، فرهاد آئیش ،مریلا زارعی،شقایق فراهانی ،حسام نواب صفوی،داریوش کاردان، و....بسیاری دیگر از چهره های بنام سینما وتلویزیون نیز اشاره کرد. آن گونه که از گزارش های تولید سریال کلاه پهلوی برمی آید حدود 200 بازیگر نقش های اصلی این سریال را بازی می کنند، در حالی که 400 هنرور هم نقش های حاشیه ای را به عهده دارند.
اما در میان همه این بازیگران معروف، «ضیاءالدین دری» نقش اصلی سریال را که جوانی تحصیلکرده به نام فرخ است به«امیرعلی دانایی» سپرده است که چهره ای جدید برای مخاطبان تلویزیون محسوب می شود. این جوان مقابل بازیگرانی مانند کاظم افرندنیا، زنده یاد عباس امیری، نادر سلیمانی و... ایفای نقش کرده است.

نسبت میان ماه چهره خلیلی و مارگارت تاچر

داستان سریال کلاه پهلوی درباره کشف حجاب است، بنابراین زنان در آن نقش مهمی دارند. ماه چهره خلیلی از بازیگرانی است که در سریال دری ایفاگر یکی از نقشهای کلیدی است وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من از سال 83 با این پروژه همکاری می کنم . چون آقای دری به دنبال بازیگری می گشتند که انگلیسی را با لهجه دیپلماتی صحبت کند. نمی دانم می دانید یا نه؟ چون نوع گویش این لهجه با گویش عادی انگلیسی متفاوت است و از طرفی چون من 18 سال پیاپی در انگلستان زندگی کردم و با آموزش هایی که درآنجا دیده ام، با این لهجه آشنا هستم، من را برای این نقش انتخاب کردند.
این بازیگر می افزاید:من در این سریال نقش زنی به نام «وندی سیمسون» را که یک دیپلمات انگلیسی است ودر سفارت ایران کار می کند، ایفا می کنم؛ این زن در جهت تحقق اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی انگلستان در ایران و بهره برداری کامل از نفت، آموزش های پیشرفته ای دیده است.
وی ادامه می دهد: این شخصیت سندیت تاریخی دارد وبه خوبی می تواند به زبان فارسی صحبت کند و جالب است بدانید نخستین کسی بوده است که دیوان حافظ را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است.بازیگر سریال در چشم باد در خصوص ویژگی های شخصیت «وندی سیمسون» می گوید: به نظر من او شباهت های بسیاری به «مارگارت تاچر» دارد و من این مسأله را با آقای «دری» درمیان گذاشتم و ایشان این اجازه را به من دادند که نشانه هایی از شخصیت «تاچر» را در این شخصیت متبلور کنم.
گوهر خیر اندیش هم یکی دیگر از بازیگران این سریال است. او نیز در خصوص ویژگی های نقشش در این سریال می گوید:مدت سه سال و نیم درگیر «کلاه پهلوی» بودم. نقشم را در این سریال بسیار دوست دارم. من در این سریال نقش مهر آفرین همسر سفیر ایران در ترکیه را بازی می کنم که طراح لباس است که خود و دخترش در پاریس تحصیل کرده اند. به نظر من «سیدضیاءالدین دری» دراین سریال یک داستان زیبا با فضای بسیار قشنگ را در دوران پهلوی روایت می کند.

ده سال زمان برای دوختن کلاه پهلوی

افسانه فراهانی مسوول روابط عمومی سریال کلاه پهلوی در توضیح روند تولید این سریال می گوید: تولید این سریال در سال 80 کلید زده شد. ابتدا قرار بود محمدعلی اسلامی آن را تهیه کند، اما وقتی فیلمنامه بعد از دوسال واندی در سال 82 آماده شد، خبر رسید که محمدرضا تخت کشیان، تهیه کنندگی کلاه پهلوی را عهده دار شده است.
وی ادامه می دهد: از ابتدا قرار بود سریال کلاه پهلوی در 50 قسمت ساخته شود اما در نهایت تصمیم بر این شد که این سریال در 45 قسمت 50 دقیقه ای برای پخش از شبکه یک سیما تهیه وتولید شود.
همزمان با تصویب طرح «ضیاءالدین دری» ساخت دکور ها در شهرک سینمایی غزالی آغاز شد. در تیر سال 85 همزمان با آماده شدن شهر سامان که قرار بود فاز اول فیلمبرداری در آنجا صورت بگیرد کار مقابل دوربین قرار گرفت.
فراهانی گفت: در این کار از بناهای قدیمی مانند دبیرستان البرز برای ساخت دکور شهربانی و نظمیه استفاده شد و برخی خانه های قدیمی و حیاط دار محله پاچنار هم به خانه اشخاصی مانند حاجی خان و صمصام تبدیل شد؛ حتی از برخی لوکیشن ها و دکورهای سریال در چشم باد هم در این کاراستفاده شده است.
مرحله اول و دوم در تهران و اطراف این شهر مقابل دوربین رفت وفاز سوم پروژه در پاریس مقابل دوربین رفت که فاز سوم حدود دو ماه در این کشور فیلمبرداری داشتیم که برخی از سکانسهای بازی خانمها ماه چهره خلیلی ،گوهر خیر اندیش و برخی دیگر از بازیگران در این کشور انجام شد.
این کارگردان افزود: چون در چهار قسمت اولیه سریال ما شاهد حضور بازیگران خارجی هستیم که به زبان فرانسوی وانگلیسی صحبت می کنند و برای اینکه نمی خواهیم از زیر نویس فارسی در این سریال برای برقراری هر چه بیشتر ارتباط بیننده با کار استفاده کنیم تصمیم گرفتیم این بخشها را دوبله کنیم؛ البته برای دیالوگهای محدودی از بازیگران که با گویشهای محلی صحبت می کنند از زیرنویس استفاده خواهیم کرد.

مشکلات ساخت سریال تاریخی

سید ضیاء الدین دری که اواخر سال گذشته مراحل فیلمبرداری سریال «کلاه پهلوی» را در فرانسه پشت سر گذاشت، گفت: ساخت فیلم و سریال های تاریخی در کشور های اروپایی با بودجه هایی که ما در اختیار داریم، شدنی نیست. کار در اروپا تجربه ای بود که برای دو یا سه گروه قبل از ما نیز رخ داده بود، در مورد تجربه های آنها چیزی نمی دانم اما در مورد گروه خودمان باید بگویم کار کردن در اروپا به ویژه برای فیلم تاریخی بسیار سخت و دشواراست که صحنه های فیلمبرداری شده در فرانسه در بخش های اولیه سریال «کلاه پهلوی» به نمایش در میآیند .
این کارگردان درتوضیح بازنویسی فیلمنامه کلاه پهلوی افزود: من برای سانسور فیلمنامه را بازنویسی نکردم. بازنویسی فیلمنامه لزوماً مفهومش سانسور یا تغییرات مفهومی نیست. کار روی فیلمنامه یک کار فنی است که بخشی از آن هم می تواند اصلاحات باشد که جنبه ممیزی پیدا می کند که برای نمونه، فلان جمله باشد یا نباشد که در مورد همه فیلمنامه ها وجود دارد و خللی در اصل اثر ایجاد نمی کند.
این کارگردان افزود:بر خلاف شایعه ها، هیچ گونه ممیزی روی فیلمنامه رخ نداده و تلاش ما برای هماهنگ کردن بودجه و زمان بوده است و فیلمنامه، تنها بازنویسی فنی شده است وحذف وسانسوری در کار نبوده است.
یک دوره تاریخی 16ساله
نسیم سیگارودی، طراح صحنه سریال «کلاه پهلوی» با اشاره به دشواری هایی که در طراحی صحنه سریال های تاریخ معاصر وجود دارد، گفت: سریال «کلاه پهلوی» یک دوره تاریخی 16 ساله را به تصویر می کشد.
در این سریال ما مشکلاتی برای انتخاب لوکیشن داشتیم زیرا باید ویژگی های معماری آن دوره را در نظر می گرفتیم. متأسفانه ما برای این کارزمان زیادی برای پیش تولید صحنه این سریال نداشتیم، ولی با این حال با همکاری و هماهنگی وراهنمایی های کارگردان توانستیم به یک تعامل یکسان در خصوص طراحی صحنه این سریال برسیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.