تحولات لبنان و فلسطین

قدس انلاین-قاانی: فعالان بازار خودرو در شرایطی از سردی معاملات در بازار خودرو گلایه دارند وبنظر هم نمی رسد دراینده نزدیک شاهدتحول خاصی در قیمت گذاری خودرو باشیم.

بازارخودرو همچنان سرد وکساد!

به گزارش قدس انلاین؛ مشخص نبودن وضعیت قیمت خودروی داخلی، بازار این محصول را تقریبا نابسامان کرده و خودروسازان هم محصولات یک سالشان را پیش فروش می کنند. اما وقتی هرروز صحبت از کاهش پیدا کردن و نکردن قیمت خودروی داخلی می شود، نه مردم می دانند که باید چه کار کنند و نه خودروسازان می توانند با خیال راحت به تولید و فروش محصولاتشان بپردازند.

*سؤال مجلس از رئیس جمهور

چنین وضعیتی باعث شد که چندی پیش رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو،با بیان اینکه احکام شورای رقابت از سوی شخص رئیس جمهور صادرمی شود،گفت: چنانچه شورای رقابت هر چه سریعتر به اصلاح اقدامات خود نپردازد،بی شک از سوی مجلس طرح سوال از شخص رئیس جمهور انجام خواهد شد.

علی علیلو بابیان اینکه بارها به شورای رقابت درخصوص صحیح نبودن نحوه قیمت گذاری تذکر دادیم،گفت: قیمت گذاری خودرو از وظایف شورای رقابت نیست، که این امر را بارها به صورت مکتوب و شفاهی درجلسات کمیسیون صنایع و معدن مجلس به رضا شیوا رئیس شورای رقابت و سایر مسئولان این شورا تذکر داده ایم.

نماینده مردم شبستر درمجلس،با انتقاد از اینکه شورای رقابت از وظایف اصلی خود دورشده است،تصریح کرد: وظایف اصلی شورای رقابت از بین بردن انحصارها و ایجاد و حفظ فضای رقابتی است، اما این شورا تا به امروز عملکرد جدی و موثری در شرح وظایف خود انجام نداده است.

وی،با بیان اینکه شورای رقابت به آنچه که وظیفه ندارد از جمله قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کرده است، ادامه داد: به صورت مکرر با ارسال نامه کتبی نسبت به انجام اقدامات اصلاحی لازم در رابطه با خودروسازان به شورای رقابت تاکیدکرده ایم،اما متاسفانه این شورا به تذکرات کمیسیون صنایع و معادن مجلس توجهی نمی کند.

عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس،درپاسخ به این سوال که باتوجه به شواهدات موجود شورای رقابت همچنان به خلاف شرح وظایف خود عمل می کند،مجلس در این راستا چه اقدام اساسی انجام می دهد؟ گفت:احکام شورای رقابت از سوی شخص رئیس جمهور صادرمی شود و دراین راستا باید سوالاتی از شخص رئیس جمهور انجام داد. رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو،گفت: امیدواریم با تذکرات داده شده شورای رقابت به اصلاح اقدامات خود بپردازد و چنانچه این امر هرچه سریعترمحقق نشود، مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده کرده و طرح سوال از شخص رئیس جمهور انجام خواهد شد.

 *توضیح رییس شورای رقابت درباره آینده قیمت خودرو

اما در مقابل رضا شیوا، رییس شورای رقابت در مجله اقتصادی روزآمد که هر روز صبح از شبکه 5 سراسری سیما پخش می شود در رابطه با قیمت گذاری خودرو توضیح داد: ما واقعا همه خودرو ها را قیمت گذاری نمی کنیم و فقط یک خودروهای خاصی است که ظرفیت آنها زیر 2000 سی سی  است. این نوع خودروها اکثرا ساخت داخل هستند و هیچ رقیبی ندارند. یعنی رقیب خارجی که بتواند یک بازار رقابتی ایجاد کند، ندارند لذا همین گروه خودرو از خودرو ها را قیمت گذاری می کنیم.

شیوا ادامه داد:  قانون گذار ما را موظف کرده چون در انحصار هستند این نوع خودروها را قیمت گذاری کنیم چرا که رقیب ندارند و ما به عنوان شورای رقابت مجبور هستیم دخالت کنیم.

رییس شورای رقابت در ادامه توضیحات خود به این موضوع اشاره کرد که قیمت گذاری این شورا درباره قیمت خودرو محدود است:  پس اینکه گفته می شود در خودرو قیمت گذاری می کنیم ما این کار را نمی کنیم. ده ها خودروی دیگر هستند که وارداتی هستند و به اصطلاح از نظر قیمتی بالاتر از قیمت خودروهای داخلی هستند و ظرفیت موتوری بالاتر دارند. 

شیوا در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر ، اینگونه توضیح داد: چه دلیلی دارد که قیمت کاهش پیدا کند؟ ما در کشورمان همانطوری که همه می دانند تورم داریم. وقتی تورم داریم یعنی نهاده هایی که خودرو را دارند تولید می کنند قیمت شان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می کند.»

او افزود: درست است که تورم نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده اما هنوز  تورم حدود 20 درصد است. ما سال گذشته حداقل افزایش را برای خودرو داشتیم که معادل 5.5 درصد است. خودروسازها هم در این رابطه راضی نبوده اند ولی به هر حال در سال آینده ببینیم وضعیت چونه خواهد شد.

*افزایش درآمدهای کشور با حضور غولهای خودرو ساز خارجی 

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند لازم است با ورود غولهای خودرو ساز خارجی شرایط بازار داخلی تغییر ماهوی نماید در همین باره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان و قطعه سازان مایل به شکست انحصار نیستند، گفت: خودروسازان و قطعه سازان باید بدانند که در دنیای کنونی، اصل رقابت، اصلی انکارناپذیر بوده و بهتر است که به خود آنها هم شرایط را برای ایجاد رقابت فراهم کنند.

 مجید منصوری بیدکانی در رابطه با ضرورت سرمایه گذاری خودروسازان خارجی در ایران، گفت: بطور حتم مشارکت خودروساز خارجی با خودروسازان ایرانی، شکوفایی این صنعت را به همراه خواهد داشت و اگر آنها مایل به حضور باشند، ما نیز باید از آن استقبال کنیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: قطعه سازان داخلی نیز در این شرایط می توانند با تولید محصولات مورد نیاز، سهم خود در بازارهای جهانی را افزایش دهند، همچنین ورود قطعه سازان خارجی هم به کشور، امری مثبت تلقی شده که توسعه صنعت و اشتغالزایی مناسبی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: حضور خودروسازان و قطعه سازان خارجی در ایران، برای دولت هم درآمد دارد، اکنون با ورود خودروی تکمیل شده به کشور، تنها عوارض وارداتی اخذ می شود، اما در صورت حضور آنها به منظور تولید در کشور، درآمدهای مالیاتی نیز افزوده خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از نکات مثبت حضور خودروسازان خارجی را، اشتغالزایی برای جوانان عنوان کرد و افزود: اکنون دغدغه اشتغال برای جوانان وجود داشته و حضور غولهای خودروساز در ایران، علاوه بر ایجاد اشتغال، در شکل گیری رقابت نیز تاثیرگذار است که ثمره آن نیز افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد بود.

وی در رابطه پاسخ به این سوال که آیا زمینه های لازم برای حضور خودروسازان خارجی وجود دارد، نیز گفت: به هر حال خودروساز و قطعه ساز داخلی مایل به باقی ماندن انحصار هستند، حتی در شرایط کنونی، قطعه ساز مایل به شکل گیری رقابت در این بازار نیست، در حالی که خودروسازان داخلی به فکر ایجاد رقابت در بازار قطعه سازی بوده و تولیدکننده قطعات، در برابر آن مقاومت می کنند، حضور خودروسازان خارجی نیز وضعیتی مشابه را خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: خودروسازان و قطعه سازان باید بدانند که در دنیای کنونی، اصل رقابت، اصلی انکارناپذیر بوده و بهتر است که به خود  آنها هم شرایط را برای ایجاد رقابت فراهم کنند.

وی افزود: البته شکی نیست که خودروسازان خارجی، از تسهیلات ارزان بهره مند شده و دغدغه هایی از قبیل فشارهای سیاسی و قوانین کار را ندارند، اما بازهم باید به مرور فضا را برای ایجاد رقابت فراهم کرد.

نماینده مرد لنجان در مجلس پیشنهاد داد که ما 20 درصد از بازار داخل را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده و به مرور سهم آنها را افزایش دهیم، در اینصورت رقابت هم جدی تر شده و خودروسازان نیز به مرور توان رقابت را پیدا خواهند کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمان IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    علل افت صنايع خودرو قيمت گذاري نامناسب ، بي كيفيت بودن محصول ، مناسب نبودن خدمات پس از فروش مهمترين آن حمايت هاي بي جون چرا دلالان و مسئولين پشت پرده از صنايع خودرو ( انحصار انحصار انحصار )= ( فساد فساد فساد )