انتخابات

قدس انلاین – سعید کوشافر: شاید دیگر مانند قدیم نباشد که بازیهای رایانه ای منوط به خرید دستگاهی خاص مانند اتاری یا تی وی گیم بود ، بازیها حتی دیگر منوط به داشتن سیستمی نیمه رایانه ای مانند سونی و ایکس باکس هم نیست ؛ کافی است که رایانه ای خانگی یا موبایلی اندروید داشته باشید تا بتوانید بهترین وجدیدترین بازیهای رایانه ای را دراختیار داشته باشید.

بازیهایی رایانه ای  که بافکروذهن جوانان ایرانی بازی میکند/ بازیهای خارجی ارزان ومشکل مالی تولید کنندگان بازیهای ملی/حمایت از بازیهای رایانه ای ایرانی با پول فروش بازیهای خارجی !!!

این درحالی است که دیگربازیها مانند گذشته نیست که قابل کنترل باشد بلکه بصورت اینترنتی با سرورهایی در کشورهای مختلف جهان در ارتباط است و کاربران بازی درگوشه گوشه دنیا با یکدیگر ارتباط دارند و مسایل ومطالبی را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.

درعین حال امکان کنترل کاربران و بازیگران نیز به حد نازلی تقلیل میباد وحتی بازی توسط خود کاربران قابل کنترل نیست و وارد بخشهایی میشود که شاید برای وی نیز قابل پیش بینی نیست این درحالی است که حتی طراحی بازی نیز با اهدافی خاص انجام گرفته که بتواند ذهن کاربران را که اغلب نوجوان وجوان هستند به سمت وسویی خاص سوق دهد .

بررسی این بازیها که تقریبا عمده انها دربلوک غرب طراحی شده وبرخی برگرفته از فیلمهای هالییودی است نشان از اهداف خاصی دارد که سیاستهای ضداسلامی و اسلام هراسی تنها بخشی از انهاست .درمقابل کشورهای مسلمان و شرقی کمترین میزان تولیدبازیهای رایانه ای را دارند واگرهم داشته باشند به دلیل ضعف طراحی امکان رقابت با شرکتهای بزرگ ساخت بازی را ندارد وبه همین دلیل دربازار رقابت نیز نمیتوانند جایگاه مناسبی را کسب کنند.

دراین میان اما جوانان و متخصصان ایرانی توانایی مناسبی را درساخت بازیهای رایانه ای دارند که دربازیهای ساخته شده توسط انها بخوبی مشهود است اما ضعف بنیه مالی ونبود حمایتهای کافی باعث شده تا نتوانند به جایگاه واقعی خود دراین صنعت دست یابند.

***تسخیر 90 درصد از بازار بازی های رایانه ای از سوی خارجی ها

دراین راستا یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: عدم توجه مسئولان، کم توجهی به مسائل بودجه ای، نبود قانون کپی رایت برای بازی های خارجی و محدود کردن فروش آنها در بازارهای داخلی قسمتی از مشکلاتی است که بازی سازان رایانه ای را دچار مشکل کرده است.

سالار مرادی با اشاره به تسخیر 90 درصد از بازار بازی های رایانه ای از سوی خارجی ها، گفت: این آمار که بسیار قابل تأمل است می تواند یکی از عوامل تغییر فرهنگ در نسل جوان در آینده نزدیک باشد.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: وجود ظرفیت علاقمندی نوجوانان و جوانان به بازی های رایانه ای می تواند انگیزه ای برای بنیاد ملی بازی های رایانه ای باشد که به حمایت از صنعت بازی سازی رایانه ای داخلی بپردازند.

وی افزود: بازی سازان جوان می توانند با اتکا به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی بازی هایی تولید کنند که نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح بین المللی جاذبه و مخاطب داشته باشد که البته این امر نیاز به حضور آنها در جشنواره های بین المللی دارد.

مرادی در ادامه به وجود برخی مشکلات در حوزه صنعت بازی سازی پرداخت و گفت: عدم توجه مسئولان، کم توجهی به مسائل بودجه ای، نبود قانون کپی رایت برای بازی های خارجی و محدود کردن فروش آنها در بازارهای داخلی قسمتی از مشکلاتی است که بازی سازان را دچار مشکل می کند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که بازی سازی رایانه ای در سطح جهان باعث به وجود آمدن فرصت های شغلی بسیاری شده است، اذعان کرد: حمایت از ساخت بازی های رایانه ای ملی از سوی مسئولان می تواند فرصت های شغلی بسیاری را نیز در داخل ایجاد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با یک حرکت جهادی و عزم جدی مسئولان می توانند به تولید و ساخت بازی های رایانه ای ملی کمک کنند که هم در رشد فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کوشیده اند و هم اشتغال ایجاد شده است.

***قیمت پایین بازی های رایانه ای خارجی

دراین حال یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بازی های گرانقیمت خارجی در کشور ما با قیمت بسیار پایینی به دلیل رعایت نکردن حق کپی رایت به فروش می رسند در حالی که شرکت های سازنده داخلی مجبورند برای بازی های خود قیمت بالاتری در نظر بگیرند.

جواد هروی در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به شرایط نامناسب بازی سازی رایانه ای در کشور، گفت: بسیاری از شرکت های بازی ساز با مشکل مالی روبرو هستند از این رو بنیاد ملی بازی های رایانه ای باید در صدد ساماندهی این شرکت ها برآید.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت بازی های رایانه ای تصریح کرد: بازی های رایانه ای در بین گروه های سنی مختلف از کودک تا جوانان رواج دارد و متأسفانه صرفا بازی های خارجی مطلوب این قشر است.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از عدم وجود بازی های ایرانی با کیفیت در بازار گفت: مخاطبان بازی های رایانه ای رغبتی به خرید بازی های ایرانی ندارند لذا این امر نیاز به یک سیاست گذاری کلان در زمینه بودجه و کیفی سازی بازی های رایانه ای ملی دارد.

هروی در ادامه اشاره کرد: با نگاهی به بازار بازی های رایانه ای متوجه می شویم بازی های گرانقیمت خارجی در کشور ما با قیمت بسیار پایینی به دلیل رعایت نکردن حق کپی رایت به فروش می رسند در حالی که شرکت های سازنده داخلی مجبورند برای بازی های خود که کیفیت مطلوبی هم ندارد قیمت بالاتری اختصاص دهند چرا که هزینه های زیادی در این زمینه متقبل شده اند.

وی افزود: به نظر می رسد لازم است روی واردات بازی های رایانه ای به جهت حمایت از بازی سازان داخلی نظارت بیشتری صورت گیرد و سخت گیری هایی شود چرا که با ادامه این روند در آینده روی فرهنگ نسل جدید نیز شاهد تغییراتی به واسطه ورود بیش از حد بازی های رایانه ای خارجی و انتقال فرهنگ آنها به کشور خواهیم بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است برای حمایت از بازی سازان داخلی انجمن صنفی تشکیل شود که مسئولان آن به دنبال سیاست گذاری های کلان و حل مشکلات در این زمینه برآیند.

***لزوم تزریق سرمایه برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای بومی

درعین حال رئیس فراکسیون کودک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به خطرات بازی‌های رایانه‌ای بر کودکان گفت: باید نگاه امام خمینی(ره) به کودکان را الگوی خود قرار دهیم. ایشان پایه پیروزی انقلاب اسلامی را بر نوجوانان و جوانان بنا نهاد. بنابراین باید به فرهنگسازی از دوران کودکی توجه ویژه‌ای داشت.

قاسم جعفری با بیان اینکه امروز عرصه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی اثر گذارترین بخش جامعه پیچیده  و بزرگ مدنی است، گفت: در واقع فرهنگ عاملی است که امروز می‌تواند تمدن و ملت‌ها را دوام ببخشد و استمرار  دهد.

نماینده مردم بجنورد و مانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این عرصه ابزارهایی چون رسانه و تکنولوژی را در اختیار دارد و دیگر با جنگ‌های نظامی و فشارهای  که در گذشته اعمال می‌شد نمی‌توان این حوزه را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین مثل روز روشن است که بحث فرهنگی را باید بسیار جدی گرفت. یکی از راه‌های که می‌توان سایر فرهنگ‌ها را  مغلوب کرد این است که افراد و ملت‌ها را نسبت به فرهنگی دچار شک و تردید کرد

وی با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای از خطرناک‌ترین ابزار‌ها برای ایجاد تردید فرهنگی در دوران کودکی است، اظهار داشت: بهترین زمان برای مغلوب فرهنگی،  زمان کودکی است. زیرا در دوران کودکی می‌توان با تکنولوژی برتر و جلوه‌های بسیار جذاب و اثرگذار، در ناخودآگاه کودک تاثیر گذاشت. به این صورت که کودک فرهنگ بومی خود را مورد تمسخر قرار دهد و فرهنگ ارائه کننده تکنولوژی برتر را آمال و آروزی خود بداند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم شورای اسلامی افزود:  تصور می‌کنم، بزرگترین اشتباه استراتژیک حاکمان در عرصه‌های  بی توجهی به اثرگذاری تبلیغات و به ویژه انیمیشن بر ذهن کودکان است.

وی راه مقابله با این اثرگذاری  و تخریب فرهنگ را راهی جز ارائه فرهنگ بومی و ایرانی از طریق همین تکنولوژی‌ها و بازی‌ها رایانه‌ای نمی‌داند.

جعفری با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم فرهنگ ایرانی را با همین ابزار عرضه کنیم، گفت: البته تا امروز بازی‌های ساخته شده که به‌خوبی به ارزش‌های بومی و دینی پرداخته است. اما باید افراد با تجربه وارد ساخت بازی‌های رایانه‌ای شوند. متاسفانه افراد توانمند خیلی تمایلی به فعالیت در عرصه کودکان ندارند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان این سوال که چند درصد مسئولان به کودکان ونیاز‌های آنها توجه می‌کنند، عنوان کرد: مسئولان همیشه در جمع ورزشکاران حاضر می‌شود و مشکلات آنها را از نزدیک مورد بررسی قرار می‌دهند اما تا امروز شاهد حضور دولتمردان در جمع فعالان کودکان نبودیم تا نیاز آنها مشخص و نسبت به هجمه‌های فرهنگی راه حلی پیدا کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران برپایه نوجوانان و جوانان شکل گرفت، امام خمینی(ره) از سال 42 توجه ویژه ای به نقش آفرینی این قشر در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. باید از این نگاه الگوبگیریم و در همه دوران‌ها توجه به کودکان را در اولویت قرار دهیم.

رئیس فراکسیون کودک در مجلس تاکید کرد که باید سرمایه‌ زیادی در ساخت بازی‌های رایانه‌ای متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ‌ها و ارزش‌های ایرانی اسلامی تهیه شود. این سرمایه گذاری در آینده ثمرات شیرینی خواهدداشت.

***ضرورت حمایت از تولیدکنندگان بازی های رایانه ای

دراین راستا یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی گفت: در چند سال اخیر بازی سازان ایرانی افتخار آفرینی هایی داشته اند که جای بحثی برای مسئولان این حوزه نمی گذارد لذا لازم است نسبت به حمایت این گروه های جوان برنامه ریزی داشته باشند.

لاله افتخاری در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به این مطلب که یک سوم ایرانیان از بازی های رایانه ای استفاده می کنند، گفت: بر همین اساس ضروری است مسئولان امر نسبت به محتوای این بازی های دقت نظر لازم را داشته باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است ضمن اینکه بر موضوع بازی های وارداتی که در بازارهای داخلی به عرضه در می آیند نسبت به ساخت بازی های رایانه ای ایرانی نیز اقدام شود.

وی ادامه داد: البته در این زمینه کارهای بزرگی صورت گرفته تا جایی که هم اکنون ایران به لحاظ جایگاه رتبه نخست را در جهان اسلام و رتبه پنجم در میان کشورهای آسیایی در ساخت بازی های رایانه ای را از آن خود کرده است.

افتخاری در ادامه با بیان اینکه بازی سازی در ایران پیشرفت های اساسی کرده است، گفت: در چند سال اخیر بازی سازان ایرانی افتخار آفرینی هایی داشته اند که جای بحثی برای مسئولان این حوزه نمی گذارد لذا لازم است نسبت به حمایت این گروه های جوان برنامه ریزی داشته باشند.

وی اضافه کرد: لازم است دولت به حمایت ویژه از تولیدکنندگان بازی های رایانه ای پرداخته و بازی سازان نیز برای ساخت بازی های خود به منابع تاریخی و اسلامی بیشتر توجه داشته باشند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بازی سازی رایانه ای علاوه بر اینکه می تواند موجب انتقال فرهنگ شود می تواند به ایجاد اشتغال و درآمدزایی برایدانشجویان و فعالان عرصه مجازی و هنر باشد و در ابعاد اقتصادی نیز نقش آفرین باشد.

***لزوم ساخت بازی های رایانه ای ملی

دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز دراین زمینه گفت: با توجه بیشتر بازی سازان به مقوله احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی می توانند اسطوره های قدیمی و معاصر کشورمان را در قالب بازی به مخاطبان ارائه کنند.

سید رمضان شجاعی کیاسری با اشاره به سابقه بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: در سال های گذشته این بنیاد با توزیع بازی های خارجی در ایران حدود 8 میلیارد تومان درآمدزایی کرد که این رقم به ساخت بازی های داخلی تخصیص یافت.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای با وجود کاهش بودجه ای که به صورت سالانه به آن دچار می شوند توانستند با مدیریت جهادی خود نسبت به پیشرفت این حوزه عملکرد مثبتی داشته باشند لذا لازم است مسئولان نسبت به پیشرفت های آنها حمایت های لازم را نیز صورت دهند.

وی در ادامه به تأثیر برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی در زمینه بازی های رایانه ای اشاره کرد و یادآور شد: ضمن برگزاری جشنواره های مختلف در زمینه بازی های رایانه ای می توان از تیم های خارجی نیز دعوت به عمل آورد که سطح کیفی مسابقات بالا رفته و جذابیت بیشتری داشته باشد.

شجاعی کیاسری اضافه کرد: لازم است مسئولان به مقوله بازی سازی رایانه ای ملی توجه بیشتری داشته باشند و کیفیت بازی ها را به نحوی کنند که مورد استقبال کودکان، نوجوانان و جوانان واقع شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان احیا و انتقال فرهنگ را از مهم ترین تأثیرات بازی های رایانه ای برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه بیشتر بازی سازان به مقوله احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی می توانند اسطوره های قدیمی و معاصر کشورمان را در قالب بازی به مخاطبان ارائه کنند و حتی می توان در نهایت این بازی ها را به سایر کشورها نیز صادر کرد که موجب انتقال فرهنگ خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • parsa IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    1 1
    لطفا شرو ور ننویسید چون بازی های خارجی گرون تره (the witcher برایps4=220000) بازی های ایرانی هم مفت نمیرزن میدونم الان این کامنتو نمیزارید تو سایت ولی در کل با ذهن مردم بازی نکنید.