انتخاب چهاردهم

قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای گذشته خبر رسید که کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را ارائه کرده است که در آن کردستان عراق و مناطق سنی‌نشین را یک کشور مستقل فرض کرده است، این درحالی است که طی روزهای اخیر مقامهای مسوول و گروههای سیاسی عراقی ؛ مقامهای مذهبی شیعه وسنی و همچنین پارلمان عراق به این طرح کنگره پاسخ محکمی دادند.

رویای آمریکایی- صهیونیستی تجزیه کشورهای خاورمیانه به قومیتهای کوچک/طرح تجزیه عراق به سه کشور؛ کنگره با وعده دلارعراق را قربانی میکند/ هدف آمریکا کاستن از نفوذ ایران درمنطقه است

 

بنا بر این گزارش کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز 27 آوریل (7 اردیبهشت ماه) یک لایحه سالانه دفاعی را منتشر کرد که طبق آن مجوز کمک 715 میلیون دلاری به نیروهای عراقی  که با تکفیری‌های داعش مبارزه می‌کنند را صادر کرد.

المانیتور گزارش کرد، این لایحه که قرار است روز 29 آوریل (9 اردیبهشت‌ماه) در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به بحث و رأی‌گیری گذاشته شود، دستکم 25 درصد از این کمک را برای پیشمرگه درنظر گرفته است.

طبق خلاصه‌ای از لایحه دفاعی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، «نیروهای پیشمرگه کردستان و گارد ملی بعنوان یک کشور انگاشته می‌شود. با در نظرگرفتن چنین فرضی، نیروهای امنیتی این مناطق اجازه خواهند داشت به طور مستقیم از آمریکا کمک دریافت کنند».

بر اساس این گزارش، دولت اوباما تا حدی از طرح دادن استقلال بیشتر به اقلیت‌های عراقی در راستای منافع خود حمایت کرده است و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا ایده گارد ملی (نیروهای سنی) را مورد تحسین قرار داده است.

با اینحال یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا به پایگاه «المانیتور» اعلام کرده است که این لایحه دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا از حد فراتر رفته است.

 پیش‌نویس این لایحه که توسط «مک تورنبری» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت «تگزاس» پیشنهاد شده است، وزارت‌ خارجه و دفاع آمریکا را ملزم می‌کند تا تأیید کنند که دولت مرکزی بغداد به اقلیت‌ها، حق بیشتری در شیوه اداره کشور می‌دهد. اگر ظرف سه ماه از زمان تصویب این لایحه، پیشرفت‌هایی در زمینه شرایط خاص یعنی شمول سیاسی، مجوز تشکیل گارد ملی، پایان دادن به حمایت از شبه‌نظامیان شیعه حاصل نشود، 75 درصد باقیمانده کمک آمریکا به دولت عراق معلق می‌شود و دستکم 60 درصد از این کمک به کردها و سنی‌ها داده می شود.

لایحه مذکور همچنین برای سال مالی 2016، مجوز 600 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز معارضان سوری برای مبارزه با داعش و 300 میلیون دلار برای کمک به اردن به منظور دفاع از مرزهایش با عراق و سوریه را صادر می‌کند.

این در حالی است که ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که حمایت آمریکا از دولت و وحدت عراق مطابق با چارچوب فدرالیسم است.

وی افزود: پیش نویس قانون مطرح شده در مجلس سنای آمریکا درباره تقسیم عراق به منزله نظر دولت آمریکا نیست.

***طرح تجزیه عراق از کجا آب می‌خورد؟

پایگاه خبری الشرق الجدید در مقاله‌ای به‌قلم "خالد الهبیشان" نویسنده اردنی با اشاره به طرح آمریکایی ــ صهیونیستی برای تجزیه عراق نوشت: در شرایطی که کمیسیون روابط خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا رأی به پروژه تجزیه عراق داده و با کردها و اهل تسنن در این کشور به‌عنوان ۲ کشور مجزا از بغداد تعامل می‌کند، بار دیگر در ذهن عراقی‌ها پروژه غربی و تلاش جهت تقسیم کشور و تحقق طرح جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تجزیه عراق بر اساس مبانی فرقه‌ای و نژادپرستانه زنده شد.

در همین راستا یک طرح صهیونیستی ۳ دهه پیش از واقعیت‌هایی سخن می‌گوید که امروز عراق در آن قرار دارد، این طرح که نشریه کیفونیم در فوریه سال ۱۹۸۲ در قدس اشغالی از سوی یک سازمان جهانی یهودی به‌عنوان طرح‌های استراتژیک اسرائیل منتشر شد، خواستار تجزیه تمامی کشورهای همسایه فلسطین اشغالی "از نیل تا فرات" بود. این سند در فصل اول خود که مربوط به عراق است، می‌نویسد: «عراق کشوری مملو از منابع نفتی است که گرچه درگیری‌های داخلی در آن وجود دارد، اما این کشور در اولویت درگیری با اسرائیل قرار دارد و تجزیه آن برای اسرائیل مهم به شمار می‌‌رود، تجزیه عراق از این منظر حتی از تجزیه سوریه نیز مهمتر است، چرا که عراق در کوتاه‌مدت خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل است».

با گذشت ایام و افزایش شدت درگیری‌ها در منطقه و به‌ویژه عراق که از سوی برنامه‌‌های کاری مخفی تغذیه می‌شود بدون هیچ شکی مشخص است که توطئه‌ای در تمامی ابعاد در دست اجرا است که عراق را تجزیه کند. این توطئه از مدت‌ها پیش به اجرا گذاشته شده و در ترسیم مؤلفه‌های آن مجموعه‌ای از برنامه ‌ریزان ارشد استراتژیک "صهیونیسم مسیحی" حضور دارند تا پروژه‌های نسلهای متعدد این گروه در سازمان فریدوم هاوس و ارتباطات آن با روزولت گرفته تا کسینجر و طرحهای برنار لوئیس و جیمی کارتر و برژینسکی و ... را دنبال کنند.

به‌عنوان مثال برنار لوئیس از چند دهه پیش یافته ‌های خود را برای اجرای از هم پاشیدن وحدت قانون اساسی در تمامی کشورهای عربی و اسلامی به ویژه عراق به جا گذاشته است. این فرد به دنبال تقسیم کردن هر کدام از این کشورها به مجموعه ای از دولت ‌های کوچک مبتنی بر رویکرد های فرقه ‌ای و دینی و مذهبی شده است. وی این طرح‌ ها را بر اساس نقشه‌ هایی که در آن تجمعات مذهبی و فکری و دینی تقسیم شده است، توضیح می‌ دهد. لوئیس این طرح را به برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان جیمی کارتر تحویل می ‌دهد و وی نیز بر اساس آن جنگ دوم خلیج را آغاز می ‌کند تا آمریکا بتواند مرزهای سایکس -پیکو را مجددا ترسیم نموده و هماهنگی بیشتری بین این مرزها با منافع صهیونیستی - آمریکایی در منطقه ایجاد کند.

نکته قابل توجه اینکه مجلس سنای آمریکا شرط اساسی عقب‌ نشینی نیروهای این کشور از عراق در سال ۲۰۰۷ را تجزیه آن به ۳ کشور کوچک دانست. آن‌ها از مسعود بارزانی خواستند تا همه پرسی را برای تعیین سرنوشت اقلیم کردستان عراق انجام دهد و پایتخت این اقلیم را استان مملو از نفت کرکوک معرفی نماید. این طرح که از سوی آمریکا و برخی گروه‌های عراقی با استقبال مواجه شد، تنها طرح مبتنی بر تجزیه عراق نبود. بلکه قانون اساسی پل برمر و متحدان عراقی وی نیز حکومت فدرالی در این کشور مبتنی بر ۳ دولت کوچک بر اساس رویکرد های مذهبی را تصویب کرد: شیعیان در جنوب، اهل تسنن در مرکز کشور و کردها در شمال. طرحی که بلافاصله بعد از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ آغاز شد. طرحی که جای تردیدی در آن باقی نمانده و واقعیت ‌های میدانی و تغییر عوامل انسانی در عرصه تمامی این واقعیت‌ها را روشن می کند.

در این راستا مجله آمریکایی تایم در گزارشی مفصل و ۸ صفحه ‌ای که چند روز پیش منتشر کرد، به جزئیات طرح آمریکایی تجزیه عراق به ۳ کشور اشاره کرد که یکی از آن ‌ها در شمال و کردستان عراق ایجاد می‌ شود و دولت دوم مخصوص اهل تسنن است که در مجاورت سوریه شکل می ‌گیرد و دولت سوم متعلق به شیعیان است که در جنوب عراق بر پا می ‌شود و بخش ‌های وسیعی از این کشور را شامل می ‌شود. نکته قابل توجه اینکه مجله تایم که بیشتر دیدگاه ‌های دولت آمریکا را تشریح می ‌کند، در این گزارش از پیوستن مناطق کردنشین در سوریه به دولت کرد عراق استقبال کرده و از پیوستن برخی مناطق سنی نشین در شرق سوریه به دولت سنی عراقی ها استقبال می کند.

این مجله نقشه‌ های مفصلی را منتشر می ‌کند که نحوه توزیع مناطق بین کردها و اهل تسنن و شیعیان را تشریح می کند و بغداد را جزو کشور سنی قرار می دهد. در این طرح کرکوک در دولت کرد قرار دارد؛ اما در مرزهای دولت سنی قرار گرفته است. دولت شیعی نیز در مرزهای جنوبی تا کویت گسترده شده تا راه را بر پیوستن برخی مناطق شیعه نشیبن در شمال شرق عربستان به خود باز بگذارد.

تمامی این جزئیات ثابت می‌کند که پروژه‌ ای صهیونیستی- آمریکایی با هدف تضعیف عراق و تجزیه و فروپاشی این کشور به عنوان آغازی بر تجزیه و فروپاشی تمامی منطقه عربی کلید خورده است، این موضوع همچنین نشان می ‌دهد هجمه ای که منطقه عربی و تمامی خاورمیانه با آن مواجه شده در راستای تجزیه این منطقه بر اساس پروژه‌ های استعماری صهیونیستی - آمریکایی است.

***واکنش تند وزارت خارجه عراق

درهمین راستا وزارت خارجه عراق روز چهارشنبه با ابراز مخالفت شدید با پیش نویس طرح کنگره برای تعامل با اهل سنت و کردها به عنوان دو دولت مستقل، این امر را ضربه به حاکمیت و وحدت عراق دانست.

سومریه نیوز اعلام کرد: وزارت خارجه عراق در بیانیه ای تاکید کرد که با پیش نویس طرح ارایه شده در کنگره آمریکا به شدت مخالفت است زیرا به حاکمیت عراق ضربه می زند و آشکارا وحدت ملی عراق را هدف قرار می دهد. هرگونه کمکی که به عراق در جنگ ضد تروریسم ارایه می شود، باید در آن اصول روابط بین الملل که برپایه احترام متقابل به حاکمیت کشورها و ضرورت تعامل با دولت مرکزی استوار است، رعایت شود.

در این بیانیه آمده است: عراق بر ادامه ایجاد روابط همکاری راهبردی با آمریکا بویژه درخصوص مبارزه با تروریسم تاکید دارد اما جزییات پیش نویس طرح در کنگره به اصول ایجاد رابطه همکاری راهبردی با آمریکا ضربه می زند.

دولت عراق با ابراز مخالفت با طرح پیش نویس ارایه شده در کنگره آمریکا درخصوص تعامل با کردها و اهل سنت به عنوان دو دولت، تاکید کرد که این امر به چنددستگی های بیشتر در منطقه منجر خواهد شد و خواستار انصراف کنگره از پی گیری این پیش نویس شد.

از سوی دیگر کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با رد پیش نویس طرح مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص عراق تاکید کرد اقدام کنگره آمریکا برای مسلح کردن نیروهایی در عراق خارج از چارچوب دولتی بدون اجازه دولت عراق، پیام اطمینان بخشی به مردم این کشور نیست و با حاکمیت ملی عراق تعارض دارد.

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق خواستار تحرک بر اساس کانال های رسمی برای جلوگیری از تصویب پیش نویس طرح مجلس نمایندگان آمریکا شد.

همچنین وزیر امور خارجه عراق در واکنش به مصوبه اخیر کنگره آمریکا برای کمک تسلیحاتی به برخی جوامع عراقی، بر یکپارچه باقی ماندن عراق تاکید کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کروات خود در بغداد درباره مصوبه کنگره آمریکا در خصوص مسلح کردن عشایر و کردهای عراقی و بازتاب آن که موجب دو دستگی در داخل پارلمان عراق شده است گفت: «ما مصوبه کنگره آمریکا را آن گونه که هست می بینیم و کاری به تحلیل انگیزه ها نداریم. من معتقدم عراق در شرایطی که نیست که بتواند تجزیه شدن را بپذیرد... این دیدگاه من مبتنی بر شناخت من از مردم عراق از طیف های مختلف عربی، کردی، ترکمانی، شیعه، سنی، مسیحی و... است. این جوامع، عزت و شرافت خود را در گرو یکپارچگی عراق می دانند. کسی که فکر می کند این جوامع وارد معامله ای برای قبول تجزیه عراق می شوند در اشتباه است. عراق، یکپارچه باقی خواهد ماند».

وزیر کشور عراق هم  در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد ضمن انتقاد از طرح کنگره تاکید کرد که این طرح مقدمه جنگ مذهبی در عراق است.

به گزارش العهد، محمد الغبان وزیر کشور عراق در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد ضمن انتقاد از طرح کنگره برای تسلیح نیروهای پیشمرگه و عشایر اهل سنت، جدای از بغداد تاکید کرد که این اقدام مردود و امری اشتباه از نظر دولت عراق است.

***مخالفت مرجعیت دینی عراق با طرح تجزیه

دراین  حال شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق ضمن مخالفت با طرح کنگره آمریکا درباره این کشور تاکید کرد: چنین طرحی غیر قابل قبول است و گروه‌های سیاسی باید در قبال این طرح مواضع روشنی بگیرند.

وی در خطبه‌های نماز جمعه کربلا تاکید کرد: کمک‌های خارجی که برای جنگ با تروریسم و داعش به عراقی‌ها داده می‌شود، باید به هیچ وجهی من الوجوه به حاکمیت عراق و تمامیت ارضی این کشور ضربه نزند.

کربلایی همچنین گفت: طرح اخیر تجزیه طلبانه‌ای که نمایندگان کنگره آمریکا آن را تصویب کردند را نمی‌توان پذیرفت و نمایندگان باید علیه این طرح تجزیه طلبانه مواضع روشنی بگیرند.

همچنین معاون رئیس جمهوری عراق ضمن تکذیب سخنانی که به نقل از او در برخی رسانه‌ها علیه حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور منتشر شده است، با انتقاد از لائحه ارائه شده از سوی کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا درباره حمایت مالی از پیشمرگ‌ها و مناطق سنی نشین عراق گفت: کنگره آمریکا این طرح را برای توجیه شکست سیاسی‌اش در حمایت از تمامیت ارضی و ثبات امنیتی عراق ارایه داده و با این اقدام گریز خود از عراق و اوضاع امنیتی وخیم این کشور را اعلام کرد.

ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کرد: عراقی‌ها از طرف‌های خارجی و یا کمیته‌های هیچ پارلمانی دستور العمل نمی‌گیرند و با توجه به اینکه واشنگتن هیچ توضیحی در خصوص این لایحه نداده است، ما این لایحه را به شدت محکوم می‌کنیم چراکه به حفظ تمامیت ارضی عراق ضربه می‌زند و دخالتی آشکار در امور داخلی عراق محسوب می‌شود.

دراین خصوص «حیدر البعادی» نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی با «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا مخالفت بغداد را با هر گونه قانون و طرحی که وحدت عراق را تضعیف کند، اعلام کرد.

دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که العبادی و بایدن در این تماس تلفنی درباره اوضاع سیاسی و امنیتی در عراق رایزنی کردند.

در این بیانیه آمده است که نخست‌وزیر عراق و معاون رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تحولات اخیر به ویژه پایبندی دو طرف به حفظ وحدت اراضی و حاکمیت عراق و دخالت نکردن در امور داخلی این کشور رایزنی کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است که العبادی در این تماس تلفنی به بایدن تاکید کرد که بغداد قوانین و طرح‌هایی که وحدت عراق را تضعیف کرده و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را نادیده بگیرد، نمی‌پذیرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق همچنین آمده است که بایدن نیز تاکید کرد که آمریکا به توافقنامه امنیتی با عراق برای حمایت از وحدت این کشور بر اساس قانون اساسی عراق پایبند است.

درهمین حا ل گزارش میرسد که پارلمان عراق در حالی سی و چهارمین جلسه خود را برگزار کرد که در این جلسه با صدور بیانیه‌ای طرح کنگره آمریکا درباره عراق را محکوم کردند.

بنابر گزارش سومریه نیوز، پارلمان عراق در این بیانیه با اشاره به اینکه دولت موظف است برای تمام بخش‌های عراق در روند مبارزه با داعش سلاح تامین کند.

پارلمان عراق با اشاره به اینکه طرح مذکور برخلاف قوانین بین الملل است تاکید کرد که این توافق نقض تعهدات آمریکا در توافق راهبردی میان بغداد و واشنگتن است که در آن آمریکا متعهد به حفظ وحدت و استقلال عراق شده است.

جمعیت علمای اهل تسنن عراق هم دراین خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به شدت طرح کنگره آمریکا را که در راستای تکه تکه کردن عراق است، رد می‌کنیم.

همچنین گروه های سیاسی و برخی از نمایندگان مجلس عراق با طرح امریکایی تقسیم این کشور، مخالفت کردند.

موضع گیری نمایندگان مجلس نشان میدهد عراقی ها خواستار کشوری واحد با مشارکت همه اقوام و مذاهب هستند.

کمیسیون روابط خارجه مجلس با انتقاد از پیش شرط کنگره برای ارائه کمک های تسلیحاتی به عراق ، آن را نقض آشکار حاکمیت و با اهدافی آشکار برای از هم گسیختن جامعه این کشور دانست.

نمایندگان گروه های سیاسی نیز این روزها موضعی مشابه با موضع مرجعیت دینی اتخاذ و به نوبه خود ، با طرح امریکا مخالفت کردند.

گروه های عراقی معتقدند: حفظ حاکمیت این کشور بر هرگونه کمک خارجی اولویت دارد حتی اگر این کمک ها به بهانه جنگ با داعش باشد.

«فوزی اکرم» عضو فراکسیون الاحرار پارلمان می گوید : طرح جدید امریکا حتی با توافق نامه راهبری بغداد ، واشنگتن نیز تضاد دارد.

در این توافق نامه ، بر حفظ حاکمیت، امنیت و یکپارچگی عراق تاکید شده ، اما امریکایی ها نه تنها در امنیت این کشور نقشی ایفا نکرده ، بلکه حاکمیت این کشور را هم تهدید کرده اند.

*** تجزیه عراق برای کاستن از نفوذ ایران

دراین راستا رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه ، با بیان این‌که طرح کنگره ‌آمریکا در ارتباط با عراق نشانه جدیدی از رویکرد چندبعدی، مزدورانه و توسعه‌طلبانه این کشور در منطقه است، افزود: کنگره ‌آمریکا جزئی از ساختار سیاسی در این کشور است و بخشی از سیاست‌های آمریکا در منطقه را به پیش می‌برد.

ناصر کنعانی با بیان این‌که طرح کنگره آمریکا در ادامه سیاست‌های دوگانه آمریکا از ابتدای حمله داعش به عراق است، اظهار کرد: دولت آمریکا در ارتباط با کمک به دولت و ملت عراق جهت مقابله با داعش سیاست دوگانه‌ای را در پیش گرفت و با این طرح ماهیت این سیاست بیش از بیش خود را نشان می‌دهد .

وی با بیان این‌که بعد از حمله داعش به عراق، آمریکا از منظر مناسبات خاصی که با عراق دارد و موافقتنامه‌های راهبردی و دفاعی که بین دو کشور وجود دارد موظف بود در کوتاه‌ترین مدت ممکن به دولت و ملت عراق کمک کند؛ در حالی که با تعلل و آوردن بهانه‌های مختلف این کار را انجام نداد. بعد از تعلل یک ماهه به صورت صریح اعلام کرد تا زمانی که دولت عراق (نوری مالکی) تغییر نکند و دولتی متناسب با الگوهای موردنظر این کشور در عراق شکل نگیرد از ورود مستقیم جهت کمک به عراق برای مبارزه با داعش خودداری خواهد کرد. در مرحله بعد نیز اعلام کرد در صورتی که بغداد مورد حمله قرار بگیرد این کار را انجام خواهد داد.

این کارشناس مسائل عراق، افزود: آمریکایی‌ها آنقدر روی این موضوع پافشاری کردند که دولت مالکی عوض شد. سپس با حضور چندین کشور، ائتلافی را جهت مبارزه با داعش به وجود آوردند ولی این ائتلاف در عملکرد خود دچار دوگانگی بود چنانکه ائتلاف به وجود آمده به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان نقش برجسته و تعیین کننده‌ای در مبارزه با داعش نداشته است.

کنعانی تصریح کرد: حتی بعضاً اخبار و اطلاعاتی منتشر شد که هواپیماهایی ناشناس که همسو با نیروهای آمریکایی بوده‌اند کمک‌هایی را برای داعش ارسال کرده‌اند.

به گزارش ایسنا در پیش نویس کنگره آمریکا که جمهوری خواهان در پشت آن هستند شرط گذاشته شده که جان کری، وزیر خارجه آمریکا و اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور به صورت شفاف بگویند که دولت عراق عضوگیری دیگر اقشار جامعه عراق زیر چتر نیروهای امنیتی را پذیرفته است تا مجلس نمایندگان آمریکا با پرداخت 715 میلیون دلار برای حمایت مالی از نیروهای عراق در سال آتی مخالف نکند.

در صورتی که مجلس نمایندگان آمریکا تاکید مشخصی از وزیران خارجه و دفاع آمریکا در خصوص پیوستن دیگر اقشار به نیروهای امنیتی عراق دریافت نکند 60 درصد اصول پیشنهادی یا 429 میلیون دلار به صورت مستقیم برای "نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی که ماموریت امنیت ملی را اجرا می‌کنند به عنوان گارد ملی سنی عراق" اختصاص می‌یابد.

رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه ادامه داد: در حال حاضر نیز ایالات متحده آمریکا کمک رسانی به دولت عراق را مشروط به موضوع دیگری کرده مبنی بر این‌که دولت عراق بخشی از کمک‌های اختصاص یافته به این کشور را با نسبت‌های خاص بین کردها و اهل سنت تقسیم کند و اگر دولت عراق این اقدام را انجام ندهد خودش مستقلاً عمل خواهد کرد.

کنعانی با بیان این‌که آگاهان سیاسی تأکید دارند که این طرح در راستای رویکرد تجزیه طلبانه‌ای است که از سوی بخش‌هایی در آمریکا نسبت به عراق دنبال می‌شود، افزود: درواقع آنها تلاش دارند که عراق را به سه کشور کردی، سنی و شیعه تقسیم کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا سوء‌ نیت خود را علیه عراق نشان داده است، خواهان پاسخ قاطعانه دولت و پارلمان عراق علیه تصویب این پیش‌نویس شد.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به واکنش‌های گسترده‌ای که این طرح در عراق به دنبال داشته ادامه داد: مرجعیت شیعه در عراق، دولت عراق و همچنین گروه‌های مختلف سیاسی و جهادی به صورت گسترده نسبت به این طرح عکس‌العمل نشان داده‌اند؛ چرا که آنها نسبت به عواقب این طرح‌های خطرناک آگاهی دارند و آن را با نگرانی دنبال می‌کنند.

کنعانی با اشاره به طرح‌های گسترده آمریکایی‌ها در منطقه برای افزایش حضور و نفوذ شان در این منطقه مهم و استراتژیک و عدم موفقیت آنها در پیشبرد بسیاری از این طرح‌ها، اظهار کرد: نقش آمریکا در منطقه مخرب بوده است ،چرا که طرح‌های خطرناکی را برای مدیریت منطقه دنبال کرده است و این طرح‌ها منجر به افزایش بی‌ثباتی و به وجود آمدن گروه‌های تندروی تروریستی در منطقه شده است. به همین دلیل نخبگان سیاسی عراق نسبت به ماهیت این گونه طرح‌ها آگاهی لازم را دارند .

وی با بیان این‌که آمریکا تلاش می‌کند که طرح‌های خود در منطقه را با همکاری بخشی از نیروهای منطقه‌ای و محلی به پیش ببرد در حالی که آنها نماینده مردم منطقه نیستند، ادامه داد: سیاست‌هایی که هدف نهایی آن تجزیه عراق باشد با شکست روبرو خواهد شد؛ چرا که دولت عراق، نیروهای ملی و مردمی، همه بر استقلال و حفظ تمامیت ارضی عراق تأکید دارند.

در جریان این تحولات، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق روز گذشته (شنبه) در رأس هیأتی بلند مرتبه راهی واشنگتن پایتخت‌ آمریکا شد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند یکی از اهداف پنهان این طرح کاهش نفوذ ایران در منطقه و به خصوص عراق است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش دارند با رویکرد چندگانه اهداف متعددی را در منطقه دنبال کنند و به نوعی با این گونه مداخلات، مدیریت سیاسی و امنیتی منطقه را در دست گرفته و نفوذ خود را گسترش دهند.

رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه، افزود: از سوی دیگر آمریکایی‌ها به نقش بازدارنده و موثر ایران در منطقه نیز توجه دارند. آنها در عراق همواره در پی این بودند که مانع شوند دولتی در این کشور شکل بگیرد که گرایش‌های همسو با مقاومت داشته باشد.

کنعانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها از یک سو تلاش می‌کنند دولت مردمی عراق را تضعیف کنند و از سوی دیگر اگر موفق نشدند از ابزارها و شیوه‌های دیگری اهداف خود را دنبال کنند.

رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه ادامه داد: نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه از جمله عراق طبیعی است و ماهیت مداخله جویانه ندارد. رابطه ایران و عراق شفاف ،توأم با همکاری و احترام متقابل است و جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت تثبیت شرایط سیاسی و امنیتی در عراق تلاش کرده است و این یک همکاری راهبردی بین ایران و عراق محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سابقه مداخلات توسعه‌طلبانه و مداخله جویانه آمریکا در منطقه، اظهار کرد: این‌که آمریکا در تلاش است ، که نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و عراق محدود کند در راستای همان سیاست مداخله جویانه و توسعه طلبانه اش در منطقه است.

****برنامه  برای تجزیه سوریه، عراق و یمن

درهمین حال محسن رضایی گفت: طرح تقسیم عراق به سه کشور مستقیما و بدون دخالت عربستان وترکیه توسط خود آمریکا دنبال می‌شود.

محسن رضایی گفت: در منطقه یک طرح برنامه ریزی شده برای تجزیه سوریه ، عراق و یمن در دستور کار قرارگرفته است که عراق را به سه کشور، سوریه را به دو کشور و یمن را به یمن جنوبی و شمالی تقسیم کنند .

وی با اشاره به اظهارات معاون رئیس جمهور آمریکا دررابطه با عراق گفت: این طرح را برای سوریه و یمن در نظر دارند و اگر این اتفاق افتد در منطقه تحول جدیدی خواهد بود و ناامنی را به مدت 20، 30 سال در منطقه گسترش می‌دهد.

رضایی خاطر نشان کرد: ظاهرا برخی از حکام سعودی از جمله آن‌ها که کنار گذاشته شده اند مثل آقای مقرن و فیصل مخالف بوده اند و به ملک سلمان نامه رسمی نوشتند و مشخص است در مجموعه حکام سعودی در این زمینه وحدت نظر وجود ندارد اما با توجه به اینکه تیم جدید روی کار آمده است بخشی از تجزیه کشورها را در سوریه و یمن به عهده گرفته است.

وی به اشاره به اینکه ‌پروژه تقسیم عراق به سه کشور را خود آمریکایی ها دنبال می‌کنند تصریح کرد: تقسیم عراق به سه کشور را آمریکایی ها مستقیم و بدون دخالت عربستان و ترکیه دنبال می‌کنند ولی ظاهرا طرح سوریه و یمن را به برخی حکامی که فعلا در عربستان سر کار آمده اند واگذار کرده اند.

***در مورد تقسیم عراق دچار توهم شده اند

دراین راستا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یکپارچگی عراق را به نفع تمام مردم این کشور دانست و گفت: آمریکایی ها با مطرح نمودن چنین طرحی به دنبال گسترش سلطه خود بر منابع انرژی منطقه و دست یابی به اهداف استعماری خود هستند.

علاالدین بروجردی با بیان اینکه آمریکایی ها تصور می کنند  قدرت مطلق و کدخدای دهکده جهانی هستند، عنوان کرد: براساس همین توهم آمریکا به کشورهای عراق و افغانستان حمله کرده و بحرانی به سوریه و یمن تحمیل نموده و در نقاط مختلف جهان ناآرامی و جنگ به راه انداخته است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه قدرت آمریکا امروز نسبت به گذشته در سطح پایینی قراردارد و منحنی قدرت آمریکا به سیر نزولی خودش ادامه می دهد، گفت:طرح و نقشه کنگره آمریکا برای تقسیم کشور عراق و عملی کردن آن قطعا توهمی بیش نیست وعملیاتی نخواهد شد.

بروجردی با بیان اینکه سیاست دولت، مجلس و مرجعیت عراق یکپارچگی، وحدت و حفظ تمامیت ارضی است، افزود: امروز کشور عراق این  توانمندی را نشان داد  که علی رغم همه مشکلات داخلی و خارجی با اتحاد و یکپارچگی و حمایت مرجعیت، حضور ملت و اقتدار ارتش، داعش را در بسیاری از نقاط شکست داده و این پیروزی همچنان مستمرو قطعا سیاست آنها حفظ عراق یکپارچه خواهد بود.

وی یکپارچگی عراق را به نفع تمام مردم عراق دانست و گفت: آمریکایی ها با مطرح نمودن چنین طرحی به دنبال گسترش سلطه خود بر منابع انرژی منطقه و دست یابی به اهداف استعماری خود هستند و شایسته است اقلیم کردستان هم فریب این طراحی های آمریکا را نخورد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بهانه نفوذ ایران و دخالت در امور داخلی این کشور بچه گانه است، گفت: میزان مسافرین کشور عراق برای زیارت عتبات مقدس ایران  بیش از میزان زائران ایرانی است و این دلیل نفوذ یکی بر دیگری نیست.

وی رابطه دوستی ایران و عراق را مستحکم دانست و گفت: ما با این کشور دوست و همسایه هستیم  و پیوند و رابطه همه جانبه داریم که این رابطه  دو سویه علاقه مندی ملت ایران و عراق به یکدیگر را به همراه دارد.

بروجردی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به عنوان اجراکننده سیاست های آمریکا در منطقه پیوسته سیاست تنش قومی و مذهبی را دنبال می کند، ادامه داد: رژیم صهیونیستی از تمام ظرفیت هایش برای مقابله با جهان  اسلام استفاده و انتظار دیگری از این دشمن قسم خورده امت اسلامی نمی توان داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در پایان گفت: رژیم صهیونیستی با ادعای داشتن پنجمین ارتش دنیا از سال2000 میلادی تا امروز در هر پنج جنگی که علیه مقاومت صورت داده، شکست خورده  و در سیاستش در منطقه ناکام مانده است.

***تضعیف کشورهای منطقه برای تامین منافع رژیم صهیونیستی

دراین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تضعیف کشورهای منطقه را یکی از اهداف آمریکا از پیگیری تجزیه عراق دانست و افزود: این کشور به دنبال این است که کشوری مانند عراق را به کشورهای کوچکتر تقسیم کند که قدرتش نیز کمتر شود.

محمد صالح جوکار در گفتگو با خانه ملت درباره اهداف آمریکا از پیگیری چنین طرحی گفت: این طرح چندان جدید نیست و زمانیکه شاهد انتقال قدرت در عراق بودیم فشار آمریکا و داعش نیز حرکت به سمت همین راهبرد آمریکا بود.

وی تصریح کرد:‌هر گونه اخلال در یکپارچگی عراق  همچنین تجزیه عراق براساس قومیت و مذهب موجب ایجاد مشکلات جدی در منطقه خواهد شد.

جوکار با تاکید بر عدم تجزیه عراق افزود: این کشور باید در دایره انسجام،تعامل،پیوند سنتی و قدیمی بین کردها و اعراب و شیعه و سنی مطابق با قانون این کشور باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درادامه گفت:‌ دسیسه آمریکایی ها در کنار تجزیه عراق تامین منافع رژیم صهیونیستی است بنابراین عراق باید بشدت در مقابل این موضوع ایستادگی کند.در غیر این صورت منطقه طی سال های آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

وی همچنین تضعیف کشورهای منطقه را از دیگر اهداف آمریکا از پیگیری تجزیه عراق دانست و افزود: این کشور به دنبال این است که کشوری مانند عراق را به کشورهای کوچکتر تقسیم کند که قدرتش نیز کمتر شود.

جوکار معتقد است آمریکا با ایجاد اختلاف داخلی میان کشورها می خواهد از آن اختلافات برای مدیریت بیشتر خود درمنطقه استفاده کند به دلیل اینکه این کشور امروز در زمینه راهبردهایش به بن بست سیاسی در خاورمیانه رسیده است و راهبردش با شکست مواجه شده است بنابراین با استفاده از اختلاف مذاهب که درگیری ها را بیشتر می کند راحت تر می تواند با چند کشور دارای قدرت ضعیف برخورد کند.

دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دراین خصوص با بیان این که آمریکا در تجزیه عراق منافع نفتی و سود کارخانجات اسلحه سازی ایالات متحده را دنبال می‌کند ، گفت: واشنگتن به دنبال کوچک سازی کشورهای خاورمیانه است و در این راه می خواهد عراق را همانند داعش سلاخی کند.

احمد شوهانی بابیان این‌که کمیسیون روابط خارجه آمریکا در تعامل با اکراد و سنی‌های طرفدار عربستان تجزیه عراق را به 3کشور کرد ، شیعه و سنی دنبال می‌کنند گفت: واشنگتن سال‌هاست که تجزیه عراق را دنبال می‌کنند. کاخ سفید در ابتدا با تشکیل اقلیم خودمختار کردستان عراق این طرح را به نوعی کلید زد.آمریکا در کردستان فاز اول منافه خود را که شامل اکتشافات نفتی و شرکت‌های بزرگ از نفت عراق در کردستان هستند، دنبال می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:‌روند توسعه سیاسی عراق موضوعی است که به هیچ وجه برای مدعیان دموکراسی خوشایند نبود،آنها تا زمانی مردم‌سالاری را می‌پسندند که منافع استعمارگران مورد تهدید واقع نشود.

وی در اشاره به دوران نخست وزیری نوری مالی و قدرت گیری شیعیان در عراق گفت: عربستان ، ترکیه ، آمریکا و اسرائیل به هیچ وجه از وضعیت رو به رشد عراق راضی نبودند و به همین جهت با توسل به عناصر بعثی و هجمه رسانه‌ای نارضایتی اهل تسنن را هدایت کردند. در ادامه تروریست‌های تکفیری داعش نیز از سوریه به عمق خاک عراق نفوذ کردند.

نماینده مردم ایلام در مجلس که معتقد است تجزیه عراق سرآغاز زد و خوردهای خونین همانند جنگ یوگسلاوی است ، گفت: به دلیل تضاد منافع در شهرهای مختلف و بحث کینه قومیتی که توسط رسانه‌های غربی و صهیونیستی به آن دامن زده شده‌است احتمال جنگ نژادی پررنگ‌ترین گمانه زنی از آینده است.

وی تاکید کرد که تجزیه عراق اگرچه خون‌بهای سنکینی بر مردم منطقه تحمیل خواهد کرد اما آمریکا به دلیل منافع نفتی و سودسرشار کارخانجات اسلحه سازی ، تجزیه عراق را دنبال خواهد کرد و در ادامه گفت: آمریکا با کوچک کردن کشورهای مسلمان خاورمیانه و سرگرم کردن آنها به جنگ‌های منطقه‌ای در واقع به دنبال تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.

شوهانی در انتها گفت:توطئه تجزیه عراق موضوعی نیست که محدود به این کشور بماند و در آینده کشورهای دیگر خاورمیانه ، حتی حامیان اصلی‌ آن‌را نیز نشانه خواهد گرفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيپان IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 1
    مطمن باشيد تجزيه عراق حتميه خودتون را اذيت نكنيد بارزاني همه پرسي رو برگزار ميكنه و استقلال نزديكه