تحولات لبنان و فلسطین

یکی از اصلی‌ترین موانع در هنگام تشکیل حکومت خودگردان در کرانه باختری، مسأله قراردادهای صهیونیستی- فلسطینی بویژه در بخش امنیت بود. 

کرانه باختری و آزمون بزرگ پیش رو

طرفهای فلسطینی در آن روزها به شرط دریافت امتیازهایی، برخی از پیمانهای امنیتی تحقیرآمیز را پذیرفتند که در طول سالهای بعد و پس از افشای مفاد هر کدام از آنها، اعتراضهای گسترده داخلی و واکنشهای نامطلوب بین‌المللی را در پی داشت. اکنون و پس از گذشت سالها از امضای بی‌سر و صدای این معاهده‌ها، مردان دولت خودگردان در کرانه باختری دریافته‌اند که طرف صهیونیستی به هیچ کدام از تعهدهای حداقلی خود در همان پیمان‌نامه‌‌های یک جانبه نیز متعهد نبوده، اما آنها به مرور وادار شده‌اند تا انبوهی از قوانین تحقیرآمیز و پرهزینه را بی‌هیچ پاداشی بپذیرند.

در ماه‌های اخیر اعتراض به این قراردادها در میان فلسطینیان بالا گرفته است. یک مؤسسه مردم نهاد درخصوص این همکاری‌های یک طرفه، نظرسنجی گسترده‌ای را انجام داد و براساس آن حدود 60 درصد ساکنان کرانه باختری خواستار توقف فوری این معاهده‌ها و بطور خاص پیمان نامه‌های امنیتی با طرف صهیونیستی هستند.

در سالهای اخیر رهبری حکومت خودگردان هزینه سنگینی بابت تداوم این همکاری‌ها پرداخته و به نظر می‌رسد از بیم بالا گرفتن اعتراضهای مردمی، دیگر حاضر به ادامه این روند نیست.

در حالی که صهیونیستها تمام امتیازهایی را که خواستار بوده‌اند، گرفته‌اند، اما طرف فلسطینی برای نیل به جزیی‌ترین امتیازها همچنان سرگرم چانه زنی است. بارزترین این عهدشکنی‌ها در پافشاری تل آویو بر تداوم شهرک سازی‌ها نمایان شد. با این وصف، اکنون بهترین زمان برای به تعلیق درآوردن بسیاری از موافقتنامه‌هایی است که با فشار و فریب طرف مقابل به فلسطینیان تحمیل شده است.

صهیونیستها در حال حاضر بشدت سرگرم رصد امنیت مرزهای شمالی خود با سوریه و لبنان بوده و در عرصه بین‌المللی نیز به سبب بی‌توجهی به درخواستهای سازمان ملل و کشورهای غربی و حتی کاخ سفید برای پایبندی به توافق تعطیلی شهرک سازی‌ها، وضعیت شکننده‌ای دارند. بنابراین در صورت لغو یک جانبه این قراردادها از سوی فلسطینیان، آنها توان واکنش ویژه‌ای را نخواهند داشت. اکنون ابومازن حتی با تمام محافظه کاری‌هایش به این یقین رسیده است که ضررهای این معامله پنهانی بسیار بیشتر از منافع آن بوده و بدتر آنکه دامن این زیانها روز به روز گسترده‌تر شده و باعث شرمساری طرف فلسطینی می‌شود. بی‌تردید اکنون بهترین زمانی است که آنها می‌توانند با کمترین هزینه، از زیر بار این موافقتنامه‌ها، شانه خالی کنند و در این حال کمترین تاوان را بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.