در این بین به نظر میرسد نمایندگیهای سایپا شرایط جذب مشتری بهتری در مقایسه با ایران خودروییها دارند، زیرا عده بیشتری از مردم به دلیل مثلاً ارزانی پراید! در این طرح خواستار خرید این خودرو که البته به گفته مسؤولان پلیس راهور کشور، ایمنی زیادی ندارد، هستند.
وقتی به یک نمایندگی در بولوار وکیل آباد مشهد مراجعه کردم، اگرچه مسؤولان آن مجموعه حاضر به پاسخگویی نشدند اما یکی از کارکنان بخش فروش مدعی بود که حدود 60 نفر ثبت نام قطعی در این دو روز داشته اند که بیشتر آنان خواستار پراید 131 بوده اند و پس از آن نیز تیبا دو خودروی مورد تقاضای مراجعه کنندگان بوده است.
نمایندگی 3008 سایپا اما با ازدحام بیشتری از جمعیت متقاضی در مقایسه با جمعیت پرسشگر روبرو بود، به گونه ای که به گفته مدیر این نمایندگی، 200 ثبت نام قطعی در این مدت داشته اند که بیشتر آنان نیز خواستار تهیه پراید 131 و پس از آن تیبا و ال 90 بوده اند.
وی درباره زمان تحویل خودروها نیز به خبرنگار ما گفت: مطابق بخشنامه، تحویل خودرو 30 روزه خواهد بود، اما سعی میکنیم از خودروهای موجود در نمایندگی به کسانی که به ترتیب اولویت و زودتر فرمهای مدارکشان تکمیل شده است، واگذاری را انجام دهیم و در صورت اتمام، باقیمانده متقاضیان باید منتظر همان پروسه 30 روزه باشند.
* بخشنامه ای برای سفته نداریم
اما در نمایندگیهای ایران خودرو اوضاع قدری متفاوت است. به عنوان نمونه در نمایندگی 3031 مردم بیشتر پرسشگر هستند، هرچند مسؤول این نمایندگی میگوید، مراجعان زیاد هستند و طی این مدت 60 پرونده ثبت نام قطعی داشته ایم.
وی درباره مدارک لازم نیز میگوید: کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه چکهای مورد نیاز براساس طرحی که مشتری انتخاب میکند.
وی درپاسخ به این پرسش که چرا فقط از مشتریان چک دریافت میکنید؟ میگوید: هنوز بخشنامه ای درباره دریافت سفته اعلام نشده است.
این درحالی است که مانند بسیاری از اخبار دیگر، مسؤولان پیشتر اعلام کردند که متقاضیان وام 25 میلیون تومانی یا باید چک بدهند یا سفته.
* ظرفیت تکمیل!؟
نمایندگی 3042 ایران خودرو در وکیل آباد هم مراجعان خاص خود را دارد و گویا استقبال مردم در این نمایندگی از خودروهای پارس سال و ال 90 زیاد بوده، چون وقتی به تابلوی اعلام مشخصات نگاه میکنیم با برچسب نارنجی رنگی که روی آن نوشته شده «تکمیل»، مواجه میشویم.
وقتی هم با مدیر داخلی این نمایندگی صحبت میکنم، آمار جالبی دراین باره ارایه میکند و میگوید: این دو خودرو خواهان بیشتری دارند و البته از میان پرونده هایی که تاکنون تکمیل شده، حدود 45 پرونده در روز نخست به مرحله ثبت نام قطعی رسیده است.
وی درباره اینکه آیا سقفی برای ثبت نام از سوی ایران خودرو به شما اعلام شده است، عنوان میکند: خیر، اما اینکه میبینید دو خودرو پارس و ال 90 تکمیل شده است، به این خاطر است که سیستم سراسری است و فعلاً ظرفیت ثبت نام این دو خودرو پر شده و باید منتظر روزهای آینده باشیم.
از او درباره زمان تحویل و اینکه آیا مبالغ دیگری هم از مشتریان دریافت میشود، میپرسم که میگوید: پروسه تحویل خودرو 30 روزه است. درباره قیمت هم باید بگویم که قیمت اعلام شده نهایی است، اما هزینه هایی مانند شماره گذاری، بیمه و مالیات نیز از مشتریان دریافت میشود که این سیستم برای فروش همه خودروهاست و تنها مختص به فروش اقساطی نیست.
وی ادامه میدهد: به طور متوسط و بسته به نوع خودروها، بیمه رقمی حدود 800 هزار تومان و شماره گذاری نیز رقمی بین 800 تا 900 هزار تومان هزینه دارد که اگر مشتری خواهان دریافت کارت طلایی باشد، این ارقام بیشتر خواهد شد، اما به طور متوسط شاید برای هر خودرو سه میلیون تومان دراین باره مبلغ اخذ شود.
اینها را که میشنوم، یاد پاسخی که مسؤولان بخش فروش در نمایندگی سایپا داده بودند، میافتم که برای خودروی تیبا مبلغی حدود 6 میلیون تومان در همین ارتباط از مشتریان اخذ میشود.
* امکان انصراف وجود ندارد
اما یک اطلاعیه دیگر هم در تابلوی اعلانات نمایندگی توجه مرا جلب میکند و آن این عبارت است که : «در طرح وام 25 میلیون تومان، انصراف و صلح امکان پذیر نمی باشد، لطفا قبل از خرید دقت فرمایید.»
* حمله به جیب خالی مردم
اما دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن انتقاد از طرح بسته اقتصادی دولت، وام خودرو با نرخ تسهیلات 16 درصد را حمله به جیب خالی مردم تلقی کرد.
فیروز ابراهیمی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص بخشهای مختلف طرح برنامه 6 ماهه دولت، اظهار کرد: در زمینه این طرح سه مسأله از جمله کاهش سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی، وام خودرو تا سقف 25 میلیون تومان و کارتهای اعتباری 10 میلیونی به منظور تحریک تقاضا باید مورد بررسی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: کاهش سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی نمیتواند تأثیر زیادی در رفع مشکلات اقتصادی داشته باشد، زیرا مبلغی که به واسطه این اقدام صرفهجویی میشود، قابل توجه نیست و با نیازهای کنونی جامعه اقتصادی همخوانی ندارد، همچنین وام خودرو با نرخ تسهیلات 16 درصد و کارتهای اعتباری با نرخ تسهیلات 12 درصد را میتوان حمله به جیب خالی مردم تلقی کرد، زیرا اگر مردم قدرت خرید و سرمایه داشتند، محصولات در انبارها انباشته نمیشدند. حداکثر کارمزد این تسهیلات باید چهار تا پنج درصد در نظر گرفته شود تا مردم بیشتر از این طرح استقبال کنند.
نظر شما