تحولات لبنان و فلسطین

 جمهوری اسلامی ایران و رژیم سعودی؛ یکی از این دو با حکومت و دولتی دموکراتیک و مردم سالار و دیگری حکومتی موروثی و دیکتاتوری که هیچ رنگ و بویی از نقش مردم در امور کشور ندارد.

همکاری ایران و عربستان برای حذف داعش شدنی است؟!

به گزارش قدس انلاین به نقل ازمیزان، ایران و عربستان پس از انقلاب اسلامی روابط پر فراز و فرودی را داشتند. اغراق نیست که بگوییم همه مشکلات پیش آمده در روابط ایران و عربستان از سوی رژیم حاکم بر این کشور بوده است.

ایران همیشه سعی داشته تا با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان منطقه روابط دوستانه ای داشته باشد، اما موانع میان این روابط بسیار بوده است. یکی از همان موانع وجود رژیم آل سعود است. رژیم سعودی به خاطر پیشرفت ها، گسترش دیدگاه و تفکر انقلاب اسلامی ایران در منطقه و سیاست های استقلال طلبانه، دشمنی های خود علیه ایران آغاز کرد و روز به روز افزایش داد.

نمونه بارز اقدامات خصمانه آل سعود کشتار حجاج ایران در مراسم برائت از مشرکین سال 1366 به دست شرطه های حاکمان سعودی بود که حضرت امام(ره) پس از این فاجعه در پیامی حج را تعطیل کردندو

در بخشی از پیام امام خمینی (ره) که به مناسبت کشتار حجاج صادر شد می خوانید؛

«... اين حوادث، غيرمترقبه و شگفت‌آور نيست كه دوباره دست كثيف آمريكا و اسرائيل از آستين رياكاران و سردمداران كشور عربستان و خائنين به حرمين شريفين به درآيد و قلب بهترين مسلمانان و عزيزان و ميهمانان خدا را نشانه رود و مدعيان سقايت حاج و عمارت مسجدالحرام، خيابانها و كوچه هاى مكه را از خون مسلمانان سيراب كنند... اگر از صدها وسيله تبليغاتى استفاده مى‌كرديم و اگر هزاران مبلغ و روحانى را به اقطار عالم مى‌فرستاديم تا مرز واقعى بين اسلام راستين و اسلام امريكايى و فرق بين حكومت عدل و حكومت سرسپردگان مدعى حمايت از اسلام را مشخص كنيم، به صورتى چنين زيبا نمى‌توانستيم، و اگر مى‌خواستيم پرده از چهره كريه دست‌نشاندگان آمريكا برداريم و ثابت كنيم كه فرقى بين محمدرضاخان و صدام آمريكايى و سران حكومت مرتجع عربستان در اسلام‌زدايى و مخالفتشان با قرآن نيست و همه نوكر امريكا هستند و مامور خراب كردن مسجد و محراب و مسئول خاموش نمودن شعله فرياد حق‌طلبانه ملتها، باز به اين زيبايى ميسر نمى‌گرديد، و همچنين اگر مى‌خواستيم به جهان اسلام ثابت كنيم كه كليدداران كنونى كعبه لياقت ميزبانى سربازان و ميهمانان خدا را ندارند و جز تامين آمريكا و اسرائيل و تقديم منافع كشورشان به آنان كارى از دستشان برنمى آيد، بدين خوبى نمى‌توانستيم بيان كنيم و اگر مى‌خواستيم به دنيا ثابت كنيم كه حكومت آل سعود، اين وهابي هاى پست بي‌خبر از خدا بسان خنجرند كه هميشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند، به اين‌اندازه كه كارگزاران ناشى و بى اراده حاكميت سعودى در اين قساوت و بى رحمى عمل كرده‌اند، موفق نمى‌شديم و حقا كه اين وارثان ابى سفيان و ابى لهب و اين رهروان راه يزيد روى آنان و اسلاف خويش را سفيد كرده‌اند. ... ما همه اين جنايتها را به حساب امريكا گذاشته‌ايم و به يارى خدا و در موقع مناسب به حساب آنان خواهيم رسيد و انتقام فرزندان ابراهيم را از نمرودها و شياطين و قارونها خواهيم گرفت.»

روابط ایران و عربستان هیچگاه پایدار نبوده است. روزی آرام و بی تنش، روزی دیگر خروشان و پرتلاطم را سپری کرده است. روابط پرتنش ایران و آل سعود بیشتر از روزهای آرام آن بوده، برخی شخصیت های سیاسی کشور از جمله آقای هاشمی رفسنجانی که روابط دوستانه ای هم با ملک عبدالله داشت، در زمان حیات پادشاه سابق عربستان اعتقاد داشت که آمریکا عامل اصلی روابط تیره ایران و کشورهای عربی خلیح فارس از جمله عربستان است و اگر اختلافات ایران و آمریکا حل شود، روابط ایران و کشورهای همسایه هم بر طرف خواهد شد.

این توصیه در حد یک اتفاق نشدنی و محال است، شاید سیاست آنها مصداق این ضرب المثل فارسی که «دم کدخدا را ببین ده را غارت کن» باشد، اما برای این که ایران دم کدخدا را ببیند باید خیلی از سیاست های انقلابی و آرمان های خود را کنار بگذارد ضمن این که جمهوری اسلامی ایران قصد چپاول ندارد بلکه می خواهد جلوی چپاول های بزرگی که آمریکا در منطقه می کند، بگیرد.

اکنون که تحولات منطقه با بحران های جدی روبرو است، عامل اصلی بروز این بحران های شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی که در پس آن سران سرسپرده ای مانند رژیم آل سعود با تبعیت از دستورات ارباب خود به این بحران ها دامن می زنند، بر دشمنی های خود با جمهوری اسلامی ایران هم می فزایند.

حتی توافق هسته ای هم باعث نشد که کشورهای مرتجع عربی منطقه روباط خود را با جمهوری اسلامی ایران کمی تعدیل و تلطیف کنند.

بحرانی که اکنون در سوریه ایجاد شده و باعث کشته شدن صدها هزار نفر از مردم بی گناه این کشور گشته و صدها هزار نفر دیگر آواره شده اند با پول های آل سعود انجام می شود، در عراق نیز حضور گروه های تکفیری وهابی همچون داعش با حمایت و هدایت رژیم آل سعود باعث بروز بحران شده است.

حملات گسترده ارتش سعودی به مردم مظلوم یمن و جنایاتی که آنها در این کشور مرتکب می شوند با چراغ سبز آمریکا و صهیونیست ها ادامه دارد و انقلاب مردم بحرین با مشارکت شرطه های سعودی سرکوب می شود. 

با این اوصاف و وضعیت، آیا ایران و عربستان می توانند برای حذف داعش همکاری کنند؟ آیا گروه های تکفیری وهابی که در منطقه حضور دارند، از حمایت های آل سعود برخوردار نیستند؟ آل سعود، هم اکنون در سوریه خواهان سرنگونی دولت قانونی بشار اسد است، در حالی که نیروهای داعش در این کشور جنایت می کنند و تنها کشوری که از ابتدای بحران از مردم و دولت سوریه حمایت کرده ایران است. 

اختلافات زیادی میان ایران و رژیم سعودی بر سر تحولات و بحران های منطقه وجود دارد، این اختلافات عقیدتی و ساختاری است و تصور همکاری میان ایران و آل سعود برای از بین بردن داعش در منطقه یک اشتباه محاسباتی است.

یک طرف که ایران است با داعش و گروه های تروریستی در منطقه مبارزه می کند و حتی در این راه شهید هم داده است، طرف دیگر آبشخور داعش و گروه های تروریستی است. این دو چگونه می توانند باهم متحد شوند و داعش را از بین ببرند؟

رفتارهای آل سعود در منطقه حساس خلیج فارس و غرب آسیا باید در ریشه آن خشکانده شود. داعش و گروه های تکفیری وهابی ریشه در رژیم آل سعود دارند. تنها راهی که برای حل بحران های منطقه وجود دارد پایان دادن به سیاست های آل سعود در منطقه است که همه آنها از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی دیکته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.