تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین/اراک/ احمد مختاری: استاندار استان مرکزی گفت: موفقیت در برجام که در سایه راهنمایی حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش دولت محقق شد، پروژه ایران هراسی را به فرصتی برای ایران شناسی تبدیل کرد

برجام ، پروژه ایران هراسی را به فرصتی برای ایران شناسی تبدیل کرد

استاندار استان مرکزی گفت: موفقیت در برجام که در سایه راهنمایی حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش دولت محقق شد، پروژه ایران هراسی را به فرصتی برای ایران شناسی تبدیل کرد.

محمود زمانی قمی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود:پیش از برجام، شش قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده بود و ضمن تحریم های اقتصادی سنگین علیه کشور، در سایه راهبری فکری رسانه های جهت دار پروژه ایران هراسی به شدت پیگیری می شد.

وی ادامه داد: سیاست خارجی دولت پیشین به جای انعکاس گفتمان انقلاب اسلامی و معرفی تمدن ارزشمند ایرانی اسلامی، مسیری را انتخاب کرده بود که منجر به دامن زدن به ایران هراسی در همه نقاط جهانشده بود و دشمنان نظام نیز با سوء استفاده از این سیاست های نادرست به آن دامن می زدند.

نماینده دولت تدبیر و امید در استان مرکزی اظهار کرد: ایران به دلیل سوگیری های افراطی مشمول فصل هفت قطعنامه شورای امنیت قرار گرفته بود و هر کشوری که در گذشته در این شرایط بود به عنوان مخل نظم جهانی معرفی و حمله نظامی به آن کشور قطعی بود.

استاندار استان مرکزی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در بخش سیاست خارجی بیشتر از وعده هایی که به مردم داده بود، عمل کرده، اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری و فعالیت های شبانه روزی دولت تدبیر و امید به خصوص وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده، موفقیت ایران در مذاکرات را به دنبال داشت به طوری که ضمن لغو تحریم ها ، شرایطی مهیا شده که اقتدار و جایگاه ایران در تصمیم سازی های منطقه ای و جهانی ارتقا یافته است.

زمانی قمی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی از تحریم ها و راهبردهای سلیقه ای دولت قبل آسیب های متعددی دیده و تدابیر عقلامی، برنامه ریزی و جدیت در پیگیری امور، کلید جبران این کاستی ها و عقب ماندگی هاست.

وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید ادعایی بر بی نقص بودن ندارد و تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا التیامی بر اوضاع اقتصادی و معیشت مردم، بهبود شرایط داخلی و ساماندهی سیاست های خارجی نظام باشد. استاندار مرکزی گفت: شرایط داخلی کشور به دلیل نوسانات نرخ ارز و تصمیم گیری های فاقد برنامه و سلیقه ای دولتمردان قبل دستخوش تغییرات چشمگیری شد که به موجب آن بسیاری از مردم کشور در شرایط معیشتی بسیار بدی به سر می بردند.

زمانی قمی گفت: با وجود درآمد کلان دولت های نهم و دهم که کشور را با رشد اقتصادی مثبت شش تحویل گرفته بودند در سایه مدیریت نادرست ، کشور در در سال ۱۳۹۲ با رشد منفی شش تحویل دولت تدبیر و امید شد. زمانی قمی با بیان اینکه در دولت دهم روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه یکصد دلار و یا بیشتر به فروش می رسید اما هم اکنون روزانه ۹۰۰ بشکه و هر بشکه ۳۰ دلار به فروش می رسد گفت: با همین درآمد ناچیز، دولت تدبیر امید توانسته در سایه رهنمون های مقام معظم رهبری موفقیت های چشمگیری به دست آورد. وی با اشاره به اینکه همه درآمد نفتی دولت تدبیر امید صرف پرداخت یارانه ای می شود افزود: بر اساس تصمیم گیری های بدون فکر و یک شبه دولت پیشین امروز مشکلی بزرگ گریبانگیر دولت و اقتصاد کشور است و این رویه نادرست نه می تواند گره از زندگی مردم باز کند و نه می گذارد که ترمیم اقتصاد بیمار کشور شتاب گیرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه درآمد هشت ساله دولت های نهم ودهم برابر ۷۰ سال درآمد نفتی کشور با نرخ هر بشکه ۳۰دلار بود،بیان کرد: با وجود چنین درآمدهای کلانی متاسفانه ۳۳۶ روستای استان مرکزی مشکل کمبود آب دارد و مشخص نیست که این درآمدهای هنگفت صرف چه اموری شده است. وی اظهار کرد: دولت های نهم و دهم حدود ۶۰۰ هزار نفر را به استخدام دستگاه های مختلف اجرایی درآوردند که بر اساس اظهارت دیوان محاسبات بیش از ۴۵۰ هزار نفر از این تعداد بدون پیمودن مسیر قانونی جذب بدنه دولت شده اند. نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی اضافه کرد: تحریم های ناجوانمردانه ای که در مدیریت اجرایی قبل کشور اعمال شد، ضربه های مهلکی بر بدنه اقتصاد ایران وارد کرد چرا که در این مدت شرکت های صنعتی از نوسازی و به روز کردن تکنولوژی تولید بازماندند که این شرایط توقف راندمان تولید و بیکاری اقشار تحصیل کرده جامعه را به دنبال داشت. زمانی قمی افزود: با توجه به اینکه کشورهای اسرائیل و عربستان سعودی و بعضی از تندروهای آمریکای مخالف برجام و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بودند اما مذاکرات روند خود را طی کرد و به زودی طعم شیرین این پیروزی بر کام همه ملت ایران می نشیند. زمانی قمی اضافه کرد: بسیاری از منتقدان برجام در داخل کشور اینکه آمریکا در آینده چه اقدامی بر علیه ما انجام می دهد را بهانه می کنند اما این ها دلایل منطقی برای انتقاد از فعالیت تیم مذاکره نیست و آن ها نیز باید خود را در این پیروزی دلچسب سهیم بدانند. وی عنوان کرد: دولت تدبیر و امید می کوشد با بهره گیری حداکثری از تدبیر و برنامه با توجه به شرایط بد اقتصادی اثرگذاری مثبت در بهبود امور داشته باشد. استاندار استان مرکزی توضیح داد: موفقیت در حوزه سلامت و بیمه رایگان از موفقیت های دولت یازدهم است و که در مردم رضایتمندی حاصل کرده است.

زمانی قمی گفت: تولید گندم استان مرکزی در سال زراعی جاری در مقایسه با سه سال پیش از ۲۷۰ هزار تن به ۳۵۰ هزار تن رسیده که این نشان از برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی اداره کل جهاد کشاورزی این استان دارد. وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های تولیدی در نقاط مختلف استان مرکزی وجود دارد که باید به هر قیمیتی فعالیت آنها ادامه داشته باشد، بیان کرد: رسیدگی به امور واحد های بحران زده تولیدی در دستور کار استانداری مرکزی قرار گرفته و باید آنها نیز به بهره برداری از بیشتری ظرفیت تولیدی خود برسند. نماینده دولت تدبیر و امید در استان مرکزی اضافه کرد: بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سال های گذشته به استان مرکزی آمده اند و به دلیل بهانه های واهی و مشکلاتی از ادامه فعالیت صرف نظر کرده اند که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی باید نسبت به حل مشکلات آنها و هموار کردن مسیر سرمایه گذاران بیشتری را به استان مرکزی بیش از پیش تلاش کنند. وی اضافه کرد: شرایط برجام و پساتحریم بهترین فرصت برای جذب سرمایه گذاران خارجی است که مسئولان باید توجه خود را بر این مهم معطوف کنند و از این شرایط به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنند.

زمانی قمی گفت: براساس برنامه ریزی های از پیش تعیین شده در برنامه ششم باید کشور به رشد اقتصادی هشت درصد برسد و بر این اساس باید بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در نقاط مختلف کشور سرمایه گذاری شود. استاندار مرکزی گفت:این استان به لحاظ شرایط ویژه اقتصادی و صنعتی می تواند سهم به سزایی در جذب سرمایه گذاری و نقش بسیار موثری در بالابردن رشد اقتصادی کشور ایفا کند. وی مقابله با عوامل موثر بر آلودگی شهرهای اراک، ساوه و دلیجان را یکی از مهمترین دغدغه های استانداری مرکزی عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۸۶ هیات وزیران تکالیف مهمی در این خصوص مصوب کردند اما تا سال ۱۳۹۲ هیچ یک از مصوبات مذکور عملیاتی نشد. استاندار استان مرکزی بیان کرد: ایجاد بیش از یکصد هکتار فضای سبز، تبدیل سوخت نیروگاه شازند از مازوت به گاز، بیرون بردن صنوف مزاح و آلاینده به بیرون شهر و راه اندازی شهرک خودرو بخشی از فعالیت استانداری مرکزی در خصوص مقابله با آلودگی هوای شهر اراک بوده است. وی یکی از مهمترین برنامه های دولت برای کاهش آلودگی هوای شهر اراک را تکمیل پروژه کنارگذر این شهر عنوان کرد و گفت: این عملیات بیش از ۵۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در صورتی که همه اعتبارات طرح های عمرانی اراک ۱۰۲ میلیارد تومان می باشد و کمتر از ۵۰ درصد این اعتبارات تخصیص داده شده است.

زمانی قمی در ادامه سخنان خود تامین زیرساخت ها و به روزرسانی شرکت های صنعتی استان مرکزی را از مهمترین برنامه های استانداری این استان عنوان کرد و گفت: در صورت به کارگیری همه ظرفیت های صنعتی شهرستان ساوه بیش از چهار برابر برق نیاز داریم که این مهم باید رسیدگی شود.

وی، کمبود آب را یکی دیگر از مشکلات استان مرکزی عنوان کرد و گفت: مطالعه برای انتقال آب از دریای خزر به استان مرکزی از سال آینده در دستور کار استانداری استان مرکزی قرار می گیرد. نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی اضافه کرد: در صورت تامین زیرساخت ها و به روزرسانی تکنولوژی تولید در استان مرکزی بیش از یکصدهزار نفر می توانند در شرکت های صنعتی اشتغال داشته باشند. وی، فرودگاه اراک را یکی دیگر از ظرفیت های این استان عنوان کرد و گفت: ۴۱ درصد از شمش آلومینیوم ایران که به نقاط مختلف جهان صادر می شود در استان مرکزی تولید می شود که می توان با جذب سرمایه گذاری های خارجی از این فرودگاه در راستای صادرات تولیدات استان استفاده کرد. استاندار استان مرکزی توسعه صنعت ریلی را یکی دیگر از اولویت های استانداری مرکزی عنوان کرد و گفت: در سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به این استان این مهم را از ریاست محترم جمهوری مطالبه می کنم. وی در ادامه سخنان خود به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: نگاه دولت تدبیر و امید در انتخابات به مردم است. زمانی قمی بیان کرد: حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای هدف اصلی دولت تدبیر و امید است و باید همه فعالیت های ستاد انتخابات استان مرکزی بر اساس قانون باشد و با هر گونه قانون ستیزی و یا قانون گریزی در عرصه انتخابات برخورد می شود. زمانی قمی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص راهبردهای ترغیب بانوان برای حضور در انتخابات افزود: مسئله ارتقای جایگاه بانوان با سپردن پست مدیریتی و انتخاب مشاور در دستگاه های اجرایی حل شدنی نیست.

وی گفت:تصمیم سازی های کلان استان جنسیتی نیست بلکه برنامه های این استان عام بسته می شود واعتقاد به استفاده از زنان توانمند با جدیت دنبال می شود که وجود دو زن در پست های مدیتی کلیدی استان شاهد این مدعاست. استاندار مرکزی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه بعد از قطعی شدن برجام چه میزان از پول های بلوکه شده کشور به استان مرکزی تعلق می گیرد، ادامه داد: ۳۲ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران با اجرایی شدن برجام آزاد می شود که ۲۸ میلیارد دلار آن متعلق به بانک مرکزی است که قبل از این دولت و در دولت های نهم و دهم پیش خور شده است و چهار و نیم میلیارد دلار باید به ریال تبدیل و به خزانه وازیر شد. استاندار استان مرکزی گفت: نخستین سیاست دولت پس از اجرایی شدن برجام پرداخت بدهی و مطالبات پیمانکاران است و اگر پولی غیر از این مبلغ آزاد شود دولت برای آن تصمیم گیری می کند. زمانی قمی افزود:در اسفند ماه امسال ۶۰۰ میلیارد ریال به استان مرکزی پرداخت می شود و پیش بینی می شود سال آینده این استان از نظر اقتصادی وضعیتی بهتری را تجربه کند.

وی ادامه داد: صنعتگران استان مرکزی می توانند با بانک های خارج از کشور ارتباط داشته باشند و از هر کشوری برای نوسازی صنایع خود واردات کنندکه این مهم یکی از نتایج برجام محسوب می شود. استاندار استان مرکزی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا میزان تلفات مجروحان پس از انتقال به بیمارستان در این استان بیشتر از سایر استان ها است، افزود: نرخ آمار فوتی های سوانح ترافیکی استان از سایر نقاط کشور بیشتر است که در خصوص این مهم کمیته ای تشکیل شده و موارد در دست رسیدگی است. زمانی قمی در خصوص حمایت های کمرنگ صنایع از ورزش گفت: برای پیشرفت و تعالی ورزش قهرمانی در استان نیاز است صنایع حضور فعالی در این حوزه داشته باشند و با توجه به شرایط بد صنایع تاکنون انتظار جدی از آن ها نبوده اما با ترمیم اوضاع در دوران پساتحریم صنایع باید به معنای واقعی به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند. وی ادامه داد: صنایعی که پس از اجرایی شدن برجام برای حضور در ایران از یکدیگر سبقت می گیرند برای حضور در بازارها و کسب سود بیشتر است که نیاز است صنایع از این فرست ها به نفع خود استفاده کنند. استاندار استان مرکزی در پاسخ به سوال چرا دولت تدبیر و امید برخی از سیاست های دولت قبل را ادامه داده و پیمانکاران قلی را عوض نمی کند، افزود: اجرای طرح ها به صورت پیمانکاری مشکلی ندارد و دولت تدبیر و امید بر اساس برنامه ششم توسعه به دنبال خصوصی سازی و واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی است. زمانی قمی گفت: انحصاری شدن واگذاری فعالیت ها به پیمانکار خاص و ترک تشریفات جرم است که تاکنون در استان مرکزی این چنین فعالیت هایی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در حمایت از حوزه صنعت و تولید نگاه سیاه و سفید و یا دامنه رانت ندارد و با برنامه اصولی، نظارت و راهبردهای کارشناسی در این حوزه فعالیت دارد. استانداری استان مرکزی همچنین در خصوص لزوم وجود نامزدها از سلایق فکری مختلف در انتخابات و شور انتخابانی گفت:ستاد انتخابات به دنبال ایجاد فضای حداکثری و پرشور در انتخابات است و در این خصوص رایزنی هایی با وزیر کشور نیز شده است. زمانی قمی گفت: هیات های اجرایی و هیات نظارت باید دست در دست هم دهند و دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر برگزاری انتخاباتی پرور شور و با نشاط جامه عمل بپوشانند.

استاندار استان مرکزی بیان کرد: انتخابات هفتم اسفند امسال به دلیل دعوت رهبر معظم انقلاب از مردم و امنیتی که به واسطه جمهوری اسلامی ایران در کشور حاکم شده است پر شور و حماسی برگزار می شود. زمانی قمی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص کمبود آب در روستا های استان مرکزی و فعالیت های استانداری در خصوص کاهش این مشکلات افزود: یک هزار و ۱۲۲ روستا در این استان وجود دارد که ۲۶۵ روستا برای کاهش هدر رفت آب نیازمند تعویض شبکه لوله گذاری هستند که اجرایی شدن این مهم نیازمند ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد. وی ادامه داد: ایجاد مجتمع های آبرسانی، حفر چاه و اجرای شبکه انتقال شبکه در این روستاها نیازمند یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد که سال آینده با تخصیص اعتبار این فعالیت ها اجرایی می شود.

استاندار استان مرکزی هم اکنون آبرسانی به برخی از روستاهای شهرستان های زرندیه، ساوه و تفرش به وسیله تانکر انجام می شود که نیاز است برای رفع این مشکل ها در برنامه ششم توسعه این مشکلات دیده شود و به سمت انتقال آب از خارج از استان به استان باشیم. زمانی قمی افزود: هم اکنون ۷۰ طرح نیمه تمام استانی و ۷۵۰ تا ۷۶۰ طرح ملی در سطح استان وجود دارد که اجرایی شدن آنها نیازمند هشت هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که سالانه ۱۰۰یکهزار کیلیارد ریال اعتبار برای این طرح ها به استان اختصاص می یابد و این درحالیست که تمام این اعتبار را نمی توان برای اتمام این طرح ها هزینه کرد و قسمتی از آن باید صرف نگهداری طرح های قبلی شود. .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.