تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین/ طیبه مروت : ماه‏ها و روزهایی که احزاب برای رسیدن به آن لحظه شماری می کردند، به ساعتهای نهایی رسیده است. کمتر از ۷۲ ساعت دیگر پلمب صندوق های رأی گشوده خواهد شد و میهمانان بهارستان برای یک دوره دیگر دعوت نامه خود را با دست خط مردمی دریافت خواهند کرد که در ازای این دعوت، انتظاراتی از آنها دارند.

وعده ‏های کاغذی

هر یک از نامزدهای انتخاباتی خود می دانند که این کارت دعوت به دست آنها نخواهد رسید مگر با ارایه برنامه برای جلب نظر مردم. اما در این روزهایی که رقابت انتخاباتی بین نامزدهایی که تبلیغات آنها فراتر از ائتلاف ها است، شکل و شمایل به خود گرفته است که گرچه خیلی ناآشنا نیست اما برای مردمی که این روزها هریک خود را کارشناس مطلق سیاست می دانند، و سطح توقع آنها مانند بیست سال پیش نیست، دور از انتظاراست.

 کاغذ رنگی هایی از جنس وعده
این روزها دیوارهای شهر پر است از بنرهای تبلیغاتی که یا تبلیغ ائتلاف ها است یا نامزدهای مستقل. هریک شعاری برای آمدن خود برگزیده اند. توقف آدمهای شهر مقابل شعارهای پرطمطراق نامزدهای انتخاباتی نه ازجنس روزمره گی ها که از جنس مطالباتی است که سالهاست می شنوند و به امید برآورده شدن آن مطالبات افرادی را در مسندهای مختلف می نشانند و این داستانی است که امید می رود در مجلس آینده تعبیر شود. درکنار این بنرهای تبلیغاتی، دیوارها و کف خیابانها مملو از کاغذهای رنگی تبلیغاتی است که هر رنگ آن به رنگ خواسته ای از
خواسته‏های مردم است. ستادهای انتخاباتی کوچک و بزرگ در کوچه پس
کوچه‏های شهر نیز بخش دیگری از فعالیتهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی است. صدای بلند سرودهای وطنی، ستادهایی که یا منزل شخصی افراد است و یا دکّان آشنای آقای نامزد و حتی اتومبیل های کاغذی و تبلیغاتی که گاه آنقدر عجیب می شود که رهگذر را سرجایش میخکوب می کند. دعوت به ستادانتخاباتی با وای فای آزاد و اینترنت رایگان، دعوت به صرف شام آن هم از نوع آبگوشتی و عینک آفتابی و رژ لبهای صورتی شکل دیگری از دموکراسی است که این روزها به چشم می خورد!


 تبلیغات به قیمت اعتماد سوزی
شکل تبلیغات انتخاباتی یکی از حاشیه های مهمتر از متن این روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات است.
دکتر غلامرضا خواجه سروی در گفت و گو با خبرنگار قدس، با اشاره به اینکه وعده های تبلیغاتی یکی از حاشیه های انتخابات است، می گوید: برخی از وعده های انتخاباتی بیش از آنکه واقعی باشد، عوام فریبانه است، که به اعتماد مردم خدشه وارد می کند. عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، معتقد است اجرای بی ملاحظه قانون انتخابات بهترین راهکار برای مقابله با تبلیغات بی پشتوانه و دور از واقع برخی نامزدهای انتخاباتی است. وی می افزاید: نهادهای ناظر بر انتخابات و شورای نگهبان باید بر این گونه تبلیغات نظارت داشته باشند.   دکترخواجه سروی با تأکید براینکه آنچه در صلاحیت نمایندگان مجلس نیست و در تبلیغات برخی نامزدها دیده می شود باید جمع آوری شود و آنچه که خلاف قانون است و عدم تحقق آن موجب بی اعتمادی مردم نسبت به نظام می شود به افراد گوشزد شود، اظهار می دارد:  اگر نامزدی وارد مجلس شد و اعتبار نامه اش را دریافت کرد باید تبلیغات او ارزیابی مجدد شود و اگر در نوع تبلیغات عوام فریبی به چشم خورد باید در ماندن او در مجلس در آن مرحله تصمیم گیری شود.  این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه بیان می کند:اشخاصی هم که وارد مجلس نمی شوند نیز نباید از آسیبی که به نگاه مردم نسبت به حاکمیت وارد
کرده‏اند، بدون پاسخ عبور کنند بلکه خطای آنان باید در مراحل بعدی حضورسیاسی مورد توجه قرار گیرد. به نظر من این دو گلوگاه می تواند مانع آسیب رساندن تبلیغات بی پایه و اساس برخی نامزدها به اعتمادمردم نسبت به نظام شود. دکتر غلامرضا خواجه سروی با اشاره به اینکه برخی از تبلیغات انتخاباتی دستمایه طنز درشبکه های اجتماعی شده است، می گوید: تبلیغات مجلس باید براساس قانونی که برای آن وضع شده توسط نامزدها برنامه ریزی شود. اما قبل از شروع انتخابات دستگاه های مجری و ناظر انتخابات، نامزدها را  دراین زمینه آگاه کنند، اهمیت موضوع و قوانین را برای آنان تشریح کنند تا موجب وهن جامعه نشود. وی در ادامه تصریح
می‏کند: نهادهای نظارتی و قوه قضائیه باید تخلف‏های انتخاباتی را به نامزدها گوشزد کنند تا علاوه بر حفظ شأن و جایگاه انتخابات از عوام فریبی برخی افراد که آگاهانه یا غیرآگاهانه است، جلوگیری شود.

  با دستمال کثیف شیشه را تمیز نکنید
حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس درباره ضرورت همخوانی وعده های تبلیغاتی و عمل نامزدها می گوید: در طول تاریخِ انتخابات بخش عمده شعارها مربوط به مسایلی بوده که در حیطه وظایف نمایندگی نیست، یعنی شعارها و عوامل جذب رأی، معمولا درباره اموری است که در وظایف نماینده گنجانده نشده، چراکه نماینده تنها دو وظیفه دارد: نخست قانونگذاری و دیگر نظارت بر حُسن اجرا؛ اما وعده های انتخاباتی بیشتر حول مسائل عمرانی می چرخد!
وی ادامه می دهد: گاهی نامزدها، شعارهایی می‏دهند که اصلا در توان نظام نیست چه برسد به خودشان؛ در حالی که بودجه و برنامه ما مشخص است و بخشی از
وعده‏هایی که نمایندگان می دهند هم برای دولت و هم ملت دردسرساز می شود، چرا که وقتی
وعده‏ها عملی نشود مردم به نظام بدبین
می‏شوند در حالی که نظام چارچوب و امکانات مشخص دارد. وی درباره عواقب سوء عدم تطابق شعارها با عمل برای نظام مردم سالاری دینی ابراز می کند: متوسل شدن به هر
وسیله‏ای برای کسب رأی با داعیه نظام اسلامی ما تناسب ندارد. بنابرگفته
حجت الاسلام ابراهیمی، زمانی مقام معظم رهبری فرمودند: نمی توان با دستمال کثیف شیشه را تمیز کرد؛ لذا با وسیله موهوم و ناباب نمی توان عملی را به نتیجه رساند، اگر هدف مقدس است باید مقدمات و اسباب آن نیز مقدس باشد چراکه با لوازم غیرشرعی و غیرقانونی نمی توان هدف شرعی و قانونی را دنبال کرد. پس باید در چارچوبی وعده دهیم که به قداست اعتقادات و باورهای مردم ضربه وارد نشود.
 وی تأکید می کند: افرادی که می خواهند در کرسی تصمیم سازی بنشینند باید صداقت داشته باشند وگرنه به اعتماد و باورهای مردم ضربه می زنند و بین مسؤولان و مردم فاصله می افتد؛ باید باورهای دینی در عمل و رفتار مسؤولان تبلور داشته باشد تا مردم به مسؤولان اعتماد کنند که این تبلور مردم سالاری دینی است. عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز خاطرنشان می کند: اینها درصددند که مطالبات مردم عملی شود.
البته بخش عمده تحقق مطالبات به صداقت و سلامت رهبری است که هر چه را وعده
داده‏اند تا حد بالا عملی کرده اند و آنچه که نشده مردم درک کرده اند که امکانات نظام اجازه نداده وگرنه عمدی در کار نبوده است؛ اگرچه عده ای هم با نیرنگ وارد صحنه
می‏شوند که مردم باید هوشیار و بصیر باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.