تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: معاون امور روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جهمور با بیان اینکه شوراها محل یاد دادن و یاد گرفتن، ظرفیت سازی و غربال نظرات است، اظهار داشت: شوراهای شهر و روستا یعنی جایی که مبنا و شکل گیری آن از مردم است، بنابراین منتخب باید با مردم در ارتباط باشد.

۶۰ درصد حاشیه نشینان و کارتن خواب‌ها مهاجران روستاها هستند

رضوی در نشست مشترک رؤسای شورای اسلامی شهرستان‌ها و شورای اسلامی بخش‌ها و اعضای شورای اسلامی خراسان رضوی افزود: این یک اشکال است که از قدیم وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد، اینکه کار نماینده تنها تصویب قانون و نظارت بر عملکرد دولت است و اینکه برخی نمایندگان به روستا و شهر سفر می‌کنند درست نیست، در حالی که با هدف تصویب صحیح قانون باید بازگشت و بازخورد مصوبات قانونی را از مردم گرفت و دید کجای کار دارای نقاط قوت و کجا نقص وجود دارد، بنابراین  ارتباط شورا با مردم ضروری است.

 خواهش و تمنا برای نامزد شدن
وی با بیان اینکه شوراها یکی از ارکان تصمیم گیری در کشور است، اضافه کرد: شورا باید در کشور قوت و قدرت بیشتری داشته باشد، این درحالی است که اکنون شوراهای اسلامی روستایی با مشکلاتی به مراتب بیشتر از شورای شهرها روبه رو هستند.
وی تصریح کرد:نباید شرایط به گونه‌ای باشد که برای انتخابات شوراهای اسلامی روستاها با خواهش و تمنا افراد نامزد شوند که در برخی روستاها این سازو کار نیز مؤثر نیست و در نهایت بخشدار ناچار به معرفی فردی به عنوان  شورای اسلامی روستا می‌شود.

 جایگاه نخست خراسان رضوی در بعد جمعیت روستایی
وی در بخش دیگر با اشاره به وضعیت و جایگاه روستاهای خراسان رضوی در کشور یادآور شد: خراسان رضوی از حیث درصد جمعیت روستایی در رتبه 23 کشور و از بعد جمعیت روستایی در جایگاه نخست ایران قرار دارد.
معاون امور روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور، جمعیت روستایی خراسان رضوی را یک میلیون و 683 هزار و 192 نفر اعلام کرد و گفت: این شمار، از جمعیت 15 استان کشور بیشتر است، اما از نظر درصدی از معدل کشور پایین تر است، به طوری که 6/28 درصد جمعیت کشور روستایی و عشایری هستند، اما این آمار در خراسان رضوی 1/28 درصد است.
رضوی با اشاره به وجود دو هزار و 524 روستای بیش از 20 خانوار در استان که از این حیث در جایگاه دوم کشور قرار دارد،خاطر نشان کرد: با این حال خراسان رضوی از بعد درآمد خانوارهای روستایی یکی از استان های کشور است که درآمد خانوار روستایی در آن کمتر از هزینه خانوار روستایی است.
وی با اشاره به اینکه 99 درصد روستاها و آبادی های کشور دارای برق،60 درصد گازدار،78 درصد دارای آب لوله کشی و 70 درصد روستای بیش از 20 خانوار برخوردار از جاده آسفالته هستند،اذعان داشت: با این حال این پرسش مطرح است که چرا با وجود این زیر ساخت‌ها و خدمات جمعیت روستایی رو به کاهش و در مقابل جمعیت حاشیه نشینی روند افزایشی دارد.

نرخ 3/77 درصدی سواد در روستاها
رضوی، دلیل این مسأله را کامل نبودن زیرساخت‌ها در دستیابی روستاها به رفاه نسبی موجود در شهرها دانست و در توضیح بیشتر افزود: روستاییان فعلی با 40 سال پیش تفاوت دارند، از جمله اینکه در گذشته شمار اندکی ازجمعیت روستاییان با سواد بودند، در حالی که امروز به طور متوسط از هر پنج خانوار روستایی یک نفر دارای تحصیلات دانشگاهی است.
وی نرخ باسوادی در روستاهای کشور را 78 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در خراسان رضوی 3/77 درصد است.

 60 درصد جمعیت حاشیه نشین شهرها روستایی هستند
این مقام مسؤول با اشاره به اینکه نزدیک به 60 درصد کارتن خواب‌ها و نیز بخش قابل توجهی از جمعیت حاشیه نشین در کلانشهرهایی مانند مشهد و تهران و اهواز را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهند،اضافه کرد: همچنین 70 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز قشر روستایی و عشایری کشور هستند، این درحالی است که قشر روستایی از کار خسته نمی شود و سخت ترین کارها را انجام می‌دهند، بنابراین بهره‌وری پایین اقتصاد روستا عامل ایجاد این شرایط است.

 درآمد 620 میلیون دلاری ایران از زعفران
وی با بیان اینکه 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود،اذعان داشت: با این حال سهم درآمدی ایران از این محصول راهبردی فقط 620 میلیون دلار است، در حالی که سهم دنیا از زعفران و محصولات فرآوری شده آن هشت میلیارد دلار است .حال این پرسش مطرح است که چه کسی باید این فاصله زیاد را جوابگو باشد؟

 شرایط اعطای وام برای روستاها
رضوی یادآورشد: دولت برای ایجاد اشتغال و مسایل اقتصادی روستاها برنامه های گوناگونی از جمله اعطای وام در نظر گرفته است، از جمله اینکه مردم در هر جایی که زندگی می‌کنند می‌توانند نسبت به تأسیس شرکتی اعم از خاص یا تعاونی با شرط ایجاد اشتغال در روستا اقدام کنند.
وی ادامه داد: افرادی که می‌خواهند در این شرکت‌ها سهامدار باشند باید از 25 خانوار بیشتر باشند بعد با مراجعه به دستگاه اجرایی مربوط مجوز فعالیت را دریافت  و در نهایت طرح به صندوق کارآفرینی امید برای بررسی توجیه مالی ارسال می‌شود که در صورت تأیید می‌توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.
وی اضافه کرد: برای 25 تا 49 خانوار در کنار 40 درصد آورده نقدی سهامداران  تسهیلات تا سقف 750 میلیون تومان، برای 50 تا 99 خانوار با 35 درصد آورده نقدی تا سقف یک میلیارد تومان، برای 100 تا 149 خانوار با 30 درصد آورده از سوی سهامداران تا سقف دو میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق کارآفرینی امید اعطا می‌شود.
وی تصریح کرد: همچنین برای 150 تا 199 خانوار با آورده نقدی 20 درصدی تا سقف سه میلیارد تومان و برای بیش از 200 خانوار با آورده 20 درصد نقدی، 80 درصد مبلغ لازم بدون سقف وام و تسهیلات پرداخت می‌شود.

 کارمزد 3 درصدی با دوره بازپرداخت 5 ساله
وی کارمزد تسهیلات یاد شده را 3 درصد با دوره بازپرداخت 3 تا 5 سال که دو سال اول به عنوان دوره تنفس و بدون بازپرداخت است، اعلام کرد و گفت: وثیقه دریافت وام های یاد شده کارت یارانه یا شماره ملی سرپرست خانوار است.
معاون امور روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور ادامه داد:اگر شرکت دانش بنیانی در روستا ایجاد شود به شرطی که افراد تحصیلکرده روستا سهامدار شرکت باشند در کنار 15 درصد آورده 75 درصد دیگر به صورت وام در اختیار شرکت برای فعالیت قرار می‌گیرد.

 وام با کارمزد صفر درصد برای روستاهای مرزی
وی با بیان اینکه این برنامه‌ها با هدف ایجاد اشتغال و ارتقای وضعیت اقتصادی و رفاه در روستاها دنبال می‌شود، گفت: همچنین با دستور رئیس جمهور برای روستاهای مرزی وام بدون کارمزد در نظر گرفته شده است.
وی ابراز امیدواری کرد، با این قبیل برنامه‌ها که به ایجاد اشتغال و بهبود اقتصاد روستاها منجر می‌شود  و نیز ارتقای سایر خدماتی که در شهرها ارایه می‌شود از جمله اینترنت پرسرعت در روستاها بتوان مانع ادامه مهاجرت روستاییان به شهرها شد.

کشور و 117 هزار عضو شورا
رئیس شورای اسلامی خراسان رضوي نیز با بیان اینکه پویایی شوراها در راستای ارتقای جایگاه واقعی شوراها از طریق گسترش فرهنگ شورا باوری و شورا یاوری قابل تحقق است،گفت: در کشور 117 هزار نفر عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرستان هستند که این یعنی117 هزار تومان، اندیشه،استعداد و ظرفیت.
بصیری پور با اشاره به 73 شهر در خراسان رضوی،70 بخش و 28 شهرستان در استان افزود: در مجموع خراسان رضوی دارای 2 هزارو 406 واحد شورایی است که 8 هزار و 700 نفر عضو آن هستند.
وی شمار بانوان عضو شوراهای اسلامی استان را 184 نفر اعلام کرد و گفت:این جمعیت در کشور 3 هزار نفر از مجموع 117 هزار عضو است که معادل 3 درصد است، بنابراین حضور بانوان در شوراها کمرنگ است که باید در شوراهای بعدی جبران و تقویت شود تا بتوان از ظرفیت این قشر در حل مسایل شهر و روستا استفاده کرد.

 ارایه 35 طرح به مجلس
وی در ادامه با اشاره به اصل 102 قانون اساسی که در آن شوراها می‌توانند لایحه و طرح به مجلس ارایه دهند، گفت: بر اساس این اصل قانونی ظرف یک سال گذشته به اندازه هفت سال طرح و لایحه توسط شورای عالی استان‌ها به مجلس ارایه شده است.
وی شمار طرح‌های ارایه شده به مجلس را 35 مورد اعلام کرد و گفت: با سفر به روستاها، مشکلات روستاهای کشور در 45 مورد خلاصه و احصا شده است که باید حل شود.
وی با بیان اینکه باید مشخص شود دولت چه تسهیلات و امکاناتی را با هدف ارتقای وضعیت اقتصادی روستاها در نظر گرفته است، اضافه کرد: باید اشتغال و وضعیت اقتصادی روستاها حل شود تا افزایش حاشیه نشینی در شهرهایی مانند مشهد و تهران شکل نگیرد که اگر این مسأله محقق نشود باید شاهد دستفروشی و حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ و کلان بود.
در ادامه این جلسه، برخی اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا و شهرستان خراسان رضوی به بیان مشکلات روستاها پرداختند که پاسخ رضوی معاون امور روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور را به دنبال داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.