تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی : رئیس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی با بیان اینکه صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر فروش هوا توسط جایگاههای عرضه بنزین آبرو و حیثت جایگاه‌داران را خدشه‌دار کرده است،اظهار داشت: این مساله ناشی از بنزین‌های تولید پتروشیمی است که فاقد استانداردهای جهانی است.

 ادعای هوا فروشی، روی هوا مطرح شده است!

 افزایش بد بینی مردم
کامران فر در نشست انجمن صنفی کارفرمایی جایگاه‌های عرضه کننده فرآورده‌های نفتی مشهد و شماری از جایگاه‌داران این شهر که در اعتراض به گفته وزیر در این جلسه حضور داشتند، افزود: بنزن بنزین تولید پتروشیمی بالاست، لذا میزان تبخیر در آن زیاد است و همین مسأله این شائبه را ایجاد می‌کند که در جایگاه‌ها، بنزین همراه با هوا به فروش می‌رسد. در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست.
وی با بیان اینکه این گفته وزیر حیثیت و آبروی بیش از سه هزار جایگاه‌دار را در کشور نشانه رفته است، گفت: این مسأله به ذهنیت مردم در خصوص وجود هوا در بنزین در جایگاه‌ها دامن زده است و کارکنان و مسؤولان جایگاه‌ها با نگاه‌های بد بینانه مردم در خصوص فروش هوا مواجه شده اند.
وی با اشاره به اینکه از زمان طرح این سخنان از سوی بالاترین مقام وزارت نفت، مردم جایگاه‌داران را متهم به فروش هوا می‌کنند، گفت: امروز با حضور در این نشست خواستار این هستیم که توسط تیمی از اداراتی مانند استانداری، سازمان بازرسی و صنعت، معدن و تجارت به طور رندوم وضعیت عرضه بنزین در هر جایگاهی را که بخواهند بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه تمام آزمایشات لازم از سوی واحد مهندسی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و نیز اداره استاندارد به عنوان متولی اصلی ارزیابی کمی و کیفی بنزین انجام می‌شود، گفت: مطلقاً جایگاه‌داران امکان فک پلمب ندارند.
وی با تأکید بر اینکه باید این ادعا بررسی شود، گفت: اگر در بازرسی و بررسی‌های انجام شده، ادعای وزیر ثابت شد، اشد مجازات را پذیراییم. در غیر این صورت باید نسبت به گفته‌های خودش عذر خواهی کند.
 وجود ظرف‌های پیمایش
در جایگاه‌ها
وی با بیان اینکه جایگاه‌داران سرمایه گذاران این مرز و بوم هستند، ادامه داد: در تمامی جایگاه‌ها ظرف پیمایش استاندارد وجود دارد و اگر مشتری نسبت به میزان بنزین گلایه‌مند است، می‌تواند از متصدی جایگاه استفاده از این ظرف پیمایش را خواستار شود. وی ادامه داد: جایگاه‌دار نیز ملزم به انجام تست است که اگر مشکلی وجود داشته باشد، ملزم به پلمب و درخواست از استاندارد برای رفع نقص است. لازم به ذکر است برای انجام این تست
هزینه ای دریافت نمی شود

  هوا فروشی یا رانت
رئیس انجمن کارفرمایی جایگاه‌های عرضه کننده فرآورده‌های نفتی شهرستان مشهد نیز با بیان اینکه باید دید پشت سر این مسأله بحث هوا فروشی یا مسأله رانت است، اظهار داشت: جایگاه‌ها وابسته به دولت و وزارت نفت است، لذا هیچ جایگاهی نقشی در موضوع کمی و کیفی فرآورده‌های نفتی ندارد.
ابراهیمی با بیان اینکه از سه هزار جایگاه در کشور 700 جایگاه مربوط به شرکت نفت است،افزود: با توجه به گفته وزیر نفت اکنون این سؤال مطرح است که اگر هوا فروشی در جایگاه‌ها وجود دارد، پس این موضوع در جایگاه‌های وابسته به این وزارتخانه نیز وجود دارد. بنابراین چرا مانع این اقدام در جایگاه‌های متعلق به وزارت نفت نشدند؟
وی با بیان اینکه از مجموع جایگاه موجود در مشهد پنج جایگاه مربوط به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است، اضافه کرد:فروش هوا در شرایطی که پمپ در مخزن شناور است و با فشار کار می‌کند، امکان پذیر نیست.
با این حال این آمادگی وجود دارد که به طور تصادفی هر جایگاهی که مد نظر باشد، از سوی دستگاه‌های متولی با حضور رسانه ها از جمله صدا و سیما این موضوع بررسی و تست شود . وی ادامه داد: دستگاه‌های جایگاه سوخت توسط سامانه هوشمند،کارشناسان و بازرسان شرکت نفت و بازدید‌های دوره ای تست می‌شوند.

  تبخیر و خرابی آمپر
وی از خراب بودن آمپر، تبخیر بنزین به عنوان برخی از عواملی که مردم بدون توجه به آن فکر می‌کنند که جایگاه کم فروشی کرده است، یاد کرد و گفت: در زمانی که بنزین دو نرخی شد، اکثر مردم به جای اینکه باک خودرو را پر کنند تنها پنج تا 10 لیتر بنزین می‌زدند. این درحالی است که این مقدار در کف باک قرار می‌گیرد و به اصطلاح آمپر بالا نمی آید. ضمن اینکه تبخیر هم زیاد است.
وی در بخش دیگر به موضوع احداث 84 جایگاه تک پمپ در مشهد اشاره کرد و گفت: مخالف این مسأله هستیم و این موضوع به متولیان مربوطه اعلام شده است. تا قبل از این وزیر نفت بر برندسازی تأکید داشت که در مشهد نیز شرکتی با سهام جایگاه‌داران تأسیس شد، اما اکنون مجوز احداث 84 جایگاه در مشهد به جای اینکه به این شرکت که برند است، واگذار شود، برای فردی صادر شده است که معتقدیم، بر اساس رابطه و در واقع نوعی رانت بوده است.ضمن اینکه این اعتقاد وجود دارد که در مشهد شمار جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی موجود کفاف نیاز می‌کند و جایگاه‌ها خیلی شلوغ و پرترافیک نیستند.
بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی جایگاه‌های عرضه کننده فرآورده‌های نفتی کشور اضافه کرد: موضوع تهمت وزیر نفت به جایگاه‌داران مبنی بر فروش هوا و کم فروشی در قالب نامه به مجلس از جمله کمیسیون انرژی و نمایندگان ،استانداری خراسان رضوی،بازرسی و اداره اطلاعات ارسال شده است.
وی با بیان اینکه در مشهد حتی یک جایگاه‌دار به دلایلی مانند کم فروشی و بدهی دارای پرونده در دادگاه نیست چه برسد، به اینکه فردی زندانی شود،گفت: اگر در تهران هم فقط 10 مورد - نه 400 نفر مورد ادعای وزیر نفت- به دلایل گفته شده در زندان بسر ببرند، این جایگاه‌ها و اسامی آن را رسانه ای کنند.
لازم به ذکر است، در ادامه این نشست نیز شماری از جایگاه‌داران مشهد نسبت به سخنان اخیر وزیر نفت مبنی بر هوا فروشی در جایگاه‌های عرضه بنزین مطالبی را ایراد کردند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.