تحولات لبنان و فلسطین

رئیس جمهوری افغانستان پس از یک سفر سه روزه به انگلیس برای شرکت در نشست مبارزه با فساد روز شنبه به کابل بازگشت. سفر «محمد اشرف غنی» به لندن یکی از پرحاشیه ترین سفرهای خارجی وی از دوران به قدرت رسیدن در افغانستان به حساب می آید.

پرحاشیه ترین سفر خارجی اشرف غنی از زمان به قدرت رسیدن/ کمک سالانه ۱۰۰ میلیون دلاری انگلیس تا سال ۲۰۲۰

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری افغانستان در شرایطی روز چهارشنبه هفته گذشته عازم لندن شد که «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس از نظر دیپلماتیک با اظهارات خود استقبال خوبی از وی به عمل نیاورد و در آستانه ورود اشرف غنی به لندن، افغانستان را فاسدترین کشور جهان معرفی کرد و گفت که «این کشور به طور شگفت انگیری فاسد است.»
رئیس جمهوری افغانستان چهارشنبه هفته گذشته برای شرکت در نشست ضد فساد در لندن ؛ راهی انگلیس شد و همزمان با حضور وی دراین نشست شماری از معترضان تغییر مسیر انتقال برق توتاپ با سردادن شعارهایی، رئیس جمهوری افغانستان را به استبداد رای متهم کردند.
شماری از معترضان در یکی از نشست های رئیس جمهوری افغانستان با انتقاد از تصمیم دولت وحدت ملی در تغییر خط انتقال برق توتاپ، موجب قطع سخنان وی شدند و ویدئوهای منتشره در برخی شبکه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی نشان می دهد که محافظان اشرف غنی در واکنش به این اعتراض ها، به ناسزاگویی روی آورده و یکی از منتقدان را به باد کتک گرفته اند.
تغییر مسیر انتقال برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر بامیان به سالنگ، اعتراض گسترده مردم مناطق مختلف این کشور را به دنبال داشته و آنان تهدید کرده اند که تا تحقق خواسته خود برای عبور این خط انتقال برق از مسیر بامیان، دست از اعتراض های خود برنخواهند داشت.
اشرف‌ غنی به سخنان دیوید کامرون واکنش نشان داد و گفت که خواهان عذرخواهی نخست‌وزیر انگلیس نیستم، اما آنان بدانند که اعتیاد غرب به مواد مخدر، افغانستان را فاسد کرده و عوامل مختلفی موجب فساد در افغانستان شده و تقاضا برای مواد مخدر در بازارهای غرب، محرک و عامل اصلی فساد در افغانستان است. 
رئیس‌جمهور افغانستان در عین حال، اظهارات نخست وزیر کامرون را متوجه دولت وحدت ملی ندانست و افزود که کامرون با این سخنان، در واقع درباره میراث گذشته سخن گفته است و ما در این مبارزه با یکدیگر مشارکت خواهیم داشت تا بر این غده سرطانی غلبه کنیم.
اشرف غنی در حاشیه این سفر سه روزه با نخست وزیر انگلیس در باره مبارزه با تروریسم، فساد، روند صلح و بحران مهاجرت به گفت وگوپرداخت و از وی خواست تا محدودیت های مهاجران افغان درک و عوامل جذب انان به اروپا مورد بررسی قرار گیرد.
نخست وزیر انگلیس در این دیدار گفت که کشورش حمایت های خویش را از اکادمی نظامی افغانستان تا سال 2020 میلادی و همکاری در زمینه آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را ادامه خواهد داد و سالانه 100 میلیون دلار به این نیروها کمک خواهد کرد.
اشرف غنی در این سفر با نخست وزیر و «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس دیدار کرد و از فالون خواست تا شمار بیشتری از دانشجویان نظامی افغان در اکادمی نظامی «سندهرست» انگلیس پذیرفته شوند. طرفین در این دیدار همچنین در باره همکاری های نظامی برای افزایش توان نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و تجهیزات نظامی این نیروها تبادل نظر کردند.
اشرف غنی پس از این دیدار در حالی که مسئولان آکادمی نظامی «سندهرست» او را مشایعت کردند، از بخش های مختلف این مرکز آموزش نظامی دیدن و با افسران افغان که در آنجا سرگرم فراگیری آموزش های پیشرفته نظامی هستند، گفت و گو کرد.
رئیس جمهوری افغانستان در این بازدید با توجه به کیفیت آموزشی مرکز «سند هرست» از مسئولان این مرکز نظامی خواست تا برای افزایش شمار استادان نهاد با اکادمی افسران جوان افغانستان همکاری نمایند. مسوولان اکادمی نظامی سندهرست در این زمینه به رئیس جمهور کشور اطمینان همکاری دادند.
اکادمی نظامی سندهرست بریتانیا، اکادمی افسران جوان افغانستان را در بخش تکنیکی آموزش می دهد و استادان ورزیده نظامی‌ را جهت ارتقای ظرفیت افسران کشور، به افغانستان می‌فرستد. افسران و نظامیان کشور در این اکادمی آموزش‌های پیش رفتۀ نظامی را فرا می‌گیرند که معادل آموزش‌های اکادمی نظامی سندهرست بریتانیا می باشد.
رئیس جمهوری افغانستان در حاشیه نشست ضد فساد در لندن همچنین با خانم «تریسا می» وزیر کشور انگلیس در باره مهاجران افغان، مواد مخدر و مبارزه با تروریسم رایزنی کرد و وزیر کشور انگلیس ازاشرف غنی خواست تا برای تسریع درخروج مهاجران افغان از این کشور همکاری کند.
تریسا می تصریح کرد که انگلیس در سال های گذشته تفاهم نامه ای با افغانستان به امضاء رسانده که بر اساس آن، مهاجران غیر قانونی از این کشور به افغانستان بازگردانده می شدند. 
وزیرامورمهاجرین افغانستان پیشترگفته بود که این کشور بازگشت اجباری مهاجران افغان را نمی پذیرد و تنها در چارچوب امضای تفاهم نامه های دوجانبه با کشورهای اروپائی یا کنوانسیون های بین المللی حاضر به پذیرفتن مهاجران افغان از آن کشورها است.
اشرف غنی در این دیدار ازوی خواسته است تمامی قوانین و مسائل حقوقی در زمینه پناهندگان مراعات و در کنار آن، عوامل جذب مهاجران افغان به اروپا مورد بررسی قرار گیرد. زیرا در کشوری که به گفته وی 40 درصد مردم آن زیر خط فقر قرار دارند و با جنگ تحمیلی دست و پنجه نرم می کنند، مهاجرت نیز وجود خواهد داشت.
رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد که فرار افراد تحصیل کرده از کشور نگرانی ما را فراهم کرده و در تلاش هستیم تا با ایجاد فرصت های ناشی از اجرای طرح های توسعه و اطمینان بخشیدن به مردم از آینده خود، مانع ترک آنان از کشور بشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.