انتخابات

قدس آنلاین/ محمدرضا غلامی: مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اگر فرهنگ تذکر و دفاع از ارزش‌های دینی در میان مردم رایج شود و به طور روان و نرم با این مسایل مواجه شود، دیگر نیازی نیست که به صورت سخت دستگاه‌های اجرایی به مظاهر روزه خواری ورود پیدا بکنند.

ترویج فرهنگ تذکر؛ بهترین راه مقابله با روزه خواری

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرویان‌ حسینی در گفت و گو با قدس افزود: مشهد یک شهر زیارتی است، بسیاری برای زیارت، برخی برای انجام کارهای اداری، برخی برای بهره برداری از امکانات بیمارستانی و دیگر شرایط گوناگون به مشهد سفر می‌کنند. بنابراین این گونه افراد تکلیفی برای روزه داری ندارند. وی با بیان اینکه باید در مکان‌های عمومی هیبت و شکوه ماه رمضان و احترام به جایگاه روزه حفظ شود، افزود: نمونه‌های روزه خواری که درمشهد مقدس مشاهده می‌کنیم، به طورعموم از سر کم توجهی است و مصداق تظاهر به روزه خواری و بر اساس یک جریان ساماندهی شده برای تضعیف جایگاه روزه در ملأعام نیست.
مرویان‌ حسینی به جریان‌های تأثیرگذار برای ترویج
روزه خواری با ابزارهای رسانه ای اشاره کرد و افزود: جریان‌هایی با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای و شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند، همین نمونه‌های روزه خواری را که از سر کم توجهی و ناآگاهی است، به عنوان روزه خواری علنی و تضعیف جایگاه روزه و رمضان جلوه بدهند. بنابراین دستگاه‌های فرهنگی بویژه دستگاه‌های مسؤول در فضاسازی شهری بویژه مجموعه‌هایی که مبادی ورودی شهر در اختیار آن‌هاست، باید با اطلاع رسانی مناسب فرهنگ با شکوه روزه و رمضان را به مسافران یادآوری کنند و اماکن پذیرایی نیز باید جایگاه روزه را حفظ کنند.
وی گفت: گرچه افراد معدودی از سر مخالفت با ارزش‌های اجتماعی و پذیرفته شده جامعه می‌خواهند با مردم و مقبولیت‌های اجتماعی دینی آن‌ها مخالفت کنند که دستگاه‌های مسؤول موظفند براساس وظایف مصرح قانونی، تذکر و پیگیری لازم را داشته باشند.
مرویان حسینی افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد، تذکر لسانی مردم است؛ یعنی مردم باید خودشان نسبت به فرهنگ ارزشی پذیرفته شده خودشان احساس مسؤولیت کرده، تذکر بدهند، راهنمایی کنند و گاهی اگر لازم است تذکراتشان را جدی تر ارایه کنند.
البته کسانی که مسافر هستند، در همان محیط‌های اسکان خودشان می‌توانند پذیرایی بشوند و بیشتر مردم ما متدین هستند، وقتی به آن‌ها تذکر داده شود، به طور کامل آن را می‌پذیرند.
دستگاه‌های مسؤول، نیروی انتظامی و دادستانی در این زمینه اطلاعیه هایی داده و اعلام کرده‌اند که با مظاهر علنی
روزه خواری طبق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.