انتخابات

قدس آنلاین/ کورش شرفشاهی: آيت‌الله ناصر مکارم‏ شیرازی می‌گوید: «باید فکر حج امسال را از سر بیرون کرد. ما طالب حجی عزتمندانه هستیم». آیت‌الله جوادی آملی هم می‌گوید: «شرایط به گونه‌ای است که از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شده‌اند، حج بر گردن‌شان نیست».

 «آل سعود» پشتیبان داعش، هم پیمان اسرائیل

آیت‎الله نوری‎همدانی نیز می‎‌گوید:«ما می‌خواهیم عزت اسلام و امنیت مسلمانان حفظ شود. مستطیع حج اگر احساس خطر می‎کند واجب نیست که به حج برود. اگر عربستان شروط ایران را نپذیرد ما هم نمی‎گذاریم زائری به حج برود. ممکن است برخی زائران از طریق کشور دیگری به حج بروند اما اگر موضع‎گیری ما نرفتن به حج باشد باید کاری کنیم که زائران از هیچ راهی نروند و در این موضوع فرقی بین شیعه و سنی نیست».
علی جنتی، وزیرارشاد نیز می‌گوید:«تلاش می‌کنیم بحث حج را با سعودی‌ها حل کنیم، به این منظور هیأتی اعزام کردیم تا به مذاکره با آنها بپردازند، ولی آنها با کارشکنی حاضر به دادن روادید به تیم مذاکره‌کننده نمی‌شدند. رئیس سازمان حج و زیارت با داشتن پاسپورت سیاسی در فرودگاه عربستان با مشکلات زیادی روبه‌رو شد و از ایشان انگشت‌نگاری به عمل آمد و وسایل‌شان نیز مورد تفتیش قرار گرفت.
این مسایل نشان می‌دهد شرایط حج امسال فراهم نیست». سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز می‌گوید:«ایران به دنبال حج باعزت است و اگر عزت نباشد، زائران ما به هیچ‌وجه به عربستان برای انجام مناسک حج نمی‌روند. سال گذشته در فاجعه منا، بیش از 7هزار زائر از کشورهای مختلف به شهادت رسیدند و طرف سعودی اصلاً پاسخگو نبود، ولی سازمان حج و زیارت 20راهکار اجرایی برای تأمین امنیت به آنها پیشنهاد داد که آنها اصلاً با این مسایل کنار نمی‌آیند؛ آنها حتی اعلام کردند که هیچ هواپیمای ایرانی حق ورود به عربستان را ندارد. از آنجا که فعالیت کنسولی عربستان در ایران وجود ندارد، مشکل ویزای 65هزار حاجی در این مدت بسیار مشکل است؛ جمیع اتفاقاتی که در این بین رخ داد، نشان می‌دهد که آنها هیچگونه میلی برای حضور ما در حج ندارند و فضای سیاسی را نیز بهانه این کار کرده‌اند».
در همین رابطه، مقام‌های عربستان پس از برگزاری نشست هیأت وزیران به ریاست پادشاه آن کشور، با صدور بیانیه‌ای مدعی شدند که «هرگز از حضور هیچ مسلمانی در سرزمین وحی جلوگیری نکرده‎اند.
کابینه عربستان همچنین مدعی شد که مسؤول اعزام نشدن حجاج ایرانی به حج، مقام‌های ایرانی بوده و آنها در این زمینه، در مقابل خداوند و همه جهانیان، مسؤول هستند، عربستان سعودی با تلاش های ایران با هدف سیاسی کردن فریضه حج مخالف است».

 هزینه حج سه برابر هزینه عمرانی کشوراست
اما اینکه شرایط چگونه است و در این وضعیت چه باید کرد، سؤالی است که با سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم.
نقوی حسینی گفت: قبل از هر چیز باید تأکید کنم که به عنوان یک ایرانی با رفتن به حجی که آبرو، حیثیت و شرف ایرانی را لکه‎دار کند، مخالفم و برای اثبات این ادعا، 3نکته را در این زمینه توضیح می دهم.
وی گفت: نکته اول اینکه حتماً مردم عزیز ما می‌دانند که سالانه چیزی به اندازه کل اعتبار عمرانی کشور در قالب اعتبار حج به حجاج می‌دهیم تا در عربستان خرج کنند و این جای تأسف دارد که در کشور به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی، از داشتن بیمارستان، مدرسه، جاده، راه آهن و بسیاری امکانات دیگر محروم باشیم و پول‌هایمان را به جیب آل سعود بریزیم.
این مسؤول در پاسخ به اینکه گمان نمی‌کنید که این اصرار به دلیل اعتقادات مردم به حج بوده است، اظهار داشت: هنوز مردم ما نمی دانند نسبت به حجاج ما تا چه اندازه بی‌حرمتی می شود و اطمینان دارم که اگر مردم ما این اطلاعات را داشته باشند، برای رفتن به حج مقداری تأمل می‌کنند.
 نقوی حسینی با تأکید بر اینکه باید به جوانب رفتن به حج خوب فکر کنیم، اظهار داشت: مخالفت من با رفتن به حج در این برهه زمانی، ‌این است که آل‎سعود پشتیبان مالی اصلی داعش است. بنابراین مردم ما باید خیلی تامل کنند این پولی که برای حج هزینه می‌کنند در جیب چه کسی می‌‎رود و کجا خرج می‌شود.
نقوی حسینی با اشاره به اینکه آل‎سعود متحد رژیم صهیونیستی شده و ابایی ندارد که این را اعلام کند، گفت: قبلا آل‌سعود از این اعتراف ابا داشت و از مسلمانان می‎ترسید، اما الان ابایی ندارد. در نتیجه محور آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود در منطقه تشکیل شده که علیه جهان اسلام و مسلمانان است.
وی گفت: ما برای حج 2تضمین می‌خواهیم. اول اینکه امنیت جانی حاجیان تأمین شود که عربستان تضمین نمی‌دهد و دوم اینکه امنیت اخلاقی حیثیتی حاجی ما تأمین شود تا به او جسارت نشود که رژیم آل‌سعود این را هم تضمین نمی‌دهد.
این نماینده مجلس ادامه داد: ذهن تاریخی ما هرگز جسارتی که به 2نوجوان ما در فرودگاه جده شد را فراموش نمی‌کند. اگر این اتفاق هر جای دیگر دنیا می‌‎افتاد، چه تبعاتی در پی داشت؟ ولی در فرودگاه جده رسماً جلوی چشم مأموران آل سعود، این اتفاق افتاده و رژیم آل‎سعود پاسخگو نیست. نماینده ورامین با یادآوری اینکه بیش از 500حاجی ما جان خود را در منا از دست دادند، گفت: رژیم آل‌سعود جوابگوی این هم نیست. من از مردم عزیز سؤال می‌کنم با این شرایطی که من توضیح دادم، انصافاً باید روی رفتن حج اصرار کنیم؟

 حج نه به هر شرطی
وی با تأکید بر اینکه من در جایگاه فقهی نیستم، اظهار داشت: مراجع نظر فقهی می‌دهند و می‎بینیم که مراجع نیز اعلام می‌کنند در چنین شرایطی نباید به حج رفت. بنابر این نظر فقهی مراجع این طور اعلام شد و من ازنظر حقوقی، سیاسی و اجتماعی مسایل را عرض می‌کنم که نباید اصرار به اعزام مردم به حج داشته باشیم.
نماینده ورامین تأکید کرد: مردم عزیز ما باید زمانی حج بروند که حج با عزت باشد. حج دارای محتوا و فلسفه حج باشد. ما ربات نیستیم که رژیم آل‎سعود یک توافقی را جلوی مذاکره کنندگان ما گذاشته و بر اساس آن حاجی ایرانی باید در کانالی بروند و در همان کانال هم برگردد.
آل‎سعود تأکید می‌کند، حاجی ایرانی نباید مطالعه کند، کتاب نباید داشته باشد، دعا نباید بخواند و اجتماع نباید داشته باشد، در حالی که اصلاً حج اجتماع مسلمانان است و تأکید آل‌سعود خلاف نص صریح قرآن است. وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی به مصلحت ما نیست که اصرار به اجرای حج در هر شرایطی داشته باشیم، گفت: به همه مردم عزیزمان و به همه کسانی که عاشق حج هستند و دوست دارند بروند خانه خدا را زیارت کنند می گویم که من هم دوست دارم به حج بروم اما نه در هر شرایطی.
حجاجی که امسال نتوانستند به عمره مفرده مشرف شوند می توانند به عنوان مثال هزینه سفر خود را صرف امور خیریه مثل فراهم کردن لوازم ازدواج جوانان کنند یا اینکه هزینه تحصیل و حرفه آموزی چند جوان را تامین کنند.
بنا بر فتوای برخی علما هم امسال حج تمتع بر کسانی که مستطیع شده اند واجب نیست لذا نگرانی از این بابت هم وجود ندارد.
من فکر می کنم مردم ما باید چهره واقعی آل سعود را می شناختند که خوشبختانه باطن این افراد بیشتر مشخص شد. آنها با پول نفت و درآمد حج تروریست ها را رشد می دهند و علیه مسلمین جنگ به راه می اندازند.
الان فقط ما نیستیم که به حج نمی رویم بلکه در یمن، بحرین و سوریه هم همین اتفاق به شکل دیگری اتفاق افتاده است. نباید اجازه بدهیم آل سعود خانه خدا را گروگان بگیرد و به مسلمانان توهین کند.


 با حج ابراهیمی فاصله داریم
اما مسعود پزشکیان با تأکید بر اینکه ما در شرایطی نیستیم که راجع به مسایل حج، نظر شرعی بدهیم، گفت: ولی برداشت و یا تصور من این است که براساس حرف هایی که امام خمینی(ره) آن زمان در رابطه با حج می‌گفت و آن مواردی که در قرآن هست، حج جایی است که مسلمانان جمع ‏می‏شوند و به درد یکدیگر رسیدگی می‌کنند. با فکر فقرا و محرومان می‌نشینند و در مورد مشکلات جوامع اسلامی بحث می‌کنند.
نایب‎رئیس مجلس با تأکید بر اینکه حج جایی است که حجاج دست به دست یکدیگر می‌دهند و برای مشکلات جامعه اسلامی تصمیم می‌گیرند، گفت: دین اسلام حج را به عنوان مجمع کشورهای اسلامی یا انجمن کشورهای اسلامی تلقی کرده است.
اگر ما بتوانیم کاری کنیم که مراسم حج تبدیل به آن هدف والایی شود که در قرآن این کتاب آسمانی ما آمده است، بهترین کار را انجام داده ایم.
 حج مردم ایران باید با عزت برگزار شود
نماینده مردم تبریز در مجلس با تأکید بر اینکه همواره به دنبال آن بودیم که حج نماد وحدت جوامع اسلامی هماهنگی و به فکر مردم کشورهای اسلامی بودن، باشد، افزود: ارزش حج خیلی بالاست ولی اگر به صورت یک سفر زیارتی، تجارتی و سیاحتی باشد و مردم در حالی که زیارت می‎کنند، تجارت و سیاحت بکنند، همین چیزی می‏شود که امروزه در حج شاهد هستیم.
پزشکیان گفت: وقتی هدف کتاب آسمانی قرآن را در حج دنبال نمی‌کنیم، فقط یک سفر است. البته یک عده دلشان خوش است که به مکه می‌روند و بازمی‌گردند و هیچ تحولی در آنان اتفاق نیفتاده است.  
نایب رئیس مجلس اظهار داشت:اگر مکه با آن اهداف بالا و تأثیرگذار اجرا شود و آن را جوامع اسلامی متوجه شوند، هیچ قدرت استعماری و استثماری نمی‌تواند مسلمانان را استثمار یا استعمار کند و از طرف دیگر در جوامع اسلامی هیچ  فقیری پیدا نمی‌شود و مشکل فرهنگی به وجود نمی‎آید.
 وی با ابراز تأسف از اینکه محتوا و حج مورد نظر پیامبر را نداریم، گفت: در این شرایط مشکل دیگری به نام آل سعود داریم که وضعیتی اسفبار را به وجود آورده است. به حجاج ما توهین می کنند و مردم ما را تحقیر می‎کنند.  
به همین دلیل شایسته نیست که حج را به هر طریق به جا آوریم. ما مردم خود را با عزت و احترام به حج می فرستیم و اگر آل سعود نخواهد شرایط انسانی و اخلاقی در مورد حجاج را بپذیرد لذا رفتن ما هم به صلاح نیست.
پزشکیان ادامه داد: حج محل تجمع مسلمین برای توجه به معضلات و مشکلات آنها و حل مسایل جهانی است. حج باید به این نیت برگزار شود. حج پیامبر گونه حجی است که مسلمین را برای انجام فریضه مقدس الهی گرد هم جمع کند و احترام همه زائران محفوظ بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منطق IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    0 0
    بیایید واقعیتارو بگید عربستان سی ساله تجاوز وکشتار داشته چرا تا الان این مراجع حکومتی حکومت وسیاسی فتوا علیه خدا نمیدادند یا نماینده ورامین شما نا امروز نمیگفتید هزیمه بر بودن حج را عربستان هم راست میگوید مردم هم میدانند که حج سیاسب شده از سال پنجا هفت کشتن حجاج سال شصت شیش یادمان نرفته .ما هم بودیم اینکارو میکردیم