انتخابات

برگزاری نخستین مناظره میان رقبای انتخاباتی آمریکا بحث و جدل‌های فراوانی را در میان تحلیلگران و صاحب نظران به وجود آورده است.

مهم‌ترین واکنش‌ها به مناظره انتخاباتی آمریکا/ از ترامپ «خبیث» تا بایدنِ «خسته»

به گزار قدس آنلاین شبکه الجزیره گزارش داد: واکنش‌ها به مناظره نخست میان بایدن و ترامپ در آمریکا همچنان ادامه دارد. این مناظره که پنجشنبه شب به وقت محلی در ایالت جورجیا برگزار شد همان طور که پیش بینی می‌شد، شاهد اتهام زنی میان دو رقیب انتخاباتی بود اما آنچه بیش از همه به چشم تحلیلگران آمده، عملکرد ضعیف و مردد بایدن در مقابل حملات ترامپ است.

بایدن ۸۱ ساله و ترامپ ۷۸ ساله هر دو با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات در نوامبر آتی تحت فشارهای روزافزونی قرار دارند به ویژه آنکه نظرسنجی‌ها نشان از نزدیک بودن آرا احتمالی هر ۲ رقیب دارد.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا در این خصوص گفت: بایدن طی مناظره، شروع سختی داشت اما این مناظره را در برابر رقیبی که مدام دروغ می‌گفت با قدرت به پایان رساند. بایدن نه آرامش خود را از دست داد و نه اعتماد به نفسش را.

باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز تاکید کرد: مناظره، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که باید میان کسی که حقیقت را می‌گوید و کسی که برای منافعش دروغ می‌گوید یکی را انتخاب کرد.

توماس فریدمن روزنامه نگار معروف در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: بایدن مرد خوب و رئیس جمهور خوبی است اما در شرایطی نیست که بتواند برای دور دوم نامزد شود. من زمانی که دیدم بایدن در طول مناظره ۹۰ دقیقه‌ای مقابل دوربین‌های شبکه سی ان ان گاهی خسته و دچار لکنت زبان می‌شد گریه ام گرفت. ترامپ انسان خبیثی است که هنوز چیزی یاد نگرفته و چیزی را فراموش نکرده است. او هیچ ارتباطی به نیازهای آمریکا در قرن ۲۱ ندارد.

مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز تصریح کرد: ترامپ به صورت آشکاری در این مناظره برنده شد و نشان داد که می‌تواند مقابل چالش‌های پیش روی کشورمان بایستد. بایدن نمی‌تواند رئیس جمهور باشد. دموکرات‌ها در بن بست واقعی و سرگردان هستند و نمی‌توانند هریس را به عنوان نامزد انتخابات معرفی کنند.

وان جونز تحلیلگر سیاسی سی ان ان و مشاور ویژه اوباما در این باره بیان کرد: عملکرد بایدن دردناک بود. درست است که او تمام تلاش خود را کرد اما در نهایت برای جلب اعتماد کشورش شکست خورد.

کیت بدینگفیلد مدیر سابق ارتباطات رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: عملکرد بایدن در این مناظره ناامید کننده بود. مهم‌ترین چیزی که او باید به ملت آمریکا ثابت می‌کرد قدرتش و توان تحملش بود که نتوانست این کار را انجام دهد.

ماریا شرایور خواهر زاده جان کندی رئیس جمهور اسبق آمریکا و همپیمان بایدن گفت: عملکرد بایدن فاجعه بود.

کلیر مک کاسکل سناتور سابق آمریکا نیز گفت: بایدن تنها باید یک کار می‌کرد؛ ثابت می‌کرد که می‌تواند در این سن رئیس جمهور باشد اما شکست خورد.

جو والش یک جمهوری خواه در این باره تاکید کرد: ترامپ، ترامپ است. هر کلمه‌ای که از دهان او خارج می‌شود چرت است اما بایدن نیز پیر و ناتوان به نظر می‌رسد. این قطعاً کابوس بایدن خواهد بود.

ریاست جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که نظری در این خصوص ندارد و رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا یک مسأله داخلی است.

خبرگزاری فرانسه به شکست زودهنگام بایدن و ارائه اطلاعات نادرست از سوی ترامپ اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.