خبر فوری

قدس آنلاین - یزد : مدیرعامل آبفار یزد گفت : روستاهای استان یزد تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند

روستاهای استان یزد تحت تاثیر خشکسالی شدید

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محمد رضا حاتمی با اشاره به پدیده خشکسالی در استان اظهارداشت : متاسفانه به دلیل خشکسالی های پیاپی چندین سال گذشته و کاهش بارندگی شدید در سال آبی جاری ، اکثر منابع محلی تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند.

وی افزود : در شرایط فعلی اغلب روستاهایی که در دامنه کوهستانها و مناطق مرتفع واقع شده اند دچار کمبود آب در بخش شرب و بهداشت می باشند . به طوری که در حال حاضر آب شرب بیش از 300 روستای استان که اغلب آنها در شهرستان تفت واقع شده اند ، توسط تانکر های سیار تامین می شود .

حاتمی تصریح کرد : در حال حاضرآب شرب مورد نیاز روستاهای استان از طریق ۴۲۲منبع آبی، شامل45رشته قنات ،15دهنه چشمه و350حلقه چاه و 12تاسیسات همجوارتامین می شود که از این تعداد 77منبع آبی خشک و 98 منبع آبی در آستانه خشکیدن هستند .

حاتمی در ادامه به راهکارهای این شرکت جهت مبارزه با بحران خشکسالی اشاره کرد و اظهارداشت :شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در قالب دو راهکار کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکل کم آبی در روستاها برنامه ریزی نموده که راهکار میان مدت آن احداث 30 مجتمع آبرسانی روستایی می باشد

وی افزود : سعی شده منابع آبی این مجتمع ها  از منابع نسبتا پایدار استان باشند تا کمی بارش بر این منابع دیرتر تاثیرگذار باشد .

حاتمی خاطرنشان ساخت  : حجم عملیاتی مجتمع های در دست اقدام عبارتند از : 376.5 کیلومتر خط انتقال ، 361 کیلومتر شبکه توزیع ( اصلاح و توسعه ) ، 98 باب مخزن با ظرفیت 34 هزار و 195 مترمکعب ، 43 باب ایستگاه پمپاژ با مجموع ظرفیت 646 لیتر در ثانیه ، حفرو تجهیز 30حلقه چاه

وی همچنین با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت گفت :یکی از راهکارهای کوتاه مدت آبرسانی سیار توسط 16 تانکر سیار و 442 تانکر ثابت می باشد که در فصل تابستان این تعداد افزایش می بابد.

به گفته این مقام مسئول دیگر راهکارهای کوتاه مدت میارزه با خشکسالی عبارتند از : حفرچاه جدید ، کف شکنی و بازسازی چاههای موجود ، خرید آب از منابع مجاور و کشاورزی ، بازسازی شبکه های توزیع و خطوط انتقال ایجاد سامانه های تله متری و ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.