خبر فوری

دون وجود این مرد صلح‌طلب، احتمالا جنگ گسترده‌تر می‌شد. اگر اسماعیل هنیه زنده می‌ماند، صلح در زمان ما برقرار می‌شد.

ابو شهید، خود به قافله شهدا پیوست / ادامه واکنش های گسترده به شهادت اسمائیل هنیه

سه ماه پیش بود؛ انتشار تصاویری از نوع مواجه رئیس دفتر سیاسی حماس به خبر شهادت شش فرزند و نوه‌اش در حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه توجهات را به سوی خود کشاند. ویدئو فردی را نشان می داد که برای رساندن موضوع به اسمائیل هنیه نگران است اما هنگامی که وی را از واقع باخبر کردند جواب او تنها در یک کلمه خلاصه می شود؛ «الحمد لله».

هنیه رو به فردی که از احساسش پرسید می گوید: «خداوند را به خاطر این افتخار که نصیب ما کرد، سپاسگزارم. ما با این درد و خون برای مردم، آرمان و ملت خود امید، آینده و آزادی می‌آفرینیم. خون ما از دیگر فلسطینی‌ها رنگین‌تر نیست. ما تردید و عقب‌نشینی نخواهیم کرد و به راه خود برای آزادسازی قدس و مسجد الاقصی ادامه خواهیم داد.»

شهادت بیش از ۶۰ تن از اعضای خانواده اما انگار کافی نبود. ابو شهید، اخ الشهید حالا خود به قافله شهدا پیوست. فرزندان شهید اسماعیل هنیه هم چیزی کم از مرام او ندارند. آنها دیروز در نخستین واکنش به ترور پدر اینگونه گفتتند: «به این شهادت افتخار می‌کنیم و خداوند را شاکر هستیم.» عبدالسلام در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، عنوان کرد: «پدرم هر روز احساس شهادت می‌کرد، ما به او افتخار می‌کنیم و سرمان را بالا می گیریم. او به آرزویش رسید و مقاومت با ترور رهبری پایان نمی‌یابد. او آخرین شهید رهبران فلسطینی نیست و این راه طولانی مقاومت برای ۷۵ سال ادامه دارد». صبح دیروز همچنین عروس هنیه که چندی پیش همسرش به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، طی پیامی ویدئویی گفت که «با قلبی راضی به قضا و قدر الهی، شهادت مردی را تسلیت می‌گوید که نیازی به معرفی نداشت. عموی عزیزم، ابوالعبد هنیه به جمع مجاهدین صادق پیوست. ما چیزی جز رضای خدا بر زبان نمی‌آوریم».

واکنش ها به ترور بزدلانه هنیه در تهران

اسماعیل هنیه ملقب به ابوالعبد، پس از سالهایی طولانی حضور در عرصه مبارزه و جهاد علیه رژیم صهیونیستی، به شهادت رسید. شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و یکی از محافظان وی در جریان یک عملیات ترور بزدلانه در تهران طی بامداد دیروز البته باعث برانگیخته شدن موجی از واکنش ها شد.

موسی ابومرزوق از اعضای دفتر سیاسی حماسی در نخستین پاسخ تاکید کرد که این ترور بزدلانه بی پاسخ نخواهد ماند. گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس هم پیام دادند عملیات جنایتکارانه اخیر یک واقعه خطرناک به شمار می‌رود که نبرد را وارد ابعاد جدیدی می‌کند. دشمن صهیونیستی در محاسبات خود برای گسترش دایره جنگ و نقض حاکمیت کشورها اشتباه کرد و تاوان این جنایت خود را با ریخته شدن خونش در غزه، کرانه باختری و داخل اراضی اشغالی و هر جایی که دست رزمندگان ما به آن برسد خواهد داد.

محمد الهندی معاون دبیرکل جهاد اسلامی هم خاطرنشان کرد که این اقدام نشان داد که رژیم صهیونیستی در سراشیبی سقوط قرار دارد و واکنش‌های آن نشان دهنده تزلزل و ناتوانی نسبت به تحقق اهداف خود است. کمیته‌های مقاومت فلسطین تیز تاکید کرده اند که اقداماتی مانند ترور هنیه هرگز باعث تضعیف مقاومت نخواهد شد. گروه‌های مقاومت همچنین از مردم فلسطین خواسته‌اند تا تظاهرات خشمگینانه و اعتراض آمیز خود و افزایش تنش با اشغالگران صهیونیست را در دستور کار خود قرار دهند.

جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای تاکید کرد که شهادت هنیه عزم و اراده مجاهدان در همه میادین مقاومت برای ادامه راه جهاد و رویارویی با دشمن را جزم‌تر خواهد کرد. جنبش انصارالله یمن هم اعلام کرد که ترور برادر و فرمانده مجاهد اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس یک جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

تحول اخیر در حوزه  منطقه ای و جهانی هم واکنش برانگیر شده است. وزارت خارجه روسیه ترور هنیه را کاملا غیرقابل قبول و یک قتل سیاسی خوانده است. «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: « ما عمیقاً نگران هستیم که این حادثه منجر به بی‌ثباتی بیشتر اوضاع در منطقه شود». ترکیه،  مصر، عراق، سوریه، پاکستان، قطر، اردن و حکومت طالبان افغانستان نیز اقدام صهیونیست ها را نقض قوانین بین اللمل و جنایتی تنش زا خوانده و به شدیدترین نحو ممکن محکوم کرده اند.

هراس صهیونیست ها از پاسخ مقاومت

اما به‌دنبال شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، یکی از سخنگویان ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» گفته است که اسرائیل مسئولیت این ترور را برعهده نمی‌گیرد. تل آویو اگرچه به صورت رسمی به انجام این جنایت اعتراف نکرده، اما به نوشته وب‌سایت شبکه العربیه دفتر رسانه‌ای رژیم صهیونیستی ساعات ابتدایی واقعه با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی و انتشار تصویر «اسماعیل هنیه» نوشت که «از شر او خلاص شدیم»؛ پیامی که دقایقی پس از انتشار حذف شد.

همزمان با وجود گزارش‌ها مبنی بر دستور نتانیاهو به وزرایش برای عدم اظهارنظر درباره ترور هنیه، صهیونیست ها نتوانستند خوشحالی خود را در این باره پنهان کنند. اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی با اشاره به این موضوع نوشت: ما همه دشمنان خود را نابود خواهیم کرد. عمیحای الیاهو وزیر کار کابینه نتانیاهو هم گفت که این روشی درست برای پاکسازی دنیا است!

همزمان برخی مقامات عبری هشدار دادند که ایران درحال بررسی حمله همه جانبه از چندین جبهه و به چندین نقطه در چند کشور مختلف است. آنها گزارش دادند که اسرائیل خود را برای دریافت انبوهی از موشک‌های ایران و لبنان آماده می‌کند. تمام پروازها از اراضی اشغالی و به مقصد این منطقه را از ترس پیامدهای ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس لغو و همچنین سطح آماده باش در تمامی سفارتخانه‌های تل‌آویو در گوشه و کنار جهان افزایش پیدا کرده است.

اما در حوزه خارجی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن از ترور شهید اسماعیل هنیه، «مطلع نبوده و هیچ نقشی هم در آن نداشته است.» پیشتر «لوید آستین،» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که «از گزارش‌ها درباره مرگ اسماعیل هنیه مطلع است اما اطلاعات بیشتری در حال حاضر ندارد.» وی در عین حال مدعی شد که این کشور همانطور که در ماه آوریل (در جریان عملیات وعده صادق) دفاع کرده است، در صورت حمله دوباره به تل‌آویو از آن محافظت خواهد کرد!

نیویورک‌تایمز: «مرد صلح» کشته شد

این اتفاق همچنین دیروز به سرخط رسانه های جهانی بدل شد. نیویورک‌تایمز در بازتاب این خبر به نقل از کارشناسان مسائل سیاسی و حوزه خاورمیانه نوشت: اسماعیل هنیه، یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات حماس در ایران ترور شد؛ بیم فرو رفتن منطقه در جنگی فراگیر می‌رود. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بدون وجود این مرد صلح‌طلب، احتمالا جنگ گسترده‌تر می‌شد. اگر اسماعیل هنیه زنده می‌ماند، صلح در زمان ما برقرار می‌شد.

شبکه سی ان ان به نقل از تحلیلگران صهیونیست گزارش داد: امروز روز بدی برای خانواده‌های اسرای اسرائیلی به شمار می‌رود. این تحلیلگران اضافه کردند: ترور هنیه تأثیر منفی بر روند مذاکرات توافق تبادل اسرا با جنبش حماس خواهد گذاشت.

کارل بیلدت، نخست‌وزیر سابق سوئد در توئیتی در شبکه ایکس نوشت: آتش‌بس را فراموش کنید. اقدامات تلافی‌جویانه و تشدید تنش‌ها در منطقه در راه است. وی تأکید کرد که کمربندهای خود را محکم ببندید و آماده باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.