تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : سالانه بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک و ۷۰۰ هزار تن برنج سفید معادل ۳۵ درصد از برنج کشور در گیلان تولید می‌شود و غذای بیش از ۲۰ میلیون نفر ایرانی را تامین می‌کند.

ساقه های برنج زانو زد ، چای قد برافراشت !

برنج همراه با گندم دو غله اساسی تأمین کننده اصلی کالری روزانه مردم در کشور ایران بشمار می‌رود . باتوجه به تنوع اقلیمی در ایران در حال حاضر، سطح زیر کشت برنج بالغ بر ۶۰۰ هزار هکتار در ۱۶ استان برنج‌خیز با میزان تولید سالانه سه میلیون تن شلتوک می‌باشد. بطوریکه این کمیت تولیدی نیاز برنج حدود ۸۰ درصد از جمعیت کشور را تأمین می کند.

استان گیلان با داشتن سطحی معادل ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری و ۳۰۰ هزار بهره‌بردار از قطب‌های اصلی زراعت برنج در ایران می‌باشد. سابقه بیش از دو هزار سال کشت و کار برنج و آمیخته شدن آن با باورهای اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی، زراعت برنج را برای مردمان این دیار بعنوان یک فعالیت با ارزش و اصلی‌ترین فعالیت تولیدی و اقتصادی در استان کرده است .

بیشترین سهم از اراضی استان گیلان به کشت و زرع برنج اختصاص دارد و از نظر سطح زیر کشت برنج به کل اراضی زراعی کشاورزی، گیلان نه تنها در ایران بلکه در دنیا کم نظیر است. برنج در گیلان فقط نه یک محصول با کیفیت و مهم، که تبدیل به بخشی از باورها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم شده است و بیراه نیست اگر بگوییم برنج “هویت” و “شناسنامه” مردمان گیل و دیلم است.

سالانه بیش از یک‌میلیون و 100 هزار تن شلتوک و 700 هزار تن برنج سفید معادل 35 درصد از برنج کشور در گیلان تولید می‌شود و غذای بیش از 20 میلیون نفر ایرانی را تامین می‌کند.

*تاخیر در برداشت برنج

در این باره معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به بی نیاز بودن برنج در این موقعیت به آب عنوان کرد : درست است که برنج گیاهی آب دوست است اما آب پای بوته را بیشتر نیاز دارد و بارندگی ها در این موقعیت چندان برای برنج مناسب نیست .

حبیب جهانسازاظهار کرد : 96 درصد اراضی شالیزار در مرحله خوشه دهی است و 5-4 درصد اراضی در مرحله رسیدگی محصول بوده و قابلیت برداشت دارد که متاسفانه بدلیل بارندگی های اخیر ، برداشت آن به تاخیر افتاده است .

*افزایش خسارت با ادامه بارندگی ها

وی با بیان احتمال 3 تا 10 درصدی خسارت به شالیزارهای گیلان در اثر بارندگی خاطر نشان کرد : در حال حاضر 12 درصد شالیزارها در معرض خطر هستند و برآورد می شود با ادامه بارندگی ها احتمال کاهش عملکرد و افزایش خسارت وجود خواهد داشت .

جهانساز با اشاره به دلیل تاکید جهاد کشاورزی به کشاورزان مبنی بر استفاده از کودهای پتاسه و فسفاته  ، جلوگیری از اینگونه تنش ها از جمله ورس شدن ساقه برنج  ،  عنوان کرد : در سال جاری خوشبختانه وضعیت عملکردی برنج بسیار رضایتبخش است و استفاده کودهای پتاس و فسفاته نقش اساسی را در پیشگیری از تنش هایی از جمله ورس ( خوابیدگی برنج ) و استحکام و مقاومت گیاه ( ریشه و ساقه و تغذیه متعادل ) دارد .

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر مدیریت کشاورز حین و بعد از اتمام بارندگی ها گفت : کشاورز نقش بسیار پررنگی در ایجاد محصول ایده آل دارد و در حال حاضر باید آبراه ها باز باشد و مدیریت منابع آبی انجام شود و آب به هیچ وجه در سطح مزارع شان باقی نماند .

*کشاورزی مدیریت می خواهد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با توجه به حساسیت این مقطع که می بایست توسط کشاورز مدیریت شود تاکید کرد : پس از بارندگی ها بدلیل بالا رفتن دما و داشتن رطوبت کافی در گیاه  ، انواع قارچ ها از جمله بیماری بلاست باید مورد پایش توسط کشاورز قرار گیرد و در صورت نیاز با کنترل بیو لوژیکی توسط کلینیک های گیاه پزشکی توصیه موکد می شود تا از شیوع بیماری جلوگیری شود .

حبیب جهانساز با اشاره به لزوم توجه به اطلاعیه های هواشناسی اظهار کرد : کشاورز باید در شرایط جوی مناسب محصول خود را برداشت کرده و با توجه به دقت در اطلاعیه های هواشناسی به گونه ای هماهنگ کند که پس از برداشت ، برنج مشکل خیس بودن نداشته باشدو با مدیریت کشاورز مشکل جدی پیش نخواهد آمد .

*بهبود در چین سوم چای

جهانساز با اشاره به نقش بارندگی های اخیر برای باغات چای ، مرکبات ،فندق و اراضی دیم استان عنوان کرد : چای بیشترین نفع را در بارندگی ها ی بسیار مفید و به موقع داشته و کشاورزان برای افزایش عملکرد می توانند از کود سرک نیز پس از بارندگی استفاده کنند.

وی با اشاره به بارندگی ها و مدیریت در بحث چای اینگونه خاطرنشان کرد: امسال به سبب بارندگی های مناسب از باغات چای در چین اول و دوم برگ سبز خوبی برداشت شد و این بارندگی ها قطعا موجب بهبود محصول در چین سوم تابستانه خواهدشد .

*طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی 50 درصد در کاهش هزینه های تولید موثر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، یکی از مصوبه‌های سفر رئیس جمهور به گیلان را تجهیز و نوسازی سالانه 10 هزار هکتار از شالیزارهای استان خواند و بیان کرد: در مدت پنج سال، 50 هزار هکتار از شالیزارها از ردیف اعتباری سفر دولت به گیلان تجهیز و نوسازی می‌شود.

شعبان‌نژاد به آغاز تجهیز و نوسازی شالیزارهای گیلان از دهم بهمن ماه سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: پنجم خردادماه امسال 10 هزار هکتار از شالیزارهای استان تجهیز و نوسازی شده است.

وی با اشاره به اینکه تجهیز و نوسازی شالیزارها موجب ایجاد جاده‌های دسترسی به شالیزارها می‌شود، خاطرنشان کرد: تجهیز و نوسازی شالیزارها، کرت‌های سنتی را تسطیح کرده و آب‌رسانی به نحو مطلوب انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تجهیز و نوسازی شالیزارها را سبب کاهش سختی کار ذکر کرد و یادآور شد: هزینه‌های تولید 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

شعبانپور معاون امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه توان جهاد کشاورزی استان در سال برای آبیاری تحت فشار زمین‌های کشاورزی دو هزار هکتار است، عنوان کرد: که با اعتبارات قطره چکانی و سنواتی حدود 30 سال طول می‌کشد که تمام اراضی کشاورزی را تحت پوشش آبیاری نوین قرار داد.

وی با اشاره به اینکه از سال 71 طرح تجهیز و یکپارچه اراضی کشاورزی در سطح استان گیلان آغاز شده است، بیان کرد: 9 هزار و 750 هکتار از این اراضی کشاورزی در سال 94 تجهیز و یکپارچه‌سازی شده‌اند و برای امسال 15 هزار هکتار در برنامه پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.