قدس آنلاین/ هادی زهرایی: مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ازحضور بیش از ۷۰۰ کارشناس سلامت روان در تیم‌های سلامت در حاشیه شهرها خبر داد.

برخورداری ۱۱ میلیون حاشیه نشین از خدمات طرح تحول سلامت

دکتر احمد حاجبی در گفت‌وگو با خبرنگارما گفت: بیشتر خدمات طرح تحول سلامت از حاشیه شهرها آغاز شده، چون این نقاط آسیب پذیرتر هستند و سالیان سال است دیگر از بحث اسکان موقت در حاشیه شهرها گذشته است و کسانی که در حال حاضر در حاشیه شهرها مستقر شده اند را نمی توان به عنوان یک اسکان موقت یاد کرد.

وی ادامه داد: دولت وظیفه دارد در این مناطق خدمات فراهم کند و طی دو تا سه سال اخیر حاشیه شهرها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و حدود یازده میلیون حاشیه نشین شهرها از خدمات و طرح تحول سلامت برخوردار شده‌اند.

 مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:حضور کارشناسان سلامت روان در تیم‌های سلامت در حاشیه شهرها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: نظام مراقبت‌های بهداشتی در حوزه سلامت روان اجرا شده است که در بخش غربالگری که به تشخیص زودرس کمک می‌کند و در بخش پیشگیری اولیه که از به وجود آمدن آسیب جلوگیری می‌کند، توانسته‌ایم خدمات درمانی در نظام مراقبت پزشکی اولیه را در حاشیه شهرها فراهم کنیم که در این طرح براساس معیارها و استانداردهای تعریف شده افراد با آسیب‌های مختلف به چه بخش هایی ارجاع داده شوند.

حاجبی ادامه داد: 6/23 درصد اختلالات روان پزشکی در جمعیت 15تا64 سال وجود دارد و تنها یک درصد افراد جامعه اختلال روان پزشکی شدید دارند و شایع‌ترین اختلال روان پزشکی، اختلال افسردگی با شیوع 7/12 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: سلامت روان جامعه تنها توسط وزارت بهداشت دست یافتنی نیست و بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی که اعلام شده، 55 درصد عوامل مؤثر در سلامت روان ،عوامل اجتماعی است.

حاجبی افزود: تمامی دستگاه‌هایی که در دولت به نوعی در حوزه سلامت روان تأثیرگذار هستند باید احساس مسؤولیت و به وظایفی که برای آن‌ها مشخص شده است، عمل کنند و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند سلامت روان جامعه را تضمین کند.

وی ادامه داد: این گونه نیست که عوامل اقتصادی، اجتماعی،سیاسی،فرهنگی بر سلامت روان تاثیر مستقیمی دارند و زمانی می‌توانیم سلامت روان جامعه را ارتقا دهیم که همه دستگاه‌های متولی پای کار باشند و تمام عوامل در سلامت روان جامعه دیده و بررسی شود.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: یکی از اقدامات ویژه وزارت بهداشت، اجرای آزمایشی طرح جامع خدمات سلامت روان و اجتماعی در سه شهر کشور است که شهرستان‌های قوچان در خراسان رضوی، بردسیر در کرمان و اسکو در آذربایجان شرقی در حال اجراست.

حاجبی افزود: برای نخستین بار با تغییر کاربری در بیمارستان اصلی قوچان، 10 تخت روان‌پزشکی به این شهرستان اختصاص یافت.

وی در ادامه سرانه روان‌پزشک را در ایران به ازای هر 30 هزار نفر یک پزشک متخصص اعلام کرد و افزود: و با اجرای این طرح در شهرهای قوچان، بردسیر و اسکو به عنوان شهرستان‌های آزمایشی در طرح سلامت روان به ازای هر 15 هزار نفر یک روان‌شناس فعالیت دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.