تحولات لبنان و فلسطین

سمیه صادقی: گوهر خیر اندیش از بازیگران عرصه سینما و تئاتر است .اودارای لیسانس بازیگری وکارگردانی ازدانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.وی ابتدا فعالیت هنری خود را با تئاتردراستان فارس آغاز کرد وبعد به طور جدی وحرفه ای وارد عرصه هنربازیگری شد وتوانست در این عرصه جایگاه ویژه ای را برای خود کسب کند؛

نسل امروز بازیگری، مطالعه محدودی دارند

 

مهمترین خصیصه این بانوی هنرمنداین است که درنقش های متفاوت ظاهرمی شود.ازجمله فیلم هایی که وی درآن هنرآفرینی کرده است می توان به فیلم ارتفاع پست، بانو، دایره زنگی، خواستگارمحترم، مدرسه پیر مردها، نان عشق و موتور 1000، دعوت و... اشاره کرد. گفتگوی ما را با این هنرمند بخوانید:
*خانم خیر اندیش از فعالیتهای اخیرتان در عرصه سینما وتئاتر بگویید؟
**در سریال وفیلم های گوناگونی فعالیت داشته ام، از جمله سریال دختران هوا- علف زار به کارگردانی محمد علی طالبانی و در فیلم آهوی پیشونی سفید که به کارگردانی سید جواد هاشمی و برای کودکان ساخته شده است به ایفای نقش پرداختم وهمچنین در دوبله سریال کلاه پهلوی که قسمت هایی از آن در فرانسه ضبط شده بود همکاری داشته ام ودر حال حاضر کار در سریال ساخت ایران را که به کارگردانی محمد حسین لطیفی است به اتمام رساندم.
*در کارنامه کاریتان سریال مناسبتی داشته اید؟
**در طول دوران فعالیت در تلویزیون هیچ وقت به حضور در سریال های مناسبتی تمایل نداشتم.
همیشه فکر می کردم مسایلی مانند: کمبود وقت، فشردگی کار، شتاب زدگی، تایم طولانی و...باعث می شود بازیگر هم مجبور شود تا با عجله و بدون تمرین کافی مقابل دوربین حاضر شود. به عبارت دیگر ترس از ضعیف بودن، باورپذیر نبودن و روزمره بودن این سریال ها و این مسأله که در چنین سریال هایی ابعاد و زوایای نقش به شکل تکراری نمایش داده می شود، باعث شد که هیچ وقت پیشنهاد بازی در سریال های مناسبتی و روتین را قبول نکنم.
*یعنی در کل با کار مناسبتی میانه خوبی ندارید؟
**کارهای مناسبتی ذاتاً کارهای بدی نیستند، اگر بازیگر فرصت داشته باشد تا روی نقش فکر کند و بتواند خلاقیت خود را پیاده کند، با دیگر بازیگران تمرین کند، داشتن وقت کافی برای گروه می تواند به نتیجه درخشانی هم منجر شود.
در این نوع سریال ها هم بازیگر باید بداند، شخصیتی که نقش او را ایفا می کند چه جور شخصیتی است و چه سرنوشتی پیدا می کند. اما وقتی در چنین سریال هایی تغییرات در متن به شکل روز به روز اعمال شود، کوتاه بودن زمان و عجله برای رساندن کار به آنتن گروه را دچار استرس می کند و ممکن است کار از جذابیت و محکم بودن قصه برخوردار نشود، در نتیجه کار بازیگر هم پا به پای مشکلات دیگر تبدیل به یک چیز سطحی می شود و این همان چیزی است که من همیشه از آن پرهیز داشته ام.
*چطور شد که وارد عرصه کارگردانی شدید؟
**در ابتدا باید بگویم پیش از آنکه وارد عرصه بازی شوم در شیرازوهمچنین در تهران در زمینه کارگردانی فعالیت هایی داشته ام، بعد وارد عرصه بازی در تئاتر وسینما شدم.
*شنیده ایم که بتازگی نمایشی را برای کارگردانی در دست دارید، کمی در مورد آن صحبت کنید.
**نمایشی که قصد دارم کار کنم هنوز مشخص نیست وبه طور قطع چیز زیادی از آن نمی دانم، ولی می خواهم این نمایش را با گروهی به شکل بداهه شروع کنم .
*با توجه به سابقه و فعالیت هایی که در زمینه بازی داشته اید، علت آنکه در این عرصه کم کار شده اید چیست؟
**کم کار نشده ام بلکه سعی کرده ام ازمیان کارهای پیشنهادی دست به انتخاب بزنم، درتعدادی فیلم بازی کرده ام که به مرور در پرده سینما نمایش داده می شود وفکر می کنم یکی از دلایل آن این است که اغلب سطح فیلمنامه ها وکارها پایین آمده است و قصه های ضعیف دارندکه پایان آن مشخص نیست، این امرموجب شده است که ترجیح دهم اغلب فیلم نامه ها را نپذیرم.
*در حال حاضر مشغول انجام چه کاری هستید؟
**برای بازی در تعدادی سریال ماه رمضان، پیشنهادهایی داشته ام وقصد دارم از میان آنها دست به انتخاب بزنم .
*آیا درست است که شما از خانه سینما خداحافظی کرده اید؟
**خیر، مدتی به دلایل بدقولی تهیه کنندگان، کیفیت پایین فیلمنامه ها و سریال ها وسختگیری مسؤولان برای ضبط کارها دلسرد شده بودم واز آنجا که جز این کار حرفه دیگری ندارم وتنها مخارج خود وخانواده ام از این راه به دست می آید، فیلمنامه هایی را که می پسندم به طور گزیده انتخاب می کنم. البته این دلسردی وقتی بیشتر می شود که می بینیم خانه سینما که روزی خانه صنف هنرمندان بود توسط مسؤولان بسته می شود، مسلماً بسته شدن خانه سینما به دلیل مشکل مکان نیست.
*به عنوان یکی از پیشکسوتان بازیگری در ایران و با توجه به شرایط حاکم بر جامعه اگر به گذشته خود بازگردید حاضرید مجدداً در این عرصه فعالیت کنید؟
**خیر به خاطر شرایط حاکم بر جوسینما، تلویزیون ودرمجموع هنر حاضر نبودم بار دیگرپا به این عرصه بگذارم.
*مهمترین تفاوت بازیگران نسل امروز ونسل شما چیست؟
**متأسفانه نسل امروز درعرصه هنر مخصوصاً بازیگری مطالعه محدودی دارند وعده معدودی هم هستند که مسؤولیت هایی که به آنها واگذار می شود، جدی نمی گیرند .
*شما علاوه برهنر بازیگری به عنوان استاد درداخل وحتی خارج از کشورهم فعالیت دارید در این زمینه برایمان بگویید.
**به شکل جدی در خارج از کشور فعالیت نداشتم وفقط ورک شاپ هایی(کلاس های دوره ای) را برگزار کردم، در ایران هم درزمینه بازیگری تدریس نمی کنم .
*چه برنامه ای در سال جدید دارید؟
**امیدوارم در سال جدید تحریم های ایجاد شده از بین برود، آرامش به زندگی من ومردم کشورم بازگردد وبتوانم کاری را به صحنه ببرم و اگر پیشنهاد فیلمنامه وسریال خوبی باشد حتماً بازی خواهم کرد.
*در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
**برای مردم آرامش، امنیت ووضعیت خوب اقتصادی را آرزو می کنم واز مسؤولان تقاضا دارم فکری به حال گرانی و مشکلات و... کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.