تحولات منطقه

مصطفی قربان پور کارگردان «دوازده روز» که پس از سال‌ها بالاخره رنگ اکران را دیده است، شرایط اکران و حمایت از سینمای کودک را مطلوب ندانست.

سال‌ها برای اکران «دوازده روز» بلاتکلیف بودم/نگارش«لالا کن، لالا»
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش «قدس آنلاین» مصطفی قربان پور کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر درباه فیلم سینمایی «دوازده روز» که این روزها روی پرده است، گفت: این فیلم ابتدا قرار بود از ۱۹ آبان ماه اکران شود اما اکران آن به ۳ آذر و در گروه سینمایی آزاد موکول شد.

وی افزود: شورای سیاست‌گذاری گروه کودک و نوجوان ابتدا گفت فیلم تو یک اثر کودک نیست به همین دلیل من با مسئولان گروه «هنر و تجربه» صحبت کردم اما آنها هم به من گفتند که ما فیلم کودک اکران نمی کنیم. به همین ترتیب یک سال در رفت و آمد بین این ۲ شورا و گروه بودم و در بلاتکلیفی قرار داشتم. البته آن موقع پخش‌کننده هم پیدا نکرده بودم اما حالا حدود سه ماه است که توانسته‌ام با شرکت پخش جبرائیل فیلم به نتیجه برسم.

این نویسنده و کارگردان بیان کرد: «دوازده روز» در بیست و سومین جشنواره کودک و نوجوان جایزه ویژه هیات داوران و جایزه بهترین بازیگر را به خود اختصاص داده بود و سوال من این است که اگر محتوای فیلم من مناسب کودکان نیست چرا در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان شرکت کرد و اگر فیلم کودک است چرا شورای فیلم کودک از اکران آن صرف نظر کرد؟ ما وقتی با مسئولان «هنر و تجربه» صحبت کردیم، گفتند در آیین نامه ما پخش فیلم های کودک و نوجوان وجود ندارد و به همین ترتیب ۸ سال اکران فیلم من به عقب افتاد.

قربان پور با اشاره به اینکه وقتی فیلمی از جشنواره ای جایزه می گیرد لازم است در زمان اکران هم مورد حمایت باشد، اظهارکرد: من همیشه این تصور را داشتم که وقتی یک فیلم از جشنواره ای جایزه می برد، آن جشنواره به کارگردان مربوطه کمک می کند اما این اتفاق نیفتاد. در واقع اوضاع من بعد از ساخت آن فیلم بدتر هم شد زیرا پیش از آن من برای تلویزیون انیمیشن می ساختم و تکلیفم روشن بود اما هنگامی که وارد سینمای رئال شدم دیگر در حوزه انیمیشن هم کار به من ارجاع نشد زیرا این تصور را داشتند که کارهای سینمایی انجام می دهم. نکته دیگری که وجود دارد این است که من برای ساخت فیلم دوم نیازمند اکران فیلم اولم بودم تا کیفیت کارم دیده شود تا افراد حاضر به همکاری با من شوند. به هر حال فکر می کنم که تصمیمات اهالی سینما سلیقه ای است.

نگارش فیلمنامه‌ای با عنوان «لالا کن، لالا»

وی درباره جدیدترین فعالیت های خود گفت: به تازگی نگارش فیلمنامه ای با عنوان «لالا کن، لالا» را به پایان رسانده ام که آن هم یک فیلم کودک است. این فیلم فضایی کاملاً فانتزی و مفرح دارد و در نظر داریم در آن از انیمیشن استفاده کنیم. بازیگران این فیلم گریم های عروسکی و لباس های عجیب و غریب دارند.

به گفته وی، این فیلم داستان کودکی است که پدر و مادر او در زندگی مشکل دارند به همین دلیل او مایوس می شود و زمان هایی را در رویا فرو می رود.

قربان پور با اعلام اینکه برای ساخت این فیلم نیازمند ساختن یک سوله هستند که اتفاقات فیلم در آن روایت شود، عنوان کرد: طرح «لالا کن، لالا» در فارابی مصوب شده است و ما مشغول رایزنی با تهیه کننده ها هستیم و اگر موفق به جذب سرمایه گذار شویم تا ۲۰ روز آینده پیش تولید یک ماهه آن را شروع می کنیم و بعد از آن ۴۰ روز به فیلمبرداری می پردازیم.

این کارگردان در پایان گفت: نکته ای که می خواهم بگویم این است که مسئولان لطف کنند و درباره سینمای کودک دروغ نگویند. به نظرم اگر قرار است از کسی حمایت نکنند بهتر است بگویند که ما حمایت نمی کنیم و امید واهی به کسی ندهند، زیرا به این ترتیب تکلیف سینماگر روشن می شود و دیگر درخواستی از کسی ندارد. البته این را هم باید بگویم که در دولت جدید اتفاقات بهتری در حال رخ دادن هستند.

اولین ساخته سینمایی قربان‌پور داستان پسر ۱۰ ساله‌ای است که به سرطان مبتلا است و در بیمارستان فوق تخصصی محک بستری است. او می داند فرصت محدودی برای تجربه زندگی دارد. وی ارتباط نزدیک و بسیار صمیمی با یکی از مددکاران بیمارستان برقرار می کند و ...

این فیلم اقتباسی از رمان «اسکار و بانوی گلی پوش» اثر اریک امانوئل اشمیت است و از هفت سال پیش تاکنون فرصت و امکان اکران پیدا نکرده بود.

«دوازده روز» به موضوع مرگ و زندگی انسان‌ها پرداخته است و در این فیلم گلاب آدینه، مریم کاویانی و محمدجواد جعفرپور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.