مشهد- آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پشت مرزها کمین کرده و در مواردی نیز به برخی از استان‌های کشور وارد شده و برای مقابله با آن در برخی نقاط قرنطینه و آماده باش بهداشتی، درمانی اعلام شده است.

ویروس زرنگ در کمین سلامت/آماده باش در ارتش بهداشتی ایران

به گزارش قدس آنلاین، آنفلوانزا یکی از بیماری‌های خطرناک برای پرندگان وافراد همراه با آن‌هاست. عامل این بیماری ویروسی است. بنابراین می‌تواند، بسرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را بیمار کند.

آماده باش در ارتش بهداشتی ایران

موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و راه‌های مقابله با شیوع آن در کارگروه‌های سلامت استان‌ها مطرح شده و بیشتر نیروهای حوزه دام‌پزشکی و اورژانس‌های نظام سلامت (درباره این بیماری) در حال آماده باش هستند. افزون بر این تشکیل اکیپ‌های فعال، پایش و مراقبت عملیاتی ونظارت‌های تخصصی نیز از دیگر اقدام‌های ادارات کل دام‌پزشکی استان‌ها برای مقابله با این بیماری است.

ویروس آنفلوآنزا یک ویروس زرنگ و باهوش است و بسرعت خودش را تغییر می‌دهد و ممکن است در آینده همین ویروس که اکنون در بین پرندگان دیده می‌شود، در انسان هم ایجاد بیماری کندویروس‌های آنفلوانزا دارای سه نوع تیپ C,B,A هستند. در طیور فقط تیپ A می‌تواند، ایجاد بیماری کند، اما این تیپ افزون بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌کند ومنبع اصلی بیماری شامل پرندگان وحشی و آبزی است که می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوانزای طیور را با خود جابه‌جا کنند و دیگران از جمله انسان‌ها را آلوده کنند.

در این خصوص دکتر فرشاد طهرانی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دام‌پزشکی به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اینکه پرندگان مهاجر به این بیماری مقاوم هستند و علایم ظاهری ابتلا نیز ندارند، توصیه جدی می‌شود که مردم از شکار و خرید این پرندگان خودداری کنند.

هشدار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای ۱۰ استان

کشور ما از هفته آخر آبان ماه درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شده و استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، قم، مرکزی، کرمانشاه، مازندران و قزوین در معرض ابتلا به این بیماری هستند و به استان‌های گیلان و گلستان هم در این زمینه هشدارهای بهداشتی و پیشگیرانه لازم داده شده است.

وی با بیان اینکه این بیماری از طریق پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت از سیبری به نیمکره جنوبی وارد کشور ما می‌شود، یاد آور شد: هم اکنون برای حل مشکل دو نوع مراقبت فعال و غیرفعال را برنامه‌ریزی کرده‌ایم به گونه‌ای که از شهریور امسال به بیش از ۱۸۰۰ واحد صنعتی مراجعه و از ۳۵ هزار پرنده نمونه‌برداری کرده‌ایم.

معدوم سازی و قرنطینه تا شعاع ۱۰ کیلومتری

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دام‌پزشکی با اشاره به لزوم معدوم‌سازی پرندگان آلوده از سوی کارشناسان این سازمان یادآور شد: اگر یک واحد صنعتی و مرغداری و تولید پرندگان آلوده شود، همه پرندگان آن واحد را معدوم می‌کنیم. همچنین در شعاع سه تا ۱۰ کیلومتری آن واحد اقدام‌های پیشگیرانه شدید اعمال می‌شود.

این مقام بهداشتی کشور بر همکاری مردم و نهادهای دیگر تأکید داشته و خاطرنشان می‌کند: در مراقبت غیرفعال نیز اگر مردم با تلفات جمعی پرندگان روبه‌رو شوند، باید به ما اطلاع دهند. البته سازمان دام‌پزشکی نمی تواند با همه متخلفان برخورد کند و لازم است، دستگاه‌های دیگر نیز با جلوگیری از فروش پرندگان مهاجر به ما کمک کنند.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین

نخستین مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دریک واحد مرغ مادر در آبیک استان قزوین تأیید شد و مسؤولان از مردم خواسته‌اند از شکار کردن پرندگان آزاد پرواز و مصرف گوشت آن خودداری کرده و تلفات احتمالی در طیور بومی را گزارش کنند.

دکتر سید بهمن نقیبی مدیر کل دام‌پزشکی قزوین گفته است: بیش از ۶۳ هزار قطعه مرغ مادر و حدود ۸۰۰ هزار عدد تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه این واحد برای پیشگیری از سرایت بیماری به واحدهای مرغداری منطقه معدوم شد.

باید مراقب باشیم

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در واکنش به برخی اخبار مبنی بر مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چندین مرغداری و وضعیت این بیماری در کشور، به وبدا گفت: ویروسی که شناسایی شده، ویروس آنفلوآنزای پرندگانی است که عمدتاً پرنده‌ها را مبتلا کرده و انسان را مبتلا نمی‌کند، اما باید مراقب باشیم وبه توصیه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان دام‌پزشکی توجه کنیم.

دکتر محمدمهدی گویا با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا یک ویروس زرنگ و باهوش است و بسرعت خودش را تغییر می‌دهد و ممکن است در آینده همین ویروس که اکنون در بین پرندگان دیده می‌شود، در انسان هم ایجاد بیماری کند، می‌افزاید: مردم توجه کنند که پرندگان وحشی را به هیچ عنوان شکار نکنند. در عین حال باید توجه کرد که ممکن است، این پرندگان در آبگیرها و تالاب‌ها برای مدتی اتراق کنند و عفونت‌شان به سایر پرندگان و حتی پرندگان اهلی نیز منتقل شود.

خودداری از بازی با پرندگان

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: باید والدین به فرزندانشان توصیه کنند که از بازی کردن با پرندگان خودداری کنند و تا حد امکان و بویژه در مناطق روستایی و مناطقی که احتمال وجود این بیماری بیشتر است، مانند حاشیه دریاچه‌ها، تالاب‌ها و آبگیرها، پرنده‌های خود را در قفس قرار دهند.

به گفته دکتر گویا اگر مردم نیزبا لاشه تلف شده‌پرنده‌ای مواجه شدند، بدون اینکه به آن دست بزنند، به مسؤولان سازمان دام‌پزشکی اطلاع دهند تا مورد بررسی قرار گیرد و اطمینان حاصل شود که این پرنده به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.