۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 498616

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش می گوید در حال حاضر برای هر دانش آموز ۳۲ سانتی متر مربع سرانه ورزشی داریم.

سهم سرانه ورزشی هر دانش آموز 32سانتی متر

قدس آنلاین _ درس تربیت بدنی پایه و زیر بنای تربیتی در آموزش و پرورش محسوب می شود و واقعیت درونی و استعدادهای افراد در محیط های آزاد مانند فضای ورزشی در تعامل با دیگران و محیط خودش را نشان می دهد. شاید اولیا از توانمندی های فرزندشان آگاه نباشند اما با قرار گرفتن دانش آموزان در محیط های ورزشی می توان پی به ویژگی ها ، علایق و استعدادهای آن ها برد .اما متاسفانه شاهد هستیم آموزش و پرورش هر ساله با مشکل کسری بودجه مواجه است .

اختصاص ردیف اعتباری تربیت بدنی و سلامت

مدیر کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ما اظهار می دارد:با توجه به محدودیت های منابع ممکن است سرانه واریزی مدارس جوابگوی نیازها نباشد اما از سال 95 اتفاق خوبی افتاد و ردیف اعتباری تربیت بدنی و سلامت جدا شد که مبلغ آن 100میلیارد تومان اختصاص است که تاکنون 40 میلیارد آن جذب شده است .

حسین بابویی می افزاید:در حال حاضر برای هر دانش آموز 32 سانتی متر مربع سرانه ورزشی داریم که فقط شامل اماکن در اختیار آموزش و پرورش یعنی حیاط و سالن های تحت نظارت ماست.

همچنین 3هزار مکان ورزشی در کشور داریم که در داخل و خارج مدارس قرار دارند و شامل سالن های سرپوشیده سقف بلند،سقف کوتاه،زمین های چمن پیست های دو و میدانی همچنین استخرهای شنا است .

با توجه به این که در مقطع متوسطه دوم 3 ساعت به میزان درس تربیت بدنی افزوده شد بنابر این نزدیک به 4 هزار نفر کمبود دبیر ورزش در سطح کشور داریم.

وی تاکید می کند:در حال حاضر از طریق حق التدریس توانستیم این کمبود را جبران کنیم و 33 هزار دبیر تربیت بدنی در حال فعالیت اند البته این نیروها در همه استان ها به صورت متوازن جذب و توزیع نشده اند.

مدیر کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش یادآور می شود: توجه به درس  تربیت بدنی برای ما در مدارس روستایی و شهری فرقی نمی کند ولی اولویت با مناطقی است که جمعیت دانش آموزی بیشتر باشد.که معمولاً این تراکم در شهرها و حاشیه شهر ها بیشتر است.ما برای هر نوع مدرسه و فضای ورزشی در آموزش و پرورش شیوه نامه ایمن سازی  داریم که مدیر مدرسه باید به ضوابط آن دقت کند.

*همان هزار تومان سرانه ورزشی هم پرید

 همتی دبیر ورزش یکی از مدارس می گوید: سرانه هر دانش آموز در درس تربیت بدنی هزار تومان بود که این بودجه متاسفانه به موقع و کامل به حساب مدارس واریز نمی شود.از سویی آموزش و پرورش هم سالن های ورزشی در اختیارش را اجاره می دهد و حداقل برای هر یک ساعت و نیم به مبلغ 75000هزار تومان می گیرد اما سهم مدارس چقدر است؟متاسفانه یا خوشبختانه تربیت بدنی بیشترین سهم را در درآمدزایی آموزش و پرورش داراست و مدارس با کمک های والدین در این راستا می تواند گام بردارند. همتی تاکید می کند: ورزش می تواند در تمام امور پرورشی و حتی درسی و شکوفایی استعدادهای نهان باشد چه فایده که کمترین بها را به تربیت بدنی می دهند .

آقای محمدی که در منطقه محروم(ززوماهر) از توابع شهرستان الیگودرز بصورت دوشیفت در مقطع ابتدایی تدریس می کند می گوید:علیرغم اینکه آموزش باید همراه با پرورش باشد و ابزار و امکانات لازم هم باید برای دانش آموزان در دسترس باشد اما این دو مدرسه فقط یک توپ دارد وجالب اینجاست که این توپ در سال تحصیلی گذشته با همت دانش آموزان خریداری شده است .وی ادامه می دهد: البته شاگردانم از انجام بازی های محلی مثل هفت سنگ لذت کافی می برند ولی امیدوارم مشکلات آموزش و پرورش بصورت ریشه ای حل شود. به نظر وی به مساله ورزش در مناطق محروم به دلیل کمبود امکانات اصلاً اهمیت داده نمی شود درحالی که استعدادهای فراوانی در این گونه مناطق وجوددارد که شاید یک روزبرای کشور کسب افتخار کنند.

رشد همه ابعاد با هم

این معلم دلسوز سینا مریدی را مثال می زند و می گوید: این بازیکن جوان باشگاه فولاد خوزستان زادگاهش منطقه محروم (ززوماهر) و در استان لرستان است که با مهاجرت خانواده اش به شهرستان دزفول در استان خوزستان این استعداد پرورش پیدا کرد.به نظر وی انسان موجودی است که باید تمام ابعاد وجودش با هم رشد کنند تا به کمال و موفقیت برسد بنابر این بخشی از نیازهای او، مانند نیاز به ورزش و تخلیه انرژی باید مورد توجه قرار گیرد.

خانم نظریان مادر یکی از دانش آموزان هم به گزارشگر ما می گوید: دخترم در دبیرستان نمونه دولتی درس می خواند، امکانات مدرسه خوب است،وسایل لازم را دارند. اما معلم ورزش با آن ها کار نمی کند،به آن ها بازی یاد نمی دهد و فقط می گوید وسایل بیاورید و بروید گوشه ای بازی  کنید وقتی نسبت به مدرسه سال قبلش که ابتدایی بود مقایسه می کنم می بینم سال قبل امکانات و مربی بهتری داشتند .

 یکی از دبیران دبیرستان  هم می گوید: مدرسه ما از نظر امکانات در حد متوسط است اما دانش آموزان بیشتر ساعات ورزشی را صرف کلاس های تقویتی می کنند و معلم دروس تقویتی در ساعتی که دانش آموزان ورزش دارند درس هایی مانند ریاضی و دیگر درس ها را کار می کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.