قدس آنلاین - "نظام آموزش و پرورش پیش از انقلاب اسلامی هدف مشخصی نداشت و با استناد به گفته های استادان حوزه تعلیم و تربیت در آن زمان همچون دکتر کاردان و دکتر طوسی ، آموزش و پرورش در این دوره فلسفه مشخص و معینی نداشته است و درس هایی مانند ریاضی و فیزیک که در همه جای دنیا تدریس می شد در مدارس ما هم تدریس می شد."
وزیر آموزش و پرورش کشورمان در سال های 63 تا 67 با بیان این مطلب در گفت و گو با ما اضافه می کند: این نظام جهت دهی خاصی نداشت و هر کسی در کنکور قبول می شد ، می توانست وارد دانشگاه شود و دانش آموزان ضعیفتر هم به شکلی وارد ادارات و بازار کار می شدند .افزون بر این شرایط معلمان در آن زمان چندان رضایت بخش نبود.در زمان جنگ که ما با مشکل بودجه در دستگاه ها و بویژه آموزش و پرورش روبه رو شدیم، به محض اینکه موضوع را با معلمان در میان می گذاشتیم،کسی شکایتی نداشت و یک بار کسی به ما مراجعه نکرد که بخواهد از میزان حقوقش شکایت کند.همه معلمان پای کار بودند.بیش از 30هزار معلم به جبهه ها اعزام شدند و حتی برخی از آن ها در آن زمان جزو فرماندهان ارشد در این دوره تاریخی و سرنوشت ساز بودند و شماری از این عزیزان نیز مجروح، اسیر و شماری هم شهید شدند.
دکتر سید کاظم اکرمی در خصوص نقش معلمان زن در پس از انقلاب اسلامی نیز می گوید: زنان معلم نیز به نوبه خود در روزهای دفاع مقدس ایثارگری کردند.آن ها بدون اینکه ما بخشنامه ای به مدارس بفرستیم و نیازهای خود را اعلام کنیم هر هفته مقدار زیادی پول نقد،گردن بند، انگشتر و انواع طلا و جواهر اهدایی همین معلمان زن بود که به دست ما در وزارت آموزش و پرورش می رسید و ما آن را در اختیار هیات دولت می گذاشتیم.
وزیر پیشین آموزش و پرورش در ادامه می گوید:تحول آموزش و پرورش و فلسفه آموزش و پرورش بر اساس فرهنگ اسلامی از ابتدای انقلاب نوشته شد و شهید بهشتی و مرحوم سید کاظم موسوی و شهید رجایی هر سه تصمیم داشتند آن را با عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش بنویسند ولی متاسفانه حوادث 7تیر و 8 شهریور این عزیزان را از ما گرفت تا نوبت به من رسید و کلید آن را در مجلس زدیم و تحویل شورای انقلاب فرهنگی دادیم.در آن زمان مقام معظم رهبری رئیس جمهور بودند و دستور آن را دادند و طرح تصویب شد.
وی می افزاید:از لحاظ آموزشی هم در سال 1367 که سال های خدمت من در آموزش و پرورش بود، پس از تهیه سند بنیادی تحول آموزش و پرورش دارای یکسری مبانی و اصولی شد.از جمله در مورد تربیت معلمان هم مواردی اندیشیده شده بود .
دکتر اکرمی اضافه می کند:در پیش از انقلاب و پس از آن از لحاظ تعلیم و تربیت هم شرایط اجتماعی و فرهنگی به گونه ای بود که در هر شهر تعدادی از معلمان متعهد و متدین بودند که برای مردم شناخته شده و قابل اعتماد بودند.آن ها نه تنها در مدارس که در محله ها و مساجد هم فعال بودند و نقش تاثیر گذاری در پیروزی انقلاب و دوران جنگ داشتند.بنابر این پس از انقلاب اسلامی شهید رجایی امور تربیتی را به وجود آورد و من در دوران وزارتم در آموزش و پرورش با توجه به نقش مربیان امور تربیتی و ارتقای سطح کیفی و کمی عملکردشان با توجه به مسایل روانشناختی و اخلاقی برای آن ها دوره های آموزشی لازم را تدارک دیدیم.
از سویی شرایط انقلاب و جنگ روی نحوه تفکر و عملکرد معلمان نیز تاثیر گذار بود و این تاثیرات از معلمان به دانش آموزان منتقل شد و با توجه به این که در این دوران وزیر آموزش و پرورش بودم هیچ مشکل خاصی در آموزش و پرورش نداشتیم چون همه در یک جهت حرکت می کردیم و معلمان نقش زیادی در این دوران داشتند و کارها در این دستگاه به خوبی پیش می رفت.
پس از انقلاب،شیوه های نوین تدریس هم با توجه به رویدادها و تحولات جهانی تحت تاثیر قرار گرفت و از اکنون در بیشتر مدارس برای تدریس از وسایل الکترونیکی استفاده می شود و بحث هوشمندسازی مدارس حتی در روستاهای کشور در دست پیگیری و اقدام است البته باید به این نکته توجه داشت که یکی از نکات مهم در آموزش و پرورش استمرار سیاست های طرح ریزی شده است.
نظر شما