جامعه:سال‌های پیش، وقتی که قصد داشتیم بسته‌ای پستی را برای کسی ارسال کنیم، زمان زیادی طول می‌کشید تا بسته به وی تحویل داده شود. حتی وقتی نامه‌ای پستی را برای شخصی در همان شهری که بودیم ارسال می‌کردیم، حداقل یک هفته طول می‌کشید تا پستچی نامه را به دست شخص تحویل گیرنده برساند. به علاوه، زمانی که می‌خواستیم بسته‌ای را به کمک پیک موتوری ارسال کنیم، باید به سراغ تلفن می‌رفتیم و برای گیرآوردن یک پیک موتوری ساعت‌ها منتظر می‌ماندیم، در آخر هم به اندازه امروز از پیکی که برای ما فرستاده می‌شد، مطمئن نبودیم.

ارسال و تحویل آسان، ارمغان هیجان انگیز فناوری

رها واعظی: از زمانی که اینترنت وارد زندگی ما شد، ارسال و تحویل اسناد و مدارک کاغذی، بسته‌های سفارشی و حتی خریدهای روزانه، شکل دیگری به خود گرفت.

 ارسال و تحویل نامه و کارت پستال

سال‌ها پیش، برای ارسال نامه و یا تحویل گرفتن آن، باید مدت زمان زیادی منتظر می‌ماندیم. گاهی انتظار بیش از یک ماه طول می‌کشید و برخی نامه‌ها و کارت پستال‌ها به دلیل تغییر محل زندگی فرد گیرنده، به دست وی نمی‌رسید.

با ورود اینترنت به زندگی مردم و توسعه کاربردهای اینترنت، ارسال و تحویل نامه‌ها، کارت پستال‌ها و به طور کلی محموله‌های کاغذی بسیار آسان شد. با وجود اینکه استفاده از ایمیل برای ارسال بسیاری از نامه‌ها رواج یافت و بسیاری از درخواست‌ها به صورت سیستمی و آنلاین ارائه و همان زمان به سرعت تحویل داده می‌شد، اما باز هم کسانی بودند که اعتقاد داشتند ارسال نامه یا کارت پستال یا مدارک و اسناد، به صورت کاغذی و فیزیکی مطمئن‌تر است. به این ترتیب اگر برای ارسال و تحویل محموله خود شتاب داشتند، از پست هوایی یا ارسال سریع استفاده می‌کردند. این نوع محموله‌ها ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت به دست گیرنده می‌رسید و نیازی به انتظار طولانی نداشت. البته اگر عجله ای برای تحویل بسته وجود نداشت، با کمک پست عادی و فناوری‌های ثبت سیستمی، بسته بین سه تا پنج روز به گیرنده تحویل داده می‌شد.

ارسال و تحویل خریدهای غیرحضوری

زمانی که اینترنت حضور خود را در خانه‌ها تثبیت کرد، خریدهای آنلاین و غیرحضوری نیز رونق گرفت. رونق گرفتن این گونه خریدها به آن دلیل بود که اولاً همه محصولات در همه شهرها یافت نمی شد و ثانیاً در شهرهای بزرگ و شلوغ با استفاده در کشورهای پیشرفته‌تر، از هواپیماهای بدون سرنشین نیز برای تحویل سریع‌تر سفارشات اینترنتی استفاده می‌شود، بدین ترتیب دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی نیست و خطاهای انسانی نیز در تحویل یک خرید به مشتری کاهش خواهد یافت.از این امکان، دیگر نیازی به سفرهای درون شهری خسته کننده نبود.

نوع خریدهای غیرحضوری می‌توانست از شهری به شهر دیگر باشد و یا از سوپرمارکت محله تا در منزل باشد.

خریدهای غیرحضوری در دو گروه اینترنتی و تلفنی دسته بندی می‌شوند. در خریدهای تلفنی، فرد سفارش دهنده با استفاده از تلفن، کالاهای مورد نیاز خود را مثلا به سوپر مارکت محله سفارش می‌دهد، سپس سوپر مارکت به وسیله یک پیک و در همان زمان، کالاهای مشتری خود را به در منزل وی ارسال می‌کند و هزینه کالاها را تحویل می‌گیرد. اما در خریدهای اینترنتی که ممکن است با سیستم رایانه‌ای، اپلیکیشن گوشی هوشمند، اینستاگرام و یا تلگرام انجام شود، فرد پس از ارائه و ثبت سفارش خود و واریز وجه بعد از یک تا پنج روز کالای خود را در منزل تحویل می‌گیرد، البته برخی فروشگاه‌های اینترنتی امکان پرداخت در منزل را نیز دارند. زمان تحویل گرفتن کالای خریداری شده از روش اینترنتی بستگی به این دارد که در چه فاصله ای از فروشگاه مورد نظر قرار گرفته باشید. اگر در همان شهری باشید که محل استقرار فروشگاه یا نمایندگی آن است، کالا با استفاده از پیک به شما تحویل داده می‌شود، اما اگر در شهر دیگری باشید، کالا با استفاده از پست هوایی، پست زمینی، پست سفارشی و یا شرکت توزیع کننده‌ای که با فروشگاه قرارداد بسته است، به شما تحویل داده می‌شود.

در کشورهای پیشرفته‌تر، از هواپیماهای بدون سرنشین نیز برای تحویل سریع‌تر سفارشات اینترنتی استفاده می‌شود، بدین ترتیب دیگر نیازی به استفاده از نیروی انسانی نیست و خطاهای انسانی نیز در تحویل یک خرید به مشتری کاهش خواهد یافت.

 سفارش و تحویل غذا

این روزها، اپلیکیشن‌های سفارش غذا، کار را برای کسانی که سرشان خیلی شلوغ است، آسان کرده است.

پیش‌ترها برای سفارش غذا، باید با رستوران یا کترینگ مورد نظر خود تماس می‌گرفتیم و منتظر می‌ماندیم تا مسئول سفارشات، فهرست غذا را برای ما بخواند و سرانجام بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانستیم سفارش خود را ثبت کنیم. تازه اگر از قبل اشتراک رستوران مورد نظر را نگرفته بودیم، چندین دقیقه هم برای آنکه آدرس و تلفن خود را به فرد سفارش گیرنده بدهیم، طول می‌کشید. اما با توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن‌های اینترنتی، سفارش و تحویل غذا نیز آسان شده است.

این روزها اگر بخواهیم غذایی را سفارش دهیم، می‌توانیم حتی از روز قبل تعیین کنیم که چه ساعتی و در چه مکانی غذای مورد نظرمان به ما تحویل داده شود. تنها کافی است یک اپلیکیشن سفارش غذا بر روی گوشی خود نصب کنیم، سپس فهرست غذای رستوران‌های اطراف خود را بررسی کنیم، زمان لازم برای تحویل گرفتن غذا را مشاهده کنیم و سفارش خود را با چند کلیک ساده ثبت کنیم. به این ترتیب دیگر مانند گذشته برای تحویل گرفتن غذای سفارشی به دردسر نمی‌افتیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.