به گزارش «قدس آنلاین»، دولت در لایحه ای که دو هفته پیش به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و به عنوان لایحه «تفکیک» مشهور شده است از نمایندگان مجلس خواست تا بار دیگر وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، راه وشهرسازی و وزارت ورزش و جوانان که در سال ۱۳۹۱ ادغام شدند از هم تفکیک شوند و به پنج وزارت صنعت و معدن، وزارت بازرگانی، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت راه، وزارت ورزش و سازمان ملی جوانان تبدیل شوند؛ اما هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دو فوریت این طرح رای نداند و تنها یک فوریت آن به تصویب رسید؛ اتفاقی که به معنی بررسی طولانی مدت این طرح و خارج شدن آن از دستور کار مجلس در کوتاه مدت است، اتفاقی که برخلاف خواسته و برنامه ریزی دولت بود؛ زیرا مسئولان دولتی و شخص رئیس جمهور تصور می کردند با تصویب سریع این طرح تا شهریور که نوبت معرفی کابیه دوازدهم خواهد بود این تفکیک دوباره انجام خواهد شد و رئیس جمهور با توجه به شرایط جدید وزرا را معرفی خواهد کرد. درباره پیامدهای تفکیک وزارتخانه ها و چرایی تلاش دولت برای این تفکیک با منصور معظمی رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، گفت و گو کرده ایم:
نظر شما درباره تلاش دولت برای تفکیک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان چیست؟
به اعتقاد من هیچ مطالعه مدون و مستدلی راجع به ساختار اداری در کشورما وجود ندارد و اگر هم هست اعلام نشده؛ البته اگر بود نمی توانستیم شاهد این تصمیمات درباره ساختارهای اداری باشیم که در یک دولتی تصمیم بگیرند چند وزارتخانه و سازمان را ادغام کنند و در دولت بعدی دوباره به سمت تفکیک آن ها بروند؛ من به شخص برنامه کنونی دولت برای تفکیک وزارتخانه ها را به نوعی عقب گرد و برگشت به گذشته می دانم و فکر می کنم مثلا در بخش صنعت، معدن و تجارت در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا این بخش ها ادغام شده، هستند.
فکر می کنید این اتفاق در صورت تصویب نهایی مجلس، چه پیامدها و اثرات منفی در اقتصاد ایران خواهد داشت؟
بلاخره ساختار اداری ما یک ساختار بسیار بروکرات هست و اصلا چالاک نیست و حالا اگر ما کاری کنیم که این موضوع تشدید شود خوب طبیعی است که شرایط را سخت تر کرده ایم؛ گسترش بروکراسی حتما به افزایش بهروری در کشور کمکی نخواهد کرد و یا اینکه رضایت مندی برای مردم به وجود نخواهد آورد.
شما برخلاف حرکت دولت برای تفکیک چند وزارتخانه پیش از این از ضرورت ادغام وزارتخانه نفت و نیرو گفته بودید.
بله، معتقدم که دولت به جای تفکیک وزارتخانه ها باید به سمت ادغام وزارتخانه های دیگر از جمله نفت و نیرو و یا آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات حرکت کند. اعتقادم این است که اگر دولت به تغییر ساختارهای اداری فکر می کند الان زمان آن بود که به فکر ادغام وزارت نفت و نیرو باشد، اتفاقی که برای پویایی و بالارفتن بهره وری در کشور حتما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این موضوع بسیار مهم تر از تفکیکی است که دولت هم اکنون به دنبال آن هست، موضوعی که البته به نظر نمی رسد اصلا دولت دنبال آن باشد و علاقه مندی روی آن داشته باشد. علاوه بر این به اعتقاد من ادغام وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش هم که کاملا مرتبط با هم هستند می تواند اتفاق مهمی باشد زیرا این دو وزارتخانه ماموریت و هدفشان در یک راستا است.
فکر می کنید، دولت چرا به جای ادغام وزارتخانه های جدید به دنبال تفکیک است؟
نمی داند چرا دولت به سمت تفکیک وزارتخانه ها رفت و لایحه را به مجلس اراده داد ولی این تصمیمات را دولت مردان گرفته اند و ضمن اینکه به آن تصمیم احترام می گذارم ولی فکر نمی کنیم که این تصمیم کارشناسی باشد.
نظر شما