به گزارش «قدس آنلاین»، کاظم دوست حسینی، عضو اتاق بازرگانی از آغاز صادرات مواد غذایی ایران به قطر خبر داد و بیان داشت:
«اکنون اتاق های بازرگانی فعال شده و محموله هایی ارسال شد که البته رقم قابل توجهی نیست. قطر حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار واردات در مواد غذایی دارد و عمده این کالاها در ایران قابل تولید و صادرات است ولی رقم قابل توجهی نیست. اگر این وضعیت سیاسی قطر پیش برود می توانیم حداقل ۱۰ میلیارد دلار به آن جا صادرات داشته باشیم».
کارشناس مسائل اقتصادی، فعال شدن اتاق های بازرگانی را راهکار بهتر شدن صادرات ایران به قطر عنوان کرد و ادامه داد:
«قیمت تمام شده کالاهای ترک بیشتر از کالاهای ایران است ولی آن ها به سبب داشتن زیر ساخت های مناسب صادرات بیشتری دارند. حتی در تنش میان روسیه و ترکیه نیز نتوانستیم از فرصت استفاده کنیم. ایران می توانست در زمینه مواد غذایی به روسیه صادرات داشته باشد ولی به سبب ناآشنا بودن به بازار روسیه، پایین بودن کیفیت کالاها و عدم ارتباط اتاق بازرگان های هر دو کشور سبب شد ترک ها مجددا به بازار روسیه بازگشتند».
دوست حسینی با تأکید بر تقویت بخش های خصوصی برای برقراری روابط تجاری با قطر در حوزه کالاهای مصرفی گفت:
«میزان واردات قطر بسیار گسترده است و می توان در حوزه بلند مدت به آن ها صادرات داشت. از سوی دیگر قطر در آینده جام جهانی را در پیش داشته و فعالیت های عمرانی فراوانی دارد که فرصت خوبی برای صادرات است. مسائل سیاسی و اقتصادی به یک دیگر پیوند خورد و ممکن است همین مسائل اقتصادی در آینده سبب بهبود هرچه بیشتر و توسعه روابط سیاسی میان ایران و قطر گردد».
عضو اتاق بازرگانی، میزان صادرات بخش خصوصی در سال را ۴۰ میلیارد دلار برشمرد و گفت:
«شرایط برای داشتن سهم خوب در بازار قطر فراهم است».
دوست حسینی بر بی توجهی قطری ها به کالای ایرانی به سبب پایین بودن کیفیت آن ها تأکید کرد و گفت: «قطری ها کالاهای ترکی را نیز به عنوان کالاهای باکیفیت نمی شناسند. واردات آن ها نیز از کشورهای پیشرفته صنعتی بوده و اگر بخواهیم با آن ها رقابت کنیم باید سطح کیفیت محصولات را بالا ببریم. خود تجار نیز به معرفی کالاهای ایرانی بپردازند. مواد غذایی ایران را کشورهای عربی مانند کویت، عربستان و امارات به عنوان کالای با کیفیت می شناختند ولی در قطر حضور زیادی نداشتیم و می توانیم در آن بازار نیز ورود داشته باشیم. ارسال کالاهای با کیفیت به قطر ضامن حضور بلند مدت ایران در این عرصه است».
این کارشناس اقتصادی، روابط سیاسی را راهگشای روابط اقتصادی عنوان کرد و گفت:
«باید کالاهای ما به قدری خرید داشته باشد که بتوانیم در کنار آن ها امتیازهای سیاسی نیز بگیریم. در نهادهای صادراتی ما باید روابط قوی اقتصادی منجر به روابط سیاسی و بین المللی قوی شود».
منبع: استادنیوز
نظر شما