به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوبه جلسه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورخ ۱۳۹۶.۴.۲۶ در خصوص رفع مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی در جهت بهبود فضای کسب و کار را به وزارتخانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.
متن کامل این مصوبات به شرح ذیل است:
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
«ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» در جلسه سی و نهم مورخ ۲۶/۴/۱۳۹۶ به استناد مفاد مصوبه شماره ۸۵۰۰۱/ت۵۲۴۴۲ هـ مورخ ۳۱/۶/۱۳۹۴ هیئت محترم وزیران و در راستای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، به منظور رفع مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی با سازمان تأمین اجتماعی و مساعدت در جهت بهبود فضای کسب و کار، امنیت سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال، در اجرای مواد ۳۹ و ۱۰۱ قانون تأمین اجتماعی مصوب نمود؛
۱- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است لیست حقوق و دستمزد ارسالی کارفرمایان را حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ دریافت، مورد رسیدگی قرار داده و در صورتی که از لحاظ تعداد بیمهشدگان یا میزان دستمزد یا حقوق یا کار (مدت اشتغال) نقص یا اختلافی مشاهده نماید، مراتب را به کارفرما ابلاغ و مابهالتفاوت را وصول نماید. رسیدگی و بازرسی از دفاتر و مدارک کارفرمایان صرفاً محدود به آن بخش از دفاتر میباشد که مرتبط با حقوق و مزایای کارکنان و پیمانها است.
۲- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است در صورت شکایت هر یک از کارکنان کارگاه مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه در مدت اشتغال با استناد به ماده ۴۷ قانون تأمین اجتماعی و نظر بازرسی یا مندرجات دفاتر قانونی، حق بیمه فرد یا افراد شاکی را مورد مطالبه قرار دهد.
۳- در موارد عدم ارایه پیمانها توسط کارفرما با رعایت مفاد ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی، بازرسی مندرجات دفاتر قانونی توسط بازرس ملاک مطالبات سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود.
۴- بازرسی مندرجات دفاتر قانونی صرفاً در بازه یکسال قبل از ارایه آخرین لیست ارسالی کارفرمایان مجاز است.
۵- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است لیست بیمه شدگان را به تفکیک کارگاههای محل اشتغال در یک سامانه الکترونیک نگهداری نماید. تمامی طرفهای قرارداد مکلفند لیست بیمهشدگان و پیمانهای خود را در سامانه مزبور ثبت نمایند.
بدینوسیله مراتب فوق برای اجرا ابلاغ میشود.
اسحاق جهانگیری
نظر شما