تحولات لبنان و فلسطین

معاون سابق مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: اگر واقعا سوالات آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد مشابه سوالات آزمون ریون باشد قطعا اعتبار آزمون دچار خدشه می‌شود.

تکراری بودن سؤالات اعتبار آزمون را زیر سؤال برد

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، روز (جمعه ۵ مرداد) آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد با حضور دانش‌آموزان متقاضی برگزار شد اما با پایان آزمون، داوطلبان از یکسان بودن سؤالات با آزمون ریون خبر دادند به گونه‌ای که سؤالات آزمون در کتاب‌های کمک آموزشی برخی مؤسسات خصوصی وسایت ریون با پاسخ تشریحی قابل دسترسی بود و حتی داوطلبان روزهای قبل از آزمون با یکبار جست و جو در فضای مجازی برای سؤالات هوش می‌توانستند به کل سؤالات آزمون دست یابند.

هم‌اکنون این ابهام برای بسیاری از دانش‌آموان پیش آمده است که اگر فردی با یک‌بار جست‌وجو به سؤالات آزمون ریون پاسخ داده باشد در این صورت آیا اعتبار آزمون ورودی مدارس سمپاد زیر سوال نمی‌رود؟ بچه‌هایی که برای آماده شدن به مؤسسات خصوصی رفته بودند و سؤالات آزمون ریون با جواب تشریحی در اختیار آنها قرار گرفته بود، شانس قبولی بیشتری در آزمون ورودی مدارس سمپاد ندارند؟

در همین رابطه، محمد نستوه معاون سابق مرکز ملی استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه اگر واقعاً سؤالات آزمون ورودی مدارس سمپاد تکراری باشد و قبلا دانش‌آموزان آن را مشاهده کرده باشند این آزمون نمی‌تواند ملاک درستی برای استعدادیابی باشد، گفت: پشت سر این قضیه حرف و حدیث‌های زیادی ایجاد خواهد شد. آزمون تست ریون به لحاظ روایی بررسی و سنجیده شده است و از نظر جهانی دارای اعتبار است اما برای سنجش استعداد دانش‌آموزان زمانی مفید خواهد بود که تکرار نشده باشد و دانش‌آموزان قبلاً آن را کار نکرده باشند.

معاون سابق مرکز ملی استعدادهای درخشان ادامه داد: اگر واقعا سوالات آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد مشابه سؤالات آزمون ریون باشد قطعاً اعتبار آزمون دچار خدشه می‌شود هرچند که آزمون ریون دارای اعتبار بین‌المللی است اما نیاز است سوالات آن مجدد طراحی شده باشد.

نستوه در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش هزینه و کارشناس لازم برای طراحی سؤالات را نداشت به همین دلیل از سؤالات تکراری استفاده کرده است؟ گفت: آموزش و پرورش هم هزینه مورد نیاز و هم کارشناس متخصص دارد به نظر می‌رسید امسال سال نخستی بود که تجربه چنین آزمونی را داشتند و می‌خواستند ملاک حداقلی برای ورود به مدارس سمپاد داشته باشند اما روش انتخاب دانش‌آموزان مستعد براین اساس دچار مشکل شد.

 وی بیان کرد: نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد، افرادی که در این آزمون پذیرفته می‌شوند مستعد هستند چرا که روش استعدادیابی آنها صحیح نبوده است و دانش‌آموزانی که قبلا سوالات را کار کرده بودند آسانتر به آن جواب دادند بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که مستعدتر هستند.

نستوه افزود: آموزش و پرورش  تصمیم داشت برای جذب دانش‌آموز در پایه هفتم  مدارس سمپاد آزمون ورودی را حذف کند اما روشی که پیش گرفته شد نیز به نوعی آزمون بود بنابراین می‌توان گفت که بهترین آزمون همان روشی است که در چند سال گذشته انجام و سوالات متناسب با استعداد دانش‌آموزان طراحی می‌شد.

وی بیان کرد:  در روش گذشته ۳۰ درصد سؤالات به سنجش هوش و استعداد تحصیلی اختصاص داشت که به صورت تحلیلی طراحی می‌شد به نظر می‌رسد آموزش و پرورش یا باید آزمون را کلا حذف و براساس سنوات تحصیلی اقدام کند یا روش پیشین را در جذب دانش‌آموزان مدارس سمپاد به کار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.