به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی صدا و سیما، معاون سیمای رسانه ملی طی یادداشتی مأموریتهای اصلی و سیاست های راهبردی رسانه ملی در جهت تلاش برای اتحاد و مقابله با تفرقه را تشریح کرد.
متن یادداشت به شرح زیر است:
یکی از کارکردهای سرنوشت ساز رسانه های جمعی در هر کشور، تقویت وحدت و همدلی بین مردم آن مرز و بوم است. چنین انتظاری از رسانه ها در کشوری مانند ایران که از اقلیت ها، مذاهب و قومیت های متنوع تشکیل شده از اهمیت افزون تری برخوردار است. به همین دلیل نیز «رسانه ملی» به عنوان رسانه ای که بیشترین ضریب نفوذ و گستره مخاطب را در سراسر کشور دارد، تلاش برای اتحاد و مقابله با تفرقه را به عنوان یکی از ماموریت های اصلی و سیاست های راهبردی خود سرلوحه عمل قرار داده است.
این مهم از آنجا ضرورت دارد که از یک سو، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و نیز مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)، هر گونه تخطی از وحدت در دو سطح ملی و اسلامی را محکوم و عامل آسیب دانسته اند و از سوی دیگر، دولت های متخاصم با کشور عزیزمان و رسانه های وابسته به آن ها در تمام 40 سال گذشته، نهایت تلاش خود را بر تفرقه افکنی و گسست به کار بسته اند و به هر بهانه ای در ایجاد تفرقه بین ایرانیان فعالیت می کنند؛ به ویژه رسانه هایی که در انگلیس هدایت می شوند، انواع ترفندها را با هدف تفرقه افکنی بین مذاهب مختلف به کار می گیرند. در طول سال های گذشته حتی شبکه هایی مختص توهین به مقدسات گروه های مختلف مذهبی توسط دولت های غربی راه اندازی شده است.
با چنین پیش زمینه هایی، رسانه ملی، ضمن حفظ منافع ملی، همواره بر اصل اساسی وحدت و احترام به مقدسات برادران و خواهران و علمای بزرگوار اهل سنت تاکید داشته و دارد؛ به همین دلیل نیز معاونت سیما، خود را موظف به این مهم می داند که برنامه ها و محصولات خود را منطبق با این اهداف تنظیم و تولید کند. بدون تردید، پاک و خالص ترین رسانه در حفظ احترام به مذاهب و ادیان مختلف، رسانه ملی است چون اساسا تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، همه ایرانیان از هر طیف و گروهی را یک خانواده می داند. تعهد به اصل وحدت و احترام به ارزش های اهل سنت منجر به برخورد قاطع سازمانی در عالی ترین سطح و نیز طرح شکایت از مداح هتاک عامل جسارت به مقدسات اهل سنت در یک برنامه زنده تلویزیونی(خارج از اراده مدیران سازمان)شد و به هیچ وجه اجازه داده نشد خواب بدخواهان نظام و تفرقه افکنان تعبیر شود.
این رویکرد درباره اقوام کشورمان نیز صدق می کند. سیاست و راهبرد رسانه ملی از ابتدای فعالیت خود تاکنون، همگرایی قومیت های متنوع کشور بوده است. گرایشی که در برنامه های نمایشی و سریال های تلویزیونی نیز به خوبی دیده می شود. نمونه بارز این سیاستگذاری در پربیننده ترین سریال نوروز امسال یعنی «نون خ» دیده شد. سریالی که زیبایی ها و جلوه های فرهنگی یکی از اقوام اصیل ایرانی یعنی قوم کرد و منطقه کردستان را به تصویر کشید. منطقه ای که ازقضا اکثریت مردم آن را اهل سنت تشکیل می دهند.
انتهای پیام/
نظر شما