قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: مدتی است بازار مشهد از نظر عرضه لاستیک خودروهای سبک دچار کمبود شده و قیمت آن رشد فزایندهای داشته است. این در حالی است که مسئولان میگویند لاستیک به حد کافی وجود دارد و نیاز کشور تامین شده است اما اینکه چرا لاستیک در انبارها مانده و تولیدکنندگان از عرضه آن خودداری میکنند سئوالی است که محمدکاظم جنتی رئیس اتحادیه تعمیرکاران و فروشندگان لاستیک مشهد درباره آن به قدس آنلاین توضیح میدهد.
قدس آنلاین: مشکل لاستیک از کجا شروع شد؟ از قیمت دلار یا کاهش واردات؟
جنتی: از زمانی که تحریمها علیه کشورمان آغاز شد همین قضیه یک عامل روانی برای مصرف کنندگان ایجاد کرد که اگر احتیاجی هم به لاستیک نداشت برای تهیه آن اقدام کرد و همین عامل خود باعث یکسری تنش ها در بازار شد. در صورتی که لاستیک از زمان شروع تحریمها هم با هیچ کمبودی مواجه نبود و در حال حاضر هم که بیشترین مقدار تولید و بهترین کیفیتها را در بازار فروش لاستیک داریم. ولی متاسفانه این ذهنیت اشتباه در مصرف کننده باعث شد که تقاضا خیلی بیشتر از عرضه باشد و برخی فکر کنند کمبودی وجود دارد در حالیکه اصلا همچین چیزی وجود نداشته و ندارد.
قدس آنلاین: لاستیک داخلی به لحاظ کیفی در چه وضعیتی هستند؟
جنتی: یکی دو کارخانه هستند که لاستیکهای خیلی خوبی تولید میکنند و حتی میتوانم به جرات بگویم که توان رقابتی با خیلی از لاستیکهای خارجی را دارند.
قدس آنلاین: به لحاظ قیمتی در چه وضعیتی قرار دارند؟ آیا در سال جاری افزایش قیمتی هم داشته اند؟
جنتی:کارخانجات تولید کننده لاستیک در برج ۱۰ سال ۹۷ حدود ۲۲ درصد به قیمت لاستیک های تولیدیشان اضافه کردند که البته همین مقدار افزایش قیمتی هم باعث شد که لاستیک ایرانی فاصله قیمتی فاحشی را با نمونه خارجیاش پیدا کند. مجددا در ۳۰ خرداد امسال حدود ۲۲ درصد دیگر علاه بر قیمت پارسال بر قیمت لاستیک داخلی اضافه شد. که در مجموع لاستیک حدود ۴۵ درصد افزایش قیمتی پیدا کرد. ولی با این حال هنوز لاستیک ایرانی و خارجی فاصله قیمتی نسبتا زیادی با هم دارند. نکته دیگر با وجود اینکه توان خرید مردم پایین آمده است اما همچنان تمایل برای خرید جنس ایرانی وجود دارد.
قدس آنلاین: ولی ظاهرا این ارز ۴۲۰۰ تومانی به جای اینکه حلال مشکلات باشد بیشتر بر میزان مشکلات مصرف کننده لاستیک ایرانی افزوده است.
جنتی: بله دقیقا. به دلیل همین فاصله قیمتی که بین لاستیک ایرانی و خارجی ایجاد شده است هم اتحادیه درگیر این قضیه شده است و هم سازمان بازرسی.
قدس آنلاین: چند درصد از لاستیکهای موجود در بازار خارجی هستند؟
جنتی: حدود ۶۰ درصد از کل نیاز جامعه از تولید کارخانجات داخلی تامین میشود و ما بقی وارد میشود.
قدس آنلاین: پیشنهاد اتحادیه برای حل مشکل لاستیک چیست؟
جنتی: چنانکه واردات لاستیک گمرکی حذف شود قیمتها متناسب میشود و توان مردم هم برای خرید لاستیک بالا میرود. به نظر من باید مسئولین بیایند ارز دولتی را از لاستیک حذف کنند. چون در آن زمان این امتیاز را برای ملاحظه احوالات کامیون داران دادند که نباید داده می شد چون من معتقدم کامیون داری که قیمت حمل بارشان را افزایش داده اند دلیلی ندارد که لاستیک ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند. مسئولین باید بیایند و اجازه بدهند وارد کننده مواد اولیه لاستیک را با ارز نیمایی وارد کند.
قدس آنلاین: افزایش قیمت لاستیک داخلی بیشتر است یا داخلی؟ چرا با وجود ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی باز هم قیمت لاستیک بالا است؟ چرا بعد از افت قیمت ارز لاستیک همچنان گران است؟
جنتی: افزایش قیمت در لاستیکهای خارجی به مراتب بیشتر است چون لاستیکهای داخلی از ارز ۴۲۰۰ استفاده میکنند.
در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم نخیر لاستیک اصلا نباید افت قیمتی وجود داشته باشد چون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود و این ارز هم باید یک قیمت ثابت داشته باشد این افزایشها برای دستمزدها، حاملها انرژی و...اعمال شده است.
قدس آنلاین:آیا در توزیع لاستیک عدالت رعایت میشود؟
جنتی: در حد معمول بله. دربخش کامیون داران بسیار دقیق و مرتب است.
قدس آنلاین: لاستیک چه مقدار در هزینه کامیون داران تاثیر دارد؟
جنتی: همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردم چون لاستیک کامیون داران با ارز ۴۲۰۰ وارد میشود تاثیری در هزینه هایشان ندارد.
قدس آنلاین: آیا تشکلهای صنفی در توزیع لاستیک نقش دارد؟
جنتی: بله. در بخش کامیون دارها این تشکل های صنفی نقش مستقیمی دارند ولی این توزیع برای خودرو های سواری توسط نمایندگی هایی که در سطح شهر قرار دارد انجام می شود. ما در حال حاضرحدود ۳۲ نمایندگی در سطح شهر داریم که وظیفه این مهم را بر عهده دارند.
انتهای خبر/
نظر شما