گروه هنر / تکتم بهاردوست - اگرسریال «کیف انگلیسی» را دیده باشید با دست پخت «سیدضیاءالدین دری» آشنا هستید و اگر مخاطب سینما باشید او را با فیلمهای سینمایی چون «من و دبورا»، «عشق ممنوع»، «لژیون»، «باد و شقایق»، «سینما و سینماست» و «صاعقه» می‌شناسید.<BR>

 «کلاه پهلوی» بر سر تلویزیون

 

اما همانطورکه گفتم اکثر مردم دری را با ساخت سریال تاریخی «کیف انگلیسی» می‌شناسند، سریالی که توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. دری در این سریال دوران پهلوی دوم را در مضمونی عاشقانه روایت کرده است.
«کیف انگلیسی» سریالی تاریخی، دراماتیک و تأثیرگذاری بود که با آهنگ سازی فرهاد فخرالدینی توانست به یکی از ماندگارترین سریالهای تلویزیون تبدیل شود؛ سریالی که به گفته خود ضیاءالدین دری از لابه‌لای خاطرات واقعی پدرش به صفحه تلویزیون آمد.
اما چند سالی است که با تمام شدن «کیف انگلیسی» زمزمه‌های تولید و پخش سریال تاریخی دیگری از کارگردان آن اثر به گوش می رسد و این بار«کلاه پهلوی»، نامی جذاب که همانطور که از اسم اثر هم پیداست، قرار است یکسری اتفاقات را دردوران پهلوی به تصویر بکشد. سریال «کلاه پهلوی» قرار بود خرداد ماه سال جاری به شبکه اول بیاید، اما به دلیل تداخل با پخش سریال «مختارنامه» این کار میسر نشد. حال قرار است این سریال تاریخی و درجه «الف» که فرآیند نگارش و تولید آن 10 سال به طول انجامیده، از17شهریورماه هر جمعه روی آنتن شبکه اول برود.
هر چند پیش از این گزارشی نسبتاً مفصل از روند تولید این سریال را در همین صفحه تقدیم حضور علاقه‌مندان کردیم، ولی بد ندیدیم که با نزدیک شدن به زمان پخش این سریال کمی به عقب‌تر برگردیم و به فرآیند ساخت ده ساله این اثر نگاهی بیندازیم.

فرآیند طولانی برای یک اثر تاریخی
طرح وایده اولیه سریالی که اصلاً قرار نبود سریال باشد وتصمیم بر این بود که یک فیلم سینمایی از آن ساخته شود در سال 61 ریخته شد، ولی بعد از آنکه تصمیم برای سریال شدن آن گرفته شد کار نگارش آن به طور رسمی به سال 80بر می گردد.
فیلمنامه ای که قرار بود ظرف سه سال نوشته شود، بیش از این زمان به طول انجامید. در آن سال‌ها طرح فیلمنامه را به سازمان صدا و سیما ارایه داد و تصویب شد. از سال 1383 تهیه کنندگی این کار به «محمدرضا تختکشیان» رسید؛ البته قبل از آن نیز برخی از دکورها انتخاب شده و بخش کوچکی از بافت قدیم تهران نیز اجرا شد.
در سال 1383 نیز با حضور تختکشیان به عنوان تهیه‌کننده، گروه کم‌کم شکل نهایی خود را گرفت و البته «محمدرضا شریفی‌نیا» با عنوان انتخاب بازیگران ازهمان ابتدا با ضیاءالدین دری همراه بود.ابتدا قرار بود تا بخشهای خارج از کشور این سریال فیلمبرداری شود که این امر محقق نشد و در نهایت گروه کار خود را با ضبط بخشهای ایران آغاز کرد و نهایتاً این سریال در15 تیر ماه سال 85 در 50 قسمت 50دقیقه ای کلید خورد.
هر چند که کارگردان از بخشهایی از دکورسریال «در چشم باد»هم استفاده کرده، ولی دکورهای اصلی «کلاه پهلوی» در شهرک سینمایی است و گروه در سال 86 به صورت کامل در آنجا مستقر شد.
داستان سریال «کلاه پهلوی» درباره جوانی است که درس می‌خواند و فرماندار شهر زادگاهش می‌شود، درست زمانی که فرمان کشف حجاب از سوی رضاخان صادر شده و او موظف به اجرای این فرمان است و این جوان تحصیلکرده قرار است در شهری که زندگی می کند برخی از خانه ها را ویران و بافت قدیمی را به بافت جدید تبدیل کند و خانه‌هایی مانند خانه‌های فرانسوی بسازد که در این فیلم این تغییر‌ها و تخریب بافت قدیمی تهران نشان داده شده است و این اتفاق نیز در شهرک سینمایی می‌افتد.
هر چند قرار بود، سه قسمت اولیه سریال در فرانسه وبا لوکیشن هایی که در آنجا درنظرگرفته شده بود وبا حضور 21بازیگر فرانسوی در کنار بازیگران ایرانی شروع شود، ولی این اتفاق در دو مرحله ودر سالهای 89 و90انجام شد.

دکتر صادقی، تقی زاده شد
حتما بازی زیبای قطب الدین صادقی را در سریال «کیف انگلیسی» ودر نقش عالی جناب پیرایش به عنوان یکی از چهره سیاسی آن زمان به خاطر دارید.او این بار و در سریال کلاه پهلوی ، تنها بازیگر ایرانی است که تمام بازی اش در فرانسه است و در ایران هیچ بازی نداشته است.صادقی در این سریال نقش سفیر ایران در فرانسه را بازی کرده و در نقش «تقی‌زاده» ظاهر شده است.کلاه پهلوی سریال پربازیگری است 210 بازیگر زن و مرد در کلاه پهلوی که شامل 150 بازیگر اصلی و فرعی مرد و 70 بازیگر اصلی و فرعی زن حضور دارند.
کلاه پهلوی پر است از بازیگران چهره، بازیگرانی که هر کدام برای خود وزنه ای محسوب می شوند. چهره هایی چون داریوش فرهنگ، امین حیایی، داوود رشیدی، محمدرضا شریفی‌نیا، رضا کیانیان، سیروس گرجستانی، حسام نواب صفوی، داریوش کاردان، شقایق‌فراهانی، گوهر خیراندیش، مریلا زارعی، ماه‌چهره خلیلی، نیلوفر خوش‌خلق و....
اما نکته قابل توجه این سریال که از همان ابتدا با حاشیه ها وسر وصدا های زیادی همراه بود واگذاری نقش اصلی به یک بازیگر مبتدی بود. «امیر علی دانایی» چهره ای که با تصمیم وهدایت ضیاءالدین دری قرار است، نقش «فرخ» کاراکتر اصلی را ایفا کند.
طبق شنیده ها20 تا 25 قسمت اول این سریال تاریخی به شبکه اول سیما تحویل داده شده و به همین دلیل همزمان با کارهای دیگر، کار تدوین و صداگذاری و امور فنی و لابراتواری قسمت‌های اولیه به صورت همزمان آغاز شده و به صورت همزمان نیز کار موسیقی این سریال انجام می‌شود که البته هنوزوبا توجه به نزدیک شدن به زمان پخش سریال، تیتراژاثر هنوز آماده نیست! گفتنی است این سریال از جمله 17شهریور از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.