تحولات منطقه

آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت صبح امروز (دوشنبه ۱۸ آذر) برگزار شد.

افتتاح جشنواره «سینماحقیقت» با اعلام هنرمند ۹۱ ساله + برنامه روز نخست
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت صبح امروز (دوشنبه ۱۸ آذر) با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد. محمد حمیدی‌مقدم (دبیر جشنواره)، منوچهر انور، محمدرضا اصلانی، حسین ترابی، منوچهر طیاب، احمد ضابطی جهرمی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی)، محمود اربابی (معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی)، لادن طاهری (مدیر فیلمخانه ملی ایران)، فرشاد فداییان، ارد عطارپور، بابک کریمی و جمعی از اهالی سینمای مستند و رسانه از جمله حاضران در این مراسم بودند.

حمیدی‌مقدم ضمن خوشامدگویی به مستندسازان و اهالی رسانه حاضر در مراسم گفت: بسیار مفتخرم که خانواده سینمای مستند من را به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینماحقیقت پذیرفته اند، جشنواره‌ای که ۱۲ دوره خود را با ثبات و کیفیت بسیار عالی سپری کرده است و از آقایان محمد آفریده، شفیع‌ آقامحمدیان و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیران دوره گذشته قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: از این دوره مسیر استانداردسازی جشنواره سینماحقیقت را آغاز کردیم که شاید این آغاز تا حدودی متفاوت باشد. از جمله موضوعات در فرآیند استانداردسازی مسئله ورود به جشنواره است که از شاخصه‌های جشنواره‌های مطرح و بین‌المللی محسوب می‌شود. به منظور جلوگیری از شلوغی بیش از اندازه این رویداد سینمایی قرار شد تا اهالی سینمای مستند و رسانه برای دریافت کارت ثبت نام کرده و بتوانند به صورت رایگان بلیت تهیه کنند. همچنین بخشی از ظرفیت سالن‌های جشنواره به علاقه‌مندان سینمای مستند تعلق گرفته است تا با خرید بلیت به تماشای آثار جشنواره بنشینند.

دبیر جشنواره سینماحقیقت تاکید کرد: یکی از اتفاقات مهم امسال اضافه شدن سالن موزه سینما به جشنواره در طی برگزاری این رویداد هنری است. گسترش مخاطبان سینمای مستند در شهرستان‌ها برای ما اتفاق بسیار خوشایندی است. با 20 استان تعامل داشتیم تا  برگزیده جشنواره سینماحقیقت برای مخاطبان در این مناطق نمایش داده شود. به نظرم امسال سال سینمای مستند ایران بود، از جمله حرکت نوگرایانه انتخاب یک فیلم مستند به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار که حرکتی بزرگ و پیشرو برای سینمای ایران بود.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: اتفاق دوم که شاید رسانه‌ها از آن گذشتند، دریافت سه جایزه مهم از مهم‌ترین جشنواره مستند جهان ایدفا بود که آقای مهرداد اسکویی و دو تن دیگر از مستندسازان ایران در بخش بلند، نیمه بلند و کوتاه توانستند جوایز اصلی را دریافت کنند، این اتفاقات نشانگر این است که سینمای مستند ما حرکت رو به رو شدی دارد. مستند در ایران از حالت داخلی و گنجه‌ای خارج و جهانی شده است، سینمایی بی‌ادعا و کم هزینه که در جهان آن را می شناسند. امیدوارم این رشد و پویایی در بین سینماگران سینمای مستند همچنان پایدار باشد.

وی افزود: بخش‌های مختلفی را برای جشنواره تدارک دیده‌ایم و توانستیم با توجه به شرایط سخت این روزها میزبان مهمانان خارجی باشیم. بخش‌هایی چون کارگاه‌ها، بازار، پیچینگ پنل و ... قرار است با حضور سینماگران خارجی برگزار شود تا ما به ارزیابی درستی از وضعیت بومی سینمای خود نسبت به سینمای جهان برسیم.

دبیر جشنواره درباره تمرکز بر سندنگاری جشنواره امسال بیان کرد: ما بر هویت سندی و سندنگاری سینمای مستند تاکید داریم و با توجه به تعامل فیلمخانه سینمای ایران با جشنواره سینماحقیقت، راش‌ها و تصاویر دیده نشده از مستند «باد صبا» به عنوان هدیه افتتاحیه جشنواره به نمایش درخواهد آمد، شاید ما تنها شنیده‌هایی از جمله صدای ماندگار استاد منوچهر انور را از این فیلم به یاد داشته باشیم. از مدیر فیلمخانه ایران بابت این هدیه بسیار سپاسگزارم.

وی در پایان گفت: امیدوارم از این رویداد لذت ببرید و ما را در جشنواره سینماحقیقت که رویدادی متعلق به خانواده بزرگ سینمای مستند ایران است همراهی کنید.

آغاز سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت با اعلام هنرمند ۹۱ ساله

در ادامه منوچهر انور در سخنانی درباره مستند «باد صبا» گفت: مرحوم لاموریس بسیار برای تولید این پروژه اذیت شد، تمایل داشت نریشن انگلیسی مستند را اولوسن ولز بخواند اما به او گفته بودند که ما در ایران کسی را داریم که می‌تواند این کار را انجام دهد. دوستانی در ایران داشت که او را راهنمایی کردند تا عنوان «باد صبا» را برای این فیلم انتخاب کند، او سپس به دوست مشترکی که داشتیم مراجعه کرد و از اینکه به او پیشنهاد شد تا یک ایرانی نریشن انگلیسی فیلم را بگوید گلایه‌مند بود. در نهایت قرار ملاقاتی گذاشتیم و وقتی فهمید من فیلم هم ساختم خشنود شد و متنی را برای تست به من داد که به انگلیسی خواندم و مورد قبولش واقع شد.

وی ادامه داد: او بسیار آدم نازنین و شریفی بود و دوست داشت فیلم حالت دراماتیک داشته باشد، البته برای من چندان مطلوب نبود اما به احترام او انجام دادم.

این هنرمند در پاسخ به اینکه چطور می توان در سن ۹۱ سالگی همچنان با شور و عشق زندگی کرد، گفت: به نظرم مفهومی به نام عشق به فرهنگ ما معنا می‌دهد و فکر می کنم با عشق بتوان تا پایان عمر با آرامش زندگی کرد و شور و شوق داشت.

انور همچنین بیان کرد: من هم راش‌هایی که قرار است امروز به نمایش در بیاید را ندیدم و بسیار برای تماشای آن هیجان دارم.

سپس حمیدی‌مقدم (دبیر جشنواره)، محمدرضا اصلانی، منوچهر انور، حسین ترابی، بابک کریمی، منوچهر طیاب، احمد ضابطی جهرمی روی صحنه حضور پیدا کردند تا به صورت رسمی جشنواره سینماحقیقت را افتتاح کنند. انور این گونه آغاز سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت را اعلام کرد: خانم ها، آقایان؛ سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد.

در پایان ۲۵ دقیقه از راش های دیده نشده فیلم باد صبا برای حضار به نمایش درآمد.

* پیام صالحی به سیزدهمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سیزدهمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، گفت: سینمای مستند از توانمندی‌های متنوعی برخوردار است تا بازتاب‌دهنده فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و عرضه‌کننده‌ واقعیات این جامعه و نقد دلسوزانه این واقعیات باشد.

متن پیام سیدعباس صالحی به سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به شرح زیر است:

«سینمای مستند، ایمان و امید و تلاش را در بطن هر رخداد جستجوگرانه می‌کاود تا به کشف حقیقت، این یگانه گوهر تمامی دوران‌ها دست یابد. کثرتی که با تمام تنوع و گوناگونی، اندیشه و باور مخاطب را به سوی وحدت سوق می‌دهد و سرچشمه‌های زلال معرفت و اشراق را بر او نمایان می‌سازد.

سینمای مستند از توانمندی‌های متنوعی برخوردار است تا بازتاب‌دهنده فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و عرضه‌کننده واقعیات این جامعه و نقد دلسوزانه این واقعیات باشد. کوششی هنرمندانه در جهت گذار از این واقعیت‌ها به سمت حقیقت مطلوب و موعودی که در بطن هر واقعیتی نهفته است. این یعنی بازتاب دادن مهرورزی و دیگرخواهی، خوب دیدن و نگریستن به آن‌چه که هست، نه تمرکز صرف بر آن چه که نیست. در این راه سینمای مستند باعث می‌شود همدیگر را بیش‌تر بشناسیم و آگاهی دقیق‌تری نسبت به شرایط داشته باشیم. به این ترتیب می‌توانیم گام‌های استوارتری برداریم و این ضرورتی است که سینمای مستند کارآمدی فراوانی در آن دارد.

امید آن که در سایه عنایات پروردگار متعال، کوشش همه فعالان این عرصه به بار بنشیند و برکات آن هر روز بیش از پیش نمایان گردد.»

* فیلم‌هایی که در نخستین روز جشنواره سینماحقیقت به نمایش در می‌آیند

در نخستین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، بیش از 40 فیلم مستند در شش سالن پردیس سینمایی چارسو از صبح روز دوشنبه 18 آذر روی پرده می‌روند.

سالن شماره یک
 فیلم‌های «خانه سنگی» ساخته محمدعلی یزدان‌پرست، «آنها» اثر رضا عبیات، «قیچی» به کارگردانی الناز دیبافر سانس 14، «قصه دختران فروغ» ساخته خاطره حناچی سانس 16، «روزگار یک چهل ساله» اثر امین قدمی سانس 18، «فرزندان شب» ساخته بهروز نورانی‌پور سانس 20 در بخش مسابقه ملی و «به سلامتی» ساخته برونلا فیلی در بخش نمایش‌های ویژه سانس 22 در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو نمایش داده می‌شوند.

سالن شماره دو

برنامه نمایش فیلم‌های سالن دو به این شرح است: «روح پیتر سلرز» ساخته پیتر مداک در بخش پرتره سانس 18، «سقوط 64» اثر بهراد مهرجو در بخش خارج از مسابقه سانس 20 و «زنی در اسارت» به کارگردانی برنادت توزا ریتر در بخش آینه یک جشنواره: جشنواره مستند میلینیوم بلژیک سانس 22.

سالن شماره سه
فیلم‌های «بازی‌های خانگی» به کارگردانی آلیزا کوالنکو در بخش چشم‌انداز سینمای مستند کشورهای بالکان و بالتیک سانس 10:30، «بانوی اول» ساخته لارن گرینفیلد در بخش مسابقه بین‌الملل سانس 14، «زمین بازی پنجشنبه‌ها» اثر هری زرنیکی و «حیوانات از ‌نفس‌افتاده» به کارگردانی لی لی در بخش مسابقه بین‌الملل سانس 16، «وقتی بره‌ها شیر می‌شوند» به کارگردانی جان کاسبه در بخش مسابقه بین‌الملل سانس 18، «فلاویو- در ستایش فلاویو بوچی» ساخته ریکاردو زینا در بخش پرتره سانس 20 و «آرئو» به کارگردانی تاتو مورنو در بخش آینه یک جشنواره: جشنواره مستند میلینیوم بلژیک سانس 22 در سالن شماره سه نمایش داده می‌شوند.

سالن شماره چهار
برنامه سالن شماره چهار نیز به این شرح است: «بانوی واژه ها» اثر محمد طالبی  و «کمربندی» به کارگردانی محمود ذاکری در بخش خارج از مسابقه سانس 14، «بانو عصمت» ساخته محمد حبیبی منصور در بخش جایزه شهید آوینی سانس 16، «13 هزار قدم» اثر اشکان احمدی، «آهسته و آرام» ساخته دلاور دوستانیان و «عروسکان» به کارگردانی علی دلکاری در بخش مسابقه ملی سانس 18، «مهدی عراقی را بکش!» ساخته عبدالرضا نعمت‌اللهی در بخش جایزه شهید آوینی سانس 20، «عیسی» اثر احمد شریف‌زاده و «زیر گنبد مینا» ساخته بهروز ملبوس‌باف اصفهانی در بخش جایزه شهید آوینی سانس 22.

سالن شماره پنج

فیلم‌های «فرش چین» ساخته امیر منیری و «مهمانی خداحافظی» به کارگردانی لقمان خالدی در بخش مستندهای کارآفرینی سانس 14، «در کنار هم» اثر سیدمجتبی خیام‌الحسینی و «راویج» ساخته صادق داوری‌فر در بخش مستندهای کارآفرینی سانس 16،  «دیده‌بان و بانو» اثر محمد صفا و «تنها مدرس» ساخته معین شافعی در بخش جایزه شهید آوینی سانس 18، «خط نورانی» به کارگردانی نادر فرجی و «پرسنل اداره سوم» ساخته ایمان گودرزی در بخش جایزه شهید آوینی سانس 20 و «دیشب تو را دیدم که می‌خندیدی» به کارگردانی کاویچ نیانگ در بخش نمایش‌های ویژه سانس 22 در سالن شماره پنج روی پرده می‌روند.

سالن شماره شش
در سالن شماره شش هم مستندهای «قُرقبان» ساخته فتح‌اله امیری و نیما عسگری در بخش مسابقه ملی سانس 14، «تا شش مدت دیگر» به کارگردانی الهام مرتضوی و «آدور» اثر محمدصادق اسماعیلی در بخش مسابقه ملی سانس 16، «مهدی که به دنیا آمد» ساخته مشترک امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت در بخش جایزه شهید آوینی سانس 18، «آبشار» ساخته علی شهابی‌نژاد و «جمیله» به کارگردانی محمدباقر شاهین در بخش مسابقه ملی سانس 20 و «سوسن در سحر می‌شکفد» ساخته روح‌الله اکبری و «همه‌چیز درباره آرزو» به کارگردانی کتایون جهانگیری در بخش مسابقه ملی سانس 22 نمایش داده خواهند شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.