قدس آنلاین: جمالی نژاد در گفتوگو با ایسنا، در تشریح تخلفات انجام شده در سطح مدیریت شهری، شوراها و شهرداری ها گفت: قطعا شوراها وقتی می توانند موفق، نقش آفرین و تاثیرگذار باشند که نظام و سازمان ارگانیک درستی داشته باشند همانند بدن انسان که سلول ها در کنار هم قرار می گیرند و بافتها را تشکیل می دهند؛ بافتها دستگاه و اندام و نهایتا بدن انسان شکل میگیرد و اگر همه موارد به خوبی کنار هم قرار نگیرند و ارتباط سیستماتیکی نداشته باشند بدن انسان به درستی کار نخواهد کرد؛ شوراها نیز با قرارگیری کنار یکدیگر به شکلی صحیح و همراستا و منسجم نقش آفرین خواهند بود.
وی افزود: شوراهای روستا، شهر، بخش، شهرستان، استان و نهایتا شورای عالی استانها به عنوان بالاترین نهاد شورایی کشور که ظرفیت ارائه طرح را دارد، نیازمند آموزش هستند و این آموزش باید قبل، حین و بعد انتخابات شوراها وجود داشته باشد. باید افرادی که قصد ورود به حوزه شوراها را دارند با وظایف و قانون و حدود شوراها آشنا باشند.
وی ادامه داد: در جامعه شورایی کشور با جمعیت بیش از ۱۲۰ هزار نفر عضو روبرو هستیم هرچند که حتی یک تخلف برای ما زیاد است اما تاحدی نسبت به جامعه آماری ما تخلفات اندک بوده است، در حقیقت در حدود ۰.۱ درصد برای سلب عضویت ها بوده؛ با این حال باید نظارت ها به شکلی دقیق تر و جدی تر پیگیری و اعمال شود. وزیر کشور نیز بر اعمال جدی تر نظارتها همواره تاکید دارند.
معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر گستردگی مجموعه وزارت کشور افزود: باید نظارتهای خود را یکپارچه و سامانهای کنیم. بی تردید نظارتهای سیستمی به صورت انفرادی امکان پذیر نیست لذا برای اولین بار در کشور و برای نظارت بیشتر بر شوراها و مصوبات آنها سامانهای نظارتی به زودی رونمایی خواهد شد.
وی درخصوص آنچه که پس از سهمیه بندی شدن بنزین با استفاده از منابع مالی این محل در حوزه ایمنی و حمل و نقل عمومی انجام شده است گفت: در کمیسیون ایمنی راههای کشور که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که در تلفات جادهای و امن کردن جاده ها فعالیت می کند و موضوعات دیگر در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به ریاست معاون وزیر کشور دنبال می شود در حقیقت در این شورا مسائل ترافیکی مختلفی که از استانها و شهرهای مختلف می آیند و موضوعاتی که توسط کمیسیون های متناظر ارسال می شود مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: باید حمل و نقل عمومی مناسبی داشته باشیم تا شهروندان را به سمت استفاده از آن و خودداری از استفاده خودرو شخصی سوق دهیم. بیتردید مردم باید با خیال آسوده از حمل و نقل عمومی بهره بگیرند، در همین راستا در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی در طول دولت فعلی اقدامات خوبی انجام شده به شکلی که ۶۷ هزار دستگاه نوسازی شده و ۷۰ هزار تاکسی هم اسقاط شده یعنی تعدادی پس از اسقاط برای دریافت تاکسی مراجعه نکردهاند البته امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
وی در خصوص روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در کشور گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریمها بسیاری از خودروسازان ما متاسفانه موجودی اتوبوس ندارند؛ جلسات متعددی با معاون اول رییس جمهور گذاشته شد تا روند تزریق اتوبوسهای جدید به ناوگان موجود تعیین تکلیف شود.
فرسودگی ۷۹ درصد ناوگان اتوبوسرانی و کمک ۵ هزار میلیارد تومانی برای نوسازی و خرید اتوبوسهای جدید
وی افزود: در حال حاضر ۷۹ درصد ناوگان اتوبوسرانی موجود فرسوده است که درصد بسیار بالایی است لذا نیاز به همت جدی داریم، در همین راستا مقرر شد ۳ هزار میلیارد تومان برای خرید و تزریق اتوبوسهای جدید و ۲ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی به عنوان کمک اختصاص پیدا کند و قول داده شده حتی در شرایط سخت این ارقام با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا کند؛ مقرر شده بود این کار تا پایان سال محقق شود.
وی ادامه داد: برای بودجه سال ۱۳۹۸ نیز ۸۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است تا به عنوان کمک به بخش مترو و اتوبوس و بازآفرینی اطراف اماکن مذهبی محقق شود و تاکید شد که ۱۰۰ درصد بخش مترو و اتوبوس تخصیص یابد. در حقیقت از این میزان اوراق مشارکت ۱۲۳۰ میلیارد تومان برای اتوبوس و ۴۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای مترو اختصاص پیدا خواهد کرد و مابقی برای نوسازی بافت های فرسوده اطراف اماکن مذهبی و حرمهای مطهر اختصاص داده خواهد شد.
جمالی نژاد درباره شروع اجرای طرح تراموا در شهرهای کشور نیز گفت: شهر رشت در این زمینه اقداماتی مقدماتی انجام داده؛ شیراز شروع به کار کرده و مصوبه لازم را دارد و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای اجرای این طرح گذاشته است و شهر تهران هم طرح مصوب دارد ولی تاکنون اقدام عملی نداشته و طرح را به صورت فاینانس در مسیر خیابان ولیعصر(عج) اجرایی خواهد کرد.
وی افزود: برای مسیرهای دوچرخه سواری نیز ۵۰۰ میلیون توسط سازمان و تا یک و نیم برابر هم توسط حدود ۶۰ شهر پرداخت خواهد شد تا پروژههای گردشگری با رویکرد حمل و نقل پاک اجرایی شود. در برخی شهرها همانند تبریز و اردبیل نیز پیاده راههایی افتتاح شده است و ۸ شهر نیز مسیر سلامت افتتاح کردهاند.
رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت نیروی انسانی شهرداریهای کشور نیز گفت: نیروهای انسانی پیمانی که ۸ سال سابقه کار داشتهاند دستورالعمل تغییر وضعیت آنها ابلاغ شد؛ نیروهای پیمانی به رسمی با ۸ سال سابقه پیمانی نیز تغییر وضعیت پیدا کردند. موضوعی درباره به کارگیری نیروهای موقت بود که با اولویت به کارگیری نیروهای شرکتی دارای تحصیلات دانشگاهی و سابقه که مجوز عقد قرارداد برای آنها صادر شد و چند استان هم هفته آینده ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: یکی از مشکلات کارکنان شهرداریها و خود شهرداران تفاوت حقوق و مزایای آنها با سایر دستگاههای اجرایی بود که دو اقدام انجام شد: نخست اصلاح آیین نامه حقوق و مزایای شهرداران در دولت مطرح و درحال پیگیری است و دوم افزایش فوق العاده جذب کارکنان شهرداریها که آن هم در دولت مطرح و درحال پیگیری است.
جذب ۴۰۰۰ نیروی آتش نشان جدید برای شهرداریهای کشور
وی ادامه داد: در حوزه جذب نیروی انسانی در شهرداریها نیز ۴۰۰۰ جذب در حوزه آتش نشانی انجام میگیرد که فرایند آزمون انجام شده و در حال طی فرایند گزینش هستند که ۳۰۰۰ نفر از آنها در نیمه نخست سال آینده در شهرداریهای مورد نظر مشغول به کار خواهند شد. همچنین در سال آینده برای کلیه مشاغل شهرداریها در حوزههای فنی، معماری و آتش نشانی آزمون استخدامی بر اساس نیاز شهرداریها و جمع بندی نیازها و اخذ مجوز برگزار خواهد شد.
توزیع ۲۰ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان تاکسی در کشور
وی درباره بستههای معیشتی رانندگان تاکسی هم گفت: در نخستین مرحله مشکل تامین لاستیک رانندگان با طراحی فرایندی حل شد تا به صورت مستقیم از کارخانه لاستیک دریافت کنند و به این ترتیب ۴۰ درصد ارزانتر لاستیکها را خریداری کنند و تا به امروز هم ۲۰ هزار حلقه لاستیک بین رانندگان توزیع شده است. در مرحله دیگر امکان خرید اقلام ضروری از طریق فروشگاهها برای آنها فراهم شد که با کارت اعتباری خریداری کنند و اقساطی پرداخت کنند.
وی ادامه داد: لوازم یدکی نیز در دستور کار قرار گرفته است که از هفته آینده با هزینهای خیلی کمتر در اختیار رانندگان تاکسی قرار گیرد. در بحث بیمه شخص ثالث نیز با هماهنگی بانک قرض الحسنه مهر ایران فرایندی تبیین شده که بدون پیش پرداخت و سودبانکی به صورت اقساط ۱۲ ماهه امکان اخذ بیمه فراهم شده است.
انتهای پیام/
نظر شما