تحولات منطقه

معلم مدرسه که بودم، به دانش‌آموزان کلاسم گفتم هرکس هر کار نیکی که درهفته انجام داده است برایم نقل کند.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معلم مدرسه که بودم، به دانش‌آموزان کلاسم گفتم هرکس هر کار نیکی که درهفته انجام داده است برایم نقل کند.

یکی گفت: من دست مادرم را بوسیدم. دیگری گفت: پدرم بر من خشم گرفت و توبیخ کرد، اما من به ایشان اخم نکردم.

سومی گفت: مبلغی پول پیدا کردم، می‌گردم تا صاحبش را بیابم. چهارمی: پشت فرمان بودم و چراغ قرمز؛ کسی نبود به قانون احترام گذاشتم.

پنجمی: پیرمردی را از خیابان عبور دادم و سبدی را از دست بانویی سالمند گرفتم.

ششمی: جایم را به فرد کم‌توانی در اتوبوس دادم و...

وقتی از علت این کارم پرسیدند، گفتم: می‌خواستم تأثیر کتاب، کلاس و آموزش‌ها و فعالیت‌های تربیتی‌ام را ببینم و دیدم.

بهتر است نهاد امور تربیتی در چله دوم و در اقدامی جسورانه مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب در سیاست‌های تربیتی خود تجدیدنظر و در بروندادهای آموزش و فعالیت‌های تربیتی خود بازنگری کند و... .

و مهم‌تر از همه این 12 سال را به تفکیک هدف‌گذاری‌های دوره‌ای ارزشیابی کند.

اصلاح گفتمان تربیتی و ریل‌گذاری‌های جدید در فرایند آموزش و سنجش، بزرگ‌ترین مطالبه بی‌پاسخ از این نهاد مسئول است!

امور تربیتی باید از لاک آموزش و برنامه‌های هیجانی و جریانی درآید و به بررسی تأثیر و آثار میدانی فعالیت‌های خود بپردازد.

امروز دوره نسخه‌های اداری و آمرانه و نیازسنجی‌های یکسویه و بعضاً تحمیلی گذشته است.

زمانه اقتضا می‌کند برآیندها بر عیار رفتارهای محیطی و بیرونی دانش‌آموزان سنجیده شود.

امور تربیتی مسئول تربیت و متولی ارتقای شاخص‌های تربیتی در نظام آموزش رسمی و عمومی است و به قاعده ملزم است مثل شاخص‌های سلامت و آلودگی هوا، بروندادهای رفتاری را با فرایندهای آموزشی و تربیتی مدرسه ارزیابی و ارائه تحلیل کند.

شاید دوستان امور تربیتی و صاحبنظران دغدغه‌مند می‌دانند که شکل جاری، هیچ تناسبی با انتظارات ندارد و به ناچار باید انقلابی هوشمندانه در شاخص‌ها و سنجش‌ها صورت پذیرد.

نگاه یکسویه به هندسه تربیتی و تأمین رضایت‌های فرادست محور، نمی‌تواند حداقل‌های این انتظارات را از این نهاد مقدس و انقلابی برآورده سازد.

پیشنهاد می‌شود امور تربیتی فعالیت‌های جریان‌ساز و همایشی را که درجای خوب و مناسب است و نیز مسابقات و جشنواره‌های موسمی و پرتکرار را به تشکل‌ها و کانون‌های دانش‌آموزی واگذار کند و تمام توش و توان خویش را برای بازیابی توان درون مدرسه‌ای خویش معطوف سازد، تا به احیای مأموریت مغفول خویش توفیق یابد.

بازنمایی نقش مدرسه‌ای و بسیج تمام ظرفیت‌های مدیریتی، آموزشی و تربیتی مدرسه، آغاز رسیدن امور تربیتی به مأموریت‌های پنهان در توسعه تربیت دینی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و... در افق انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب خواهد بود.

مهم‌ترین گام در این مسیر پس از مشارکت دادن و بسیج تمام ظرفیت‌های داخلی، مشارکت و نظارت جدی، باز تدوین و عملیاتی کردن سند برنامه درسی ملی با رویکرد تربیتی و یا تدوین برنامه‌ریزی تربیتی زیر نظام سند تحول و طرح نظام ارزشیابی فعالیت‌های تربیتی است.

اینک انتظار می‌رود امور تربیتی با اصلاح شاخص‌ها و سنجه‌های میدانی، اعتبار و اعتماد را به کانون‌های تربیتی بازگرداند و امید را برای تربیت نسل اخلاق‌مدار و مسئول در خانواده‌ها و جامعه بدماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.