به گزارش قدس آنلاین، محمد کاظمی، با اشاره به اینکه طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، موتور XU پلاس در آیندهای نزدیک بر روی خودروهای ایرانخودرو به کار خواهد رفت گفت: توسعه و داخلیسازی بر روی موتور XU۷ صورت گرفته است. این موتور جزو موتورهای دارای بازده خوب و مشتریپسند بوده است که به همین دلیل ارتقای آن در دستور کار ایرانخودرو قرار گرفته است.
مدیر طرح موتور XU پلاس اظهار کرد: با توجه به قوانین سختگیرانه در حوزه استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت در سال های ۹۶ و ۹۷، ارتقای کیفی این موتور به XU پلاس با هدف عمل به مسئولیت اجتماعی، ارتقای سطح آلایندگی به یورو ۵، کاهش حداکثری مصرف سوخت، افزایش سطح کیفی در راستای مشتری مداری و همچنین افزایش ۱۰ درصدی توان و گشتاور آن، به عنوان یکی از طرحهای شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو تعریف شده است.
کاهش ارزبری سه میلیون یورویی با کمک متخصصان داخلی
کاظمی با بیان اینکه حدود ۳۵ قطعه از این موتور تغییر یافته، تصریح کرد: این طرح به صورت رسمی از اواخر سال 1398 آغاز شده و تا پایان امسال به تولید انبوه خواهد رسید. نکته بسیار مهم در توسعه موتور XU که از این پس با نام XU پلاس شناخته میشود، این است که تمام فرآیند توسعه محصول، ساخت قطعات و قالبها، مجموعهها و سامانهها به صورت ۱۰۰ درصد داخلی و با کمک متخصصان مرکز تحقیقات ایرانخودرو، ایپکو، ساپکو و تمامی سازندگان رتبه یک کشور انجام شده است. در این طرحِ توسعه محصول، هیچگونه قرارداد و وابستگی به خارج از کشور وجود نداشته تا صرفه جویی ارزی بالایی برای صنعت خودروی کشور رقم بزند.
وی افزود: این موتور با توجه به ارتقای مشخصات فنی وکیفی، ارتقای سیستم خنککاری، بهبود انتقال قدرت موتور و تغییرات در نمای ظاهری اجزای موتور که نسبت به موتور جاری (XU۷) کاملا متفاوت است و به عنوان موتور نسل جدید خانواده XU به مشتریان عرضه خواهد شد. این در حالیاست که تا پیش از این، تمام فرآیند توسعه احتراقی موتور، نگاشت و طراحی سامانه با فناوری بالا یا در خارج از کشور انجام میشد یا با کمک مشاوران خارجی صورت میگرفت که ارزبری زیادی را به دنبال داشت؛ اما در حال حاضر، این فرآیند به صورت کامل در ایپکو انجام می شود.
مدیر طرح موتورXU پلاس ادامه داد: نگاشت موتور نیز کاملا در داخل کشور و توسط سازندگان داخلی انجام شده که از جمله دستاوردهای این پروژه است. میزان کاهش ارزبری در کل این طرح، حداقل سه میلیون یورو فقط در حوزه توسعه محصول است.
کاظمی با بیان این که تیراژ تولید این موتور همانند موتور پایه XU، سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد بود، گفت: در رابطه با مشخصات فنی موتور XU پلاس باید گفت که این موتور با ثابت ماندن حجم، افزایش توان و گشتاور داشته و مصرف سوخت آن در چرخه سیکل رانندگی شهری ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش خواهد بود. ضمن اینکه این محصول دوگانه سوز بوده و در شرایط گازسوز نیز قابلیت رانندگی خوبی برای مشتری ایجاد میکند.
نظر شما