قدس آنلاین-گروه استانها: اگرچه تمامی مسئولان و کارشناسان بهداشتی بهطور مستمر بر مصرف شیر و لبنیات اصرار دارند اما گرانی افزون بر ۳۰ درصدی قیمت شیر و محصولات لبنی موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و بیثباتی در قیمت محصولات لبنی صدای مصرفکنندگان را درآورده است.
هر هفته یک قیمت
در همین رابطه یکی از خریداران محصولات لبنی به خبرنگار ما میگوید: محصولات لبنی هر هفته یک قیمت دارد و مدام در حال تغییر است.
زهرا قمی در این رابطه بیان میکند: قیمت یک کیلو شیر از سال گذشته تاکنون افزون بر ۴ نوبت افزایش داشته است و از قیمت هر کیلو ۲۵۰۰ تومان در حال حاضر به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است.
وی بیان میکند: قیمت سایر محصولات مانند پنیر و ماست نیز بهطور هفتهای توسط کارخانجات افزایش مییابد که این وضعیت برای مصرفکننده هم آزاردهنده و هم نگرانکننده است.
وی میگوید: قیمت یک قالب پنیر از سال گذشته از ۵۵۰۰ تومان در حال حاضر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و قیمتها بهگونهای لحظهای در حال تغییر است که گویی نظارتی نیست!
نارضایتی فروشندگان
در همین راستا یکی از فروشندگان مواد لبنی نیز به ما میگوید: افزایش قیمتها متأسفانه موجب افزایش حس بدبینی در مصرفکنندگان شده و بسیاری از آنها فروشندگان را مقصر میدانند.
حسین حضرتی بابیان اینکه فروشندگان تنها سود مجاز و تعزیراتی را بر روی محصول اعمال کرده و اجناس خود را به فروش میرسانند بیان میکند: متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون افزون بر ۳ بار قیمت محصولات تغییر کرده و لذا فروشندگان دخل و تصرفی در قیمتها ندارند.
وی بابیان اینکه افزایش قیمتها منجر به کاهش مشتری شده است اظهار میکند: فروشندگان بابت گرانی محصولات بیشتر متضرر میشوند چون افزایش قیمتها موجب کاهش خرید مردم شده است.
وی متذکرمی شود: اگر مسئولان این بازار را کنترل نکنند مردم آسیب جدیتری به آنها وارد میشود زیرا گروههای پرخطر مانند کودکان، نوجوانان و سالمندان وزنان باردار نیاز به مصرف شیر و مواد لبنی دارند و این قیمتها همانطور که برای ما ملموس است مردم را از مصرف لبنیات ناتوان میکند.
قیمت مصوب
در همین راستا معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در خصوص قیمت شیر میگوید: کارگروه تنظیم بازار استانها هیچ دخالتی در این افزایش قیمت ندارند درحالیکه قیمت هر کیلو شیر طبق مصوبه دولت ۲۹۰۰ تومان بود کارگروه کشوری تنظیم بازار ۳ هزار تومان تصویب کرده است.
امیرحسین پروان میافزاید: این تغییر بر روی قیمت تمامشده شیر و فرآوردههای آن و حتی کالاهای دیگر هم تأثیر داشته و باعث افزایش قیمت در بازار شده است.
وی عنوان میکند: درهرصورت در تعین قیمت شیر و لبنیات باید هم شرایط و مشکلات دامدار و تولیدکننده در نظر گرفته شود و هم شرایط مصرفکننده که در این زمینه به نظر تأمین نهادههای دامی به قیمت مناسب، حمایت از دامدار و قطع دست واسطهها میتواند تا حدودی باعث کاهش قیمت محصولات لبنی شود.
چرا شیر گران شد؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در خصوص دلایل گرانی شیر توضیح میدهد: دلیل افزایش قیمت فرآوردههای لبنی و شیر افزایش قیمت نهادههای دامی، خود دام و تأمین علوفه آن و همچنین واکسنها و مواد افزودنی است.
عباس پورمیدانی میافزاید: هزینههای کارگری بهشدت افزایشیافته است و از طرفی به دلیل اینکه برخی از دامداران شیر را طبق قرارداد بهواسطه ها میفروشند لذا این موضوع هم گاهی اوقات مزید بر علت میشود.
وی ابراز میکند: قم به دلیل اینکه با کمبود علوفه دامی روبرو است در زمینه تولید شیر و فرآورده دامی جایگاه خوبی در کشور ندارد درحالیکه تولید سالانه شیر در قم ۱۴۰ هزار کیلوگرم بود اکنون به ۱۳۰ هزار کیلوگرم کاهشیافته است.
نظر شما