باوجود قرمز بودن شهر مشهد از نظر وضعیت کرونایی، بررسی های روزنامه قدس نشان داد ظرفیت برخی هتل ها و مهمانپذیرها در حال تکمیل است و برخی باغ‌تالارها در فضای سرپوشیده هم میهمانی برگزار می کنند که جمیع این اقدامات و عبور از خط قرمزهای کرونایی می تواند مشهد را به یک کانون انتشار ویروس کرونا تبدیل کند.

خودمراقبتی بهترین راه کاهش شیوع

هرچه از عمر ویروس کرونا می گذرد برخی تصور می کنند که این ویروس دیگر قدرت ندارد و هم‌زیستی با این ویروس را با بی تفاوتی و عدم رعایت دستورالعمل‌ها اشتباه گرفته اند.

به عنوان نمونه از زمانی که مشهد دوباره از نظر شیوع ویروس کرونا در رنگ بندی جدید از نارنجی به قرمز تغییر پیدا کرد و محدودیت‌های اعمال شده شدت آن بیشتر شد، گوش برخی از صنوف اصلاً بدهکار ماجرا نبود و عده ای از باغ تالارهای مناطق خوش آب‌و هوا(طرقبه، شاندیزو...)در فضای سرپوشیده همه میهمانان را دور هم جمع کردند و کرونا را به صورت خانوادگی به آن‌ها هدیه دادند.

تعدادی از رستوران ها هم به‌جای فعالیت بیرون بر پذیرش مشتری داشتند. هتل ها و مهمانپذیرها که دیگر جای وصف ندارند و با حضور مسافران در چند روز اخیر در شهر مشهد، ظرفیت تعداد زیادی از آن‌ها در حال تکمیل شدن است،این‌ها نمونه ای از حال و روز این روزهای مشهد است. هرچند فشاراقتصادی و گرفتاری‌هایی که شیوع ویروس کرونا برای این دست صنوف تحمیل کرد، جای هیچ چشم پوشی ندارد، اما آیا بازی بامرگ بهتر است یا جبران خسارت‌های مادی راحت‌تر خواهد بود؟ 

در حالی که سرعت شیوع گونه دلتای ویروس کرونا چند برابر بیشتر از دیگر هم‌خانواده ای هایش اعلام شده و این دورهم جمع شدن مردم به هر بهانه ای چه شادی باشد چه غم، موجب خسارت‌های جانی غیرقابل جبرانی می شود، انتشار فایل صوتی دکتر قلیان، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی در فضای مجازی که در آن سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا خطاب قرار گرفته بود، اهمیت ماجرای قرار گرفتن مشهد در مرحله فوق بحرانی را گوش زد می کرد. در این فایل وضعیت مشهد از نظر شیوع کرونا اسفناک توصیف و در ادامه بیان شد که ظرفیت اکثربیمارستان ها برای پذیرش بیماران کرونایی در حال تکمیل شدن است. سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای استان در ادامه این فایل صوتی گفت: ۶۰ درصد ظرفیت هتل ها و مهمانپذیرها در حال تکمیل شدن است و اگر کار به همین شیوه پیش برود فاجعه ای انسانی درمشهد پیش رو خواهد بود، میزان مرگ بیماران باتست و بدون آن به حدود ۷۰ نفر در روز رسیده و اگر فکری به حال تعطیلی وسیع اماکن نشود، مشهد می تواند به یک کانون آلودگی کشور تبدیل شود.

در حالی که این صوت به صورت رسمی منتشر نشده بود، برای آنکه اصالت آن را مورد بررسی قرار بدهیم و درجریان وضعیت مشهد از نظر مرگ ومیرو مبتلایان به کرونا قرار بگیریم، با سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای استان تماس می گیریم اما تلاش ما بی نتیجه می ماند.

پس از آن ماجرا را از مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری می کنیم که دکتر رحیمی ضمن تأیید ماجرای ارسال فایل صوتی از سوی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا به یک مقام بالادستی خود، در ادامه بیان داشت: در سه حوزه در چهار روز اخیر در حال رکورد زدن هستیم، تعداد بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز درمانی۱۶ ساعته، تعداد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها و بستری ها و همچنین تعداد بیماران بستری شده در آی‌سی‌یوها مد نظر است.

ثبت رکوردی بی سابقه در زمینه بستری ها

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پرشکی مشهد به رکورد شکنی های کرونایی جدید اشاره کرد و در این زمینه گفت: جمع بیمارانی که در حال حاضر در بیمارستان های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحت درمان هستند از یک هزارو ۴۰۰ نفر فراتر رفته است که این آمار در طول ۱۸ ماه اخیر نظیر نداشته و رکورد تازه ای ثبت شد. این آمار هم روز به روز افزایش دارد و به نوعی روز بعد رکورد جدیدی ثبت می کنیم.

رحیمی ادامه داد: اما در مورد میزان فوتی‌ها باید گفت که ما هنوز به سقف مرگ و میر کرونایی‌هایی که در پیک سوم داشتیم نرسیده ایم، از سوی دیگر ما نباید بگذاریم مردم جان خود را ازدست بدهند  و بعد از آن به فکر چاره باشیم.

فوت افراد بعد از بستری‌های زیاد رخ می دهد، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای استان هم درآن فایل صوتی وضعیت موجود را برای مقام مافوق خود ترسیم کرده است، در حال حاضر ماهم همین کار را در استانداری خراسان رضوی انجام دادیم و تمامی جوانب کار را به استاندار خراسان رضوی منتقل کردیم.

مردم به فکر جان خود باشند

مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: ما باید مردم را مجاب کنیم خودکنترلی داشته باشند، به عنوان مثال وقتی نمی شود تعداد پروازها و ورود قطار و... را به شهر مشهد کاهش دهیم؛ چراکه این موضوعات از حدود اختیارات ستاد مبارزه با کرونای استانی خارج است، می‌توانیم به مردم عزیز بگوییم وقتی کنترل از بیرون بامشکلاتی روبه رو است، خودشان مراسم عروسی و ختم برگزار نکنند. مردم می توانند به رستوران ها نروند و از شیوه بیرون بر غذا استفاده کنند و... .

از سوی دیگر وظیفه چه کسی است که روی فعالیت اماکن نظارت کند، آن‌ها باید پاسخگو باشند؛ چرا که در ستادمبارزه با کرونا تقسیم کار شده و دانشگاه علوم پزشکی نباید برود داخل هتل ها ببیند مسافر پذیرش می شود یا نه.

اگر مردم خودشان مراقبت کنند به شدت مبتلاها کاهش پیدا می کند. دکتر رحیمی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از ظرفیت تخت های بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی در اختیار افرادی قرار دارد که ساکن حوزه درمانی این دانشگاه نیستند، یعنی این افراد مسافر هستند. روزانه اجساد افراد کرونایی را به شهرستان های غرب کشور و ... می فرستیم.

متأسفانه برخی از افراد که خودشان محدودیت‌های کرونایی اعلام شده را رعایت نمی‌کنند، زمانی که خانواده و نزدیکان آن‌ها به این ویروس مبتلامی‌شوند در به در دنبال تخت خالی در بیمارستان ها هستند و با هرکجا که بتوانند تماس می گیرند، باید به آن‌ها گفت عزیز من چرا همان زمان برای جان خودت و دیگران ارزشی قائل نبودید.

مشکلات به رئیس جمهور منتقل می شود

مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: در جلسه ای که دراستانداری و با حضور استانداربرقرار بود،تمامی مدیران بیمارستان‌ها فراخوانده شدند تا ظرفیت هایی که می توانند برای پذیرش بیمار داشته باشند، اعلام شود. از سوی دیگر و باتوجه به اهمیت وضعیت مشهد امروز استاندار خراسان رضوی با پیگیری‌هایی که صورت داده اند قرار شده است تا مشکلات را در ستاد ملی مبارزه با کرونا که باحضور ریاست جمهوری برگزار می شود تشریح کنند تا در این زمینه هم تصمیم گیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.