صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اساسیترین ارکان اطلاع رسانی و بصیرتبخشی کشور نیازمند تحولی بزرگ است. در سالهای گذشته آنچه که بر این سازمان عظیم با ظرفیتهای طلایی گذشته است، تا اندازهای سمت و سویی تجاری پیدا کرده و حتی گاهی شاهد تولیداتی دور از آرمانهای ملت شریف ایران بودهایم. همین مسائل ضرورت تحول آفرینی را در این روزهای مهم دو چندان میکند.
یکی از اساسیترین تحولاتی که باید برای این سیستم اتفاق بیفتد مسئله برنامهریزی دقیق و آینده پژوهی در مسیری است که منجر به رشدجامعه ایران اسلامی و ملتهای مسلمان شود. ضرورت عبور از راهبرد غلط تجاری سازی یکی از مواردی است که محسوس است و تداوم این وضعیت موجبات ریزش و افت بیشتر جایگاه رسانه ملی خواهد شد. حضرت امام رحمت الله علیه در صحیفه نور جلد ۱۸ بارها تأکید دارند صدا و سیما باید وسیله رشد و ارشاد ملت ایران و ملتهای مسلمان شود و صدای مسلمین را به گوش ملتهای دیگر برساند، ولی متأسفانه این سالها این سازمان بیشتر دریچه تبلیغات و تعارفات بوده است و قطعاً یکی از عوامل افول محبوبیت و میل مخاطبان به سمت شبکههای برون مرزی چالش نبود تولیدات مطابق با نیاز روز مخاطبان است.
امروز یکی از نیازهای اساسی که در صدا و سیما احساس میشود اصل بیطرفی و مردمی بودن است و باید این لاک شکسته شود و از دل آن صدا وسیما به مانند یک دانشگاه سر برآورد که شاهد تولد ساختاری منطبق با نیازهای جامعه ایران اسلامی باشیم. حضرت امام معتقدند باید صدا و سیما موجبات رشد فردی و اجتماعی را فراهم آورد و مردم را آگاه کرده و به آنها کمک کند که انتخابهای درستی را در زندگیشان انجام دهند. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی اربعین امسال از کلیدواژه «جهاد تبیین» استفاده کرده اند که راهکارهایی طلایی برای اصلاح صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران دارد. یکی از مواردی که ایشان مطرح کردهاند تبیین حقایق و تأثیرگذاری صحیح اخلاقی بر افکار عمومی است. محصول افکار عمومی رفتار جامعه است و رفتار جامعه اتفاقات را رقم میزند. وقتی میتوان با عموم مردم ارتباطی مبتنی بر اعتماد برقرار کرد که کیفیت تولیدات منبعث از حقایق مدنظر ملت شریف ایران باشد و مردم پاسخ صحیح به مطالبات، سؤالها و نیازهایشان را بشنوند و ببینند.
در بخش دیگری از بیانات روز اربعین رهبر معظم انقلاب بر ضرورت روشنگری تأکید شده و این مسئله بسیار مهم است؛ زیرا جامعه امروز انقلاب اسلامی پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب تحول اساسی را درک می کنند و دغدغههای بزرگی دارند و نیازمند آن هستند که با آنها بدون تعارف وبدون هیچ گونه لاپوشانی صحبت شود. ضرورت ابهامزدایی و جلوگیری از رهاشدگی اذهان جوانان، کلیدیترین و اصلی ترین بخش بیانات ایشان بود و مسئلهای است که متأسفانه در طول سالهای گذشته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران زیاد به آن نپرداخته و مخاطب جوان رسانه ملی دچار سردرگمی شده است. ضرورت ارائه پاسخ به ابهامات در حوزههای مختلف و ارائه مستند، فیلم، داستان و نشستهای تحلیلی و مشاورهای اولویت هایی است که امروز نیاز به آنها دو چندان شده و این موضوع باید مدنظر مسئولان باشد. ساختار صدا و سیما باید منجر به آگاهی شود نه تجارت و اشاعه مصرفگرایی. امروزیکی از اولویتهای سیمای ملی باید ارائه سبک زندگی ایرانی اسلامی، مشاوره صحیح، ابهام زدایی و مبارزه با جهل و ناآگاهی و اعتماد آفرینی باشد، در غیر این صورت هر مسیری موجب انفعال و ریزش مخاطب میشود. امروز ما نیازمند تولد دانشگاه «تبیین» در دل رسانه ملی برای عموم آحاد ملت ایران هستیم و این حرکت میتواند ملتهای دیگر را نیز به سمت این دانشگاه راهنمایی کند. تحول بنیادین در ساختار و آینده پژوهی حول نگاه دقیق به نیازهای جامعه، اساسیترین محورهایی هستند که باید در صدا و سیما اجرا شود؛ زیرا جامعه به سطح بالایی از آگاهی رسیده و رسانه تجارت زده و بدون برنامه قطعاً برای جامعه دهه پنجم انقلاب اسلامی مطلوب نیست.
نظر شما