تحولات لبنان و فلسطین

همیشه خادم بودن، منتهای آرزوی هر مرید و دلداده‌ اهل بیت(ع) بوده. چه کسی است که نخواهد به قبای خادمی ملبس شود و زائران و مهمانان امام را خوشامد گوید؟

خوشرویی و مدارا با زائران؛ راه و رسم بازاریان در پویش «همه خادم‌الرضاییم»

به گزارش قدس آنلاین، ولی چطور ممکن است، خیل میلیونی عاشقان امام هشتم در فضای محدود حرم مطهر رضوی مشغول خدمت شوند؟ مگر اینکه معنا و مفهوم خدمت و خادمی گسترش یابد و فقط به خدمت در بارگاه منور رضوی محدود نشود؛ آری می‌شود هر فرد با هر توان مالی، هر تخصص و حرفه، کاری را برای خشنودی امام هشتم انجام دهد و خادم آقا باشد.

در دهه آخر صفر امسال و با پویش سراسری «همه خادم الرضاییم» که آستان قدس رضوی پرچم‌دار آن است، دوباره واژه خادمی امام رضا(ع) بر سر زبان‌ها افتاده و شوق خدمت را در دل همگان ایجاد کرده است.

همراهی بازاریان با پویش «همه خادم‌الرضاییم»

همه اقشار و گروه‌های اجتماعی مخاطب این پویش هستند و جای‌جای ایران با پرچم‌های مزین به شعار «همه خادم‌الرضاییم؛ نجات انسان، رسم مسلمانی» سیاه‌پوش می‌شود. خادمان حرم مطهر رضوی هم برای ترویج این شعار و خدمت، در نخستین گام این پرچم را بین کسبه و بازاریان اطراف حرم توزیع کردند تا همسایگان آقا را به مشارکت در این خدمت دعوت کنند. حالا بسیاری از این مغازه‌ها به پرچم سیاه «همه خادم‌الرضاییم» مزین شده و مفهوم خادمی هم بیشتر از قبل توسعه پیدا کرده است. با تعدادی از این بازاریان اطراف حرم همکلام شده‌ایم.

 

مراقبم که زائران آقا را نرنجانم

اولین مقصدمان، یک لباس فروشی است؛ درست روبروی ورودی حرم مطهر رضوی و پرچم پویش همه خادم‌الرضاییم در ورودی مغازه‌ نصب شده است. صاحب فروشگاه از آداب حضور در محضر امام معصوم برایمان می‌گوید: هر روز صبح، رو به گنبد و گلدسته مطهر آقا دست به سینه سلام می‌دهیم و عرض ادب می‌کنیم، بعد کرکره مغازه‌ را بالا می‌کشیم، به این امید که از این وجود مقدس، رزق و روزی‌ ما برکت بگیرد.

او تاکید می‌کند: هر روز مراقبم، کاری نکنم زائر امام هشتم از من رنجیده خاطر شود و یا امام رفتارم را نپسندند، چون رضای خدا در گرو رضایت ایشان است.

 

حفظ کرامت زائران کم‌توان مالی

وقتی هدف پویش «همه خادم‌الرضاییم» را برایش توضیح می‌دهیم و می‌پرسیم که چطور رسم همسایگی را به سهم خود ادا می‌کند، جواب می‌دهد: تکریم زائر و مجاور حضرت رضا(ع) بهترین کاری است که کاسبان مشهدی می‌توانند انجام دهند. خودم، وقتی می‌بینم که زائری توان مالی چندانی برای یک خرید مناسب ندارد، تا جایی که بتوانم با آن‌ها راه می‌آیم و کرامتشان را هم حفظ می‌کنم.

 

دفاتر مسافرتی، میزبانی شایسته از زائران

وارد یک آژانس مسافرتی می‌شویم. مسئول دفتر، بیرق پویش را نزدیک پرچم کشورمان جانمایی کرده است؛ دو پرچمی که مایه عزت و افتخار ملت ایران است. آرزویش این است که بتواند زیر سایه حضرت رضا(ع)، سهمی در این خدمت داشته باشد و با تلاش همکارانش میزبان خوبی برای زائران حضرت رضا(ع) باشند.

 

خوش‌خلقی، مدارا و انصاف

به سراغ یکی دیگر از کاسبان اطراف حرم می‌رویم که کفش‌فروشی دارد. از او هم می‌پرسیم که چگونه حق خادمی و مجاورت امام رئوف را به جا می‌آورد، جواب می‌دهد: همین چند دقیقه پیش، دو زائر وارد مغازه شدند و ۲۰ جفت کفش پوشیدند و دست آخر هم رفتند ولی من ذره‌ای اخم به ابرو نیاوردم. همیشه می‌گویم که مدارا و انصاف، دو شرط موفقیت و وسعت رزق یک کاسب هستند و در حد توانم به آن عمل می‌کنم. زائران آقا هم جای خود دارند و سعی می‌کنم همیشه با آن‌ها خوش‌برخورد باشم.

 

تندخویی نمی‌کنم

گوشه‌ای از مراکز خرید پیرامون حرم، یکی از فروشندگان لوازم خانگی هم بیرق پویش را آویزان کرده است و می‌گوید: با افتخار بهترین جای مغازه‌ام نصبش کرده‌ام.

آقای مرتضوی هم نظرش را درباره شعار و پویش «همه خادم‌الرضاییم»، بیان میکند: در مواجه با مشتریان تا حد امکان مدارا و مراعات را سرلوحه کارم کرده‌ام تا پیرو عملی رفتار امام رضا(ع) باشم. من هم یک آدم هستم و ممکن است گاهی خسته و عصبانی شوم، اما همیشه سعی می‌کنم با زائران آقا تندخویی نکنم. حتی گاهی مشتریان ما که اکثرا زائر هستند، ظرفی را شکسته‌اند اما گله‌ای نکرده‌ام.  

 

از سوالات تکراری زائران خسته نمی‌شوم

یکی از بیرق‌های متبرک هم سهم یک انگشترفروشی شده است. درباره حق امام و خدمت به زائران ایشان برایمان میگوید: تلاش می‌کنم حداقل سود را در نظر بگیرم. غیر از مسائل اقتصادی هم هر کمکی زائر بخواهد کوتاهی نمیکنم؛ گاهی با راهنمایی کردن، گاهی با کمک برای پیدا کردن محل استراحت، بعضی وقت‌ها هم در حد وسعم از آن‌ها دستگیری می‌کنم. از تکرار سوالات آن‌ها هم خسته نمی‌شوم و با روی خوش جوابشان را می‌دهم.

هوای زائران آقا را داریم

از جمله فروشگاه‌های پرتعداد اطراف حرم، واحدهای صنفی لباس‌فروشی است. از جوانی که در یکی از همین مغازهها، مشغول صحبت با مشتری است، سوال می‌کنم که آیا روش کار و کسب درآمدش با کاسبی که در شهر دیگری مشغول است، فرقی می‌کند؟ و او می‌گوید: قطعا فرق می‌کند، من هر روز با سلام به آقا کارم را شروع میکنم و با سلام دوباره آخر وقت، به پایان می‌رسانم. حواسم هست که هوای زائر آقا را داشته باشم و با حال خوب روانه‌اش کنم.

دلیل این توجه و مراقبت را که جویا می‌شویم، از باور قلبی خود می‌گوید: تا پیش از آمدن کرونا فکر می‌کردم که هر چه دارم از سعی و تلاش خودم دارم ولی در این دوساله با کم شدن زائران، نه فقط من، همه فهمیدیم که هر چه داریم از وجود پر برکت امام هشتم است.

مسلماً، کوچکی و بزرگی خدمت، رتبه و عنوان خادم و... ملاک خادمی نیست و به تعداد عاشقان و مریدان این بارگاه، فرصت خدمت فراهم است؛ هم برای کاسبان و بازیاران اطراف هم، هم برای من، هم برای شما ...

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.