به گزارش قدس آنلاین، ساناز جعفزاده اظهار کرد: : ۸۰.۸ درصد ذرات معلق در هوا که از عوامل اصلی آلودگی محسوب میشوند ناشی از عملکرد سیستم حمل و نقل خودرویی است.
وی ادامه داد: سهم نیروگاههای مستقر در تهران در ایجاد آلودگی هوا زیر ۲ درصد است که خیلی در آلایندگی هوا اثر گذار نیست.
مشاور مدیرعامل و مسوول محیط زیست شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: تهران دو نیروگاه طرشت و بعثت را دارد که نیروگاه بعثت بخاری است و سوخت دوم این نیروگاه مازوت است که به هیچ عنوان استفاده نمیشود.
جعفرزاده ادامه داد: سوخت اصلی همه نیروگاههای ایران گاز است اما نیروگاههای بخار میتوانند از مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده کنند و در دو نیروگاه مستقر در تهران فقط تک سوخت گاز مورد استفاده قرار میگیرد.
وی افزود: نیروگاه طرشت ۱۰ سال است که تبدیل به نیروگاه تک سوخت گازی شده و نیروگاه بعثت نیز از سال ۱۳۹۳ به طور تک سوخت کار میکند.
مشاور مدیرعامل و مسوول محیط زیست شرکت نیروی برق حرارتی، انواع نیروگاهها را سیکل ترکیبی، بخاری و گازسوز برشمرد و گفت: نیروگاههای سیکل ترکیبی میتوانند از گازوئیل به عنوان سوخت دوم استفاده کننداما گازوئیلی که اینها میتوانند استفاده کنند از نوع یوروچهار و پنج نیست.
جعفرزاده ادامه داد: از ابتدا هم قرار نبود گازوئیل مورد استفاده در نیروگاهها از نوع یورو چهار و پنج باشد زیرا این نوع گازوئیل فقط برای خودروها است اما گازوئیلی که در نیروگاهها میتواند مورد استفاده قرار گیرد، استانداردهای لازم محیط زیست را دارا است.
وی افزود: عمده سوخت نیروگاهی گاز است اما در زمستان نیز به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی که امکان استفاده از گاز برای نیروگاهها را کاهش میدهد از ترکیب گاز و گازوئیل استفاده میشود و این فقط در شرایط اضطرار خواهد بود.
این مقام مسوول گفت: البته در زمستان مصرف برق به شدت کاهش مییابد بنابراین تعداد زیادی از نیروگاهها از مدار به دلیل نیاز نداشتن خارج میشوند.
منبع: ایرنا
نظر شما